کاربرد فولاد در ساخت سوله

⦿ خلاصه
سوله به سبب آن که ساختار فولادی در آن غالب است، تنوع مصرفی بالا در مقاطع گوناگون دارد. ما در این مقاله قرار است به کاربرد انواع ورق های فولادی (ورق سیاه، گالوانیزه و رنگی)، انواع پروفیل (Z، C، آبرو و قوطی) و سایر مقاطع نظیر میلگرد، لوله، انواع تیرآهن (تیرآهن IPE، IPB و لانه زنبوری/CPE) و تیرورق می پردازیم. پس از آن به دسته بندی انواع سوله ها که کاربردهای صنعتی و غیر صنعتی دارند خواهیم پرداخت.

کاربرد ورق در سوله

ورق های فولادی از جمله مقاطعی هستند که برای ساخت سوله های صنعتی به کار برده می شوند. در ادامه به انواع ورق های کاربردی در این زمینه اشاره خواهیم کرد.

ورق سیاه

ورق های سیاه در رویه ی سقف سوله ها کاربرد زیادی دارند. ورق های سیاه در دو نوع ST37 و ST52 استفاده می شوند. نوع ST37 منعطف تر و برای مواردی که جوش پذیری مهم است استفاده می گردد و نوع ST52 سخت تر بوده و در بخش های مقاومتی اسکلت کاربرد دارد. ضخامت و ابعاد مورد استفاده با توجه به کاربری و نیاز تعیین می شود.

ورق های ST37 مبارکه، ورق های ST37 درخشان، ST37 و ST52 کاویان، ورق ST52 قطعات و ST37 گیلان از جمله ورق هایی هستند که می توانند در روند ساخت استفاده شوند و برای برش ورق نیز مجموعه برشکاری پارسیان آماده ارائه خدمات به مشتریان این محصولات است. امید البرز پیشنهاد مطالعه مقاله تفاوت ورق ST37 و ST52 را می دهد.

ورق گالوانیزه

ورق های گالوانیزه عمدتا برای مواردی استفاده می شوند که در معرض رطوبت باشد. این ورق ها به طور عمده با روش گالوانیزه گرم و غوطه وری در وان مذاب، روی اندود می گردد. این کار مقطع را در برابر زنگ زدگی و خوردگی محافظت می کند. این نوع مقاطع بسته به تشخیص و نیاز پروژه برای سقف و حتی دیواره های سوله می توانند استفاده شوند.

سوله

ورق رنگی

ورق هایی که برای سقف سوله ها استفاده می شوند عمدتا ورق رنگی هستند. مقطع پایه این محصول، ورق گالوانیزه است که با رنگ شدن مقاومت بیشتری در برابر خوردگی یافته و در سوله های صنعتی و برای خط تولید، انبار یا سایر کاربردهایی که در نظر گرفته می شود، مورد استفاده قرار می گیرد.

هفت الماس قزوین یکی از مجموعه هایی است که به تولید ورق های گالوانیزه و رنگی پرداخته و محصولات مناسبی در این زمینه دارد. برای اطلاع از انواع ضخامت و قیمت ها در این دسته محصولات می توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

کاربرد پروفیل در ساخت سوله

یکی دیگر از دسته محصولات فولادی که در ساخت سوله استفاده می شود، پروفیل است. پروفیل در انواع و سایزهای مختلفی استفاده می شود که در ادامه به هر یک از آن ها اشاره می کنیم.

پروفیل Z

یکی از مقاطع پرکاربرد فولادی در ساخت سوله، پروفیل Z است. این محصول برای اتصال اجزای سقف استفاده می شود و باعث کاهش وزن سقف سازه می شود.

مقطع زد عموما برای سوله های سنگین استفاده شده و از ورق های سیاه ساخته می شوند. این محصولات بسته به نیاز می توانند گالوانیزه شوند  و از دو سو با دیگر مقاطع به وسیله پیچ متصل گردند و عایق در میان آن جایگذاری شود.

پروفیل Z

پروفیل C

پروفیل C یکی دیگر از مقاطعی است که برای ساخت سوله استفاده می شود اما بر عکس نوع Z برای سقف سوله های سبک استفاده می شود چون مقاومت کمتری دارند.

این محصول نیز به مانند پروفیل Z عموما ابتدا به صورت ورق سیاه بوده و آن را به شکل C در می آورند و سپس گالوانیزه می کنند. پروفیل C با روش رول فرمینگ و پرس بریک قابلیت تولید دارد. در روش رول فرمینگ مقاومت بیشتری در گوشه های این مقطع ایجاد می شود و کاربردی تر است.

پروفیل C

پروفیل آبرو

این پروفیل چنان که از نام آن مشخص است جهت هدایت آب و برف به کار برده می شود و عموما برای سقوف شیب دار نظیر سوله استفاده می شود. این محصول را گالوانیزه می کنند تا در برابر رطوبت مقاوم شده و زنگ نزند.

پروفیل آبرو

پروفیل قوطی

این نوع مقاطع فولادی که به روش رول فرمینگ ساخته می شوند، در ابعاد مختلف به اشکال مربع و مستطیل در سوله ها کاربرد دارند. قوطی پروفیل نیز از ورق سیاه تولید شده و بنا به نیاز به صورت گالوانیزه و یا رنگ شده به کار می روند.

پروفیل قوطی
وکتور تیرآهن

برای مشاهده قیمت روزانه میتوانید به صفحه محصول تیرآهن مراجعه کنید.

کاربرد سایر مقاطع فولادی در ساخت سوله

به غیر از دسته بندی های فوق ما مقاطع فولادی دیگری هم داریم که در ساخت سوله به کار می روند و در ادامه به هر یک از آن ها خواهیم پرداخت.

میلگرد

میلگرد یکی دیگر از مقاطع فولادی است که در روند ساخت سوله به کار گرفته می شود. این محصول به اشکال مش میلگرد و بولت استفاده می شود. مش میلگرد برای آرماتوربندی کف سازه و جلوگیری از گسستگی بتن و بالا بردن استحکام کششی آن به کار گرفته می شود و به شکل شبکه است.

بنا به تشخیص مهندس محاسب از میلگردهای دیگری نظیر A2 و A3 در پی ریزی شناژ استراکچر استفاده می شود. قیمت میلگرد بستگی به برند مورد نظر و سایز مصرفی متفاوت است و جهت بولت بندی پایه ستون سازه کاربرد دارد. ستون را هم با کمک ورق Plate به سطح بتن پیوند می زند. مقاله مقایسه میلگرد A2 و A3 را مطالعه فرمایید.

میلگرد در سوله سازی

لوله

یکی از مقاطع فولادی دیگری که در ساخت سوله استفاده می شود لوله سیاه است. این محصول از ورق سیاه تولید شده و بنا به نیاز به لوله گالوانیزه تبدیل شده و یا رنگ کاری می شود و به صورت محدود یا عمده در استراکچر این نوع سازه ها به کار برده می شود.

لوله در سوله

تیرآهن

برای ساخت برخی سوله ها از تیرآهن های IPE استفاده می شود. البته در مواردی محدود از تیرآهن IPB (H) استفاده می شود. چون این مقاطع تنوع سایز کمی دارند کمتر در ساخت سوله به کاربرده می شوند.

تیرآهن های لانه زنبوری (CPE) نیز در برخی سوله ها به عنوان تیر اتصالی استفاده شده و جایی که نیاز به جان بلندتر دارند و فشار بار زیادی هم بر روی آن نیست از این مقطع استفاده می کنند.

تیرآهن لانه زنبوری

نبشی و ناودانی

از این مقطع در ساخت سوله برای اتصالات تقویتی نظیر مهاربند و وال پست و هرجای دیگری که سازنده تشخیص دهد استفاده می شود. برای مثال ناودانی برای ساخت درب ورودی سوله نیز استفاده می شود. به طور کلی می توان گفت استفاده این مقاطع نسبت به سایر محصولات فولادی که در استراکچر استفاده می شوند (تیرورق، تیرآهن و…) کمتر است و البته به نوع سوله ای هم که ساخته می شود بستگی دارد.

نبشی و ناودانی

تیر ورق ها

تیر ورق ها از جمله انواع مقاطعی است که کاربرد زیادی نسبت به سایر مقاطع نامبرده دارد. البته این موضوع نسبی است و بستگی به نوع سوله دارد. تیر ورق ها بسته به ضخامتی که نیاز است از ورق های شیت یا رول جدا شده و در اشکال مختلف برش داده می شوند.

تیر ورق

انواع سوله

چنان که متوجه شدیم تنوع کاربرد مقاطع فولادی در ساخت سوله بالا است. نکته دیگری که باید به آن پرداخت این است که چند نوع سوله وجود دارد؟ در ادامه به دسته بندی کلی سوله ها خواهیم پرداخت.

سوله سبک

سوله های سبک وزن کمی داشته و کاربرد مقاطع فولادی به لحاظ حجم مصرفی کمتر از سایر استراکچرها از این نوع است. این نوع سازه ها بیشترین مصرف مقاطع توخالی نظیر لوله، پروفیل قوطی مستطیل و مربع و یا پروفیل C، تیرآهن IPE (سایز پائین) و لانه زنبوری در استراکچر سازه را به خود اختصاص داده اند. سوله های HSS/HOLLOW STRUCTURAL SECTION، سوله های UBM /Ultimate Building Machine و سوله های خرپایی از این دسته هستند.

سوله سبک

سوله های سبک عمدتا کاربرد های غیرصنعتی دارند مگر آن که به عنوان انبار کارخانه ها استفاده شوند. سایر کاربرد های این سوله ها برای خوابگاه های موقت، خوابگاه های نظامی، بیمارستان های صحرایی، انبار محصولات و… است.

سوله سنگین

این نوع سوله بیشترین استفاده را از تیرورق دارند و برای مجتمع صنعتی و خط تولید دارند که می توانند وزن جرثقیل های حمل کالا و وزن استراکچر را تحمل کنند. سایر مقاطع دیگری که در این نوع استفاده می شود شامل تیرآهن IPE، تیرآهن IPB (هاش) و پروفیل Z است.

ورق های فولادی به طور کلی در هر دو نوع سبک و سنگین این سازه ها نقش زیادی دارند و کاربرد مقاطع دیگری نظیر میلگرد، پروفیل آب رو و… که در دسته بندی ها ذکر شد ممکن است اختصاصی باشد و یا به صورت ترکیبی به کار رفته و جنبه عمومی داشته باشد و بستگی به تشخیص سوله ساز دارد.

سوله ورزشی سنگین

سوله های سنگین برای استقرار خط تولید، انبارهای عظیم کارخانه های تولید کننده، آشیانه هواپیما، سالن های ورزشی و…کاربرد دارد.

برای خرید مقاطع فولادی مورد نیاز خود برای ساخت سوله می توانید با کارشناسان مجرب مجموعه فولاد و آلومینیوم امید البرز در ارتباط بوده و محصول مناسب و مورد نیاز خود را تهیه کنید.

مقالات پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

آواتار موبایل
منوی اصلی x