مقایسه میلگرد A2 و A3

مقاله مقایسه میلگرد a2 و a3
⦿ خلاصه
مقاطع فولادی چون میلگرد A2 و A3 از جمله پرکاربرد ترین محصولات در سازه های بتنی است که به استقامت سازه کمک شایانی می کند. چنان که می دانید ساختار بتن شکننده است و اگر میلگرد به شکل اصولی به آن اضافه نشود؛ در برابر تکانه های احتمالی دوام نخواهد آورد. به همین جهت اگر نتوانیم تفاوت میان میلگرد A2 و A3 را تشخیص دهیم؛ در نهایت سازه ای نامطمئن خواهیم داشت. ما در ادامه خصوصیات هر دو میلگرد برشمرده و در نهایت راهکار های مناسب جهت تشخیص میلگرد اصیل و استاندارد را با شما در میان گذاشته و برند های مختلف را به شما معرفی خواهیم کرد.

تفاوت میلگرد A2 و A3 چیست؟

چنان که می دانیم میلگرد های A2 و A3 به لحاظ کاربردی، آلیاژی و مقاومتی تفاوت های عمده ای دارند. در پروسه خرید از جمله مشکلاتی که پیش می آید، تشخیص تفاوت میلگردها در هنگام تحویل محصول است. برای بررسی تفاوت میلگرد های A2 و A3 ابتدا باید با ویژگی های هر کدام از آن ها به طور جداگانه آشنا شده و سپس به سراغ بررسی شیوه تشخیص آن ها برویم.

میلگرد A2

میلگرد A2 یکی از گونه های مختلف میلگرد آجدار است که با نام S340 نیز شناخته می شود. طرح ها در آن به صورت ترکیبی، یک خط صاف در طول آن و خطوط هاشور مانندی وجود دارد که به صورت مارپیچ به دور میلگرد تاب می خورند. چنان که می دانیم این سری از میلگرد ها، نسبت به میلگردهای بدون آج A1 استحکام بیشتری دارد.

میلگرد A3

میلگرد A3  که S400 نیز نام دیگر آن است از رده میلگرد های آجدار است که در ساختمان های بتنی کاربرد دارد. این میلگرد مقاومت بیشتری نسبت به میلگرد A2 داشته و از سری میلگرد های سخت و بدون انعطاف است.

تفاوت در روش تولید میلگرد A2 و A3

در تمامی مراحل تولید این دو محصول مشابه هم هستند و تنها در مرحله اخر با استفاده از دستگاه ترمکس میلگرد به یکباره سرد شده و به چقرمگی آن افزوده میشود و میلگرد A2 را به A3 تبدیل می کند. به این روش تولید میلگرد ترمکس (THERMEX) گفته میشود و برگرفته از نام دستگاه ترمکس است.

تفاوت آلیاژی میلگرد A2 و A3

  • میلگرد A2: در میلگرد A2 میزان کربن 0.34 درصد می رسد. سایر مواد آن شامل سیلیسیوم 0.65 درصد، 1.40 منیزیم، 0.050 فسفر و گوگرد به میزان 0.050 می شود.
  • میلگرد A3: در این میلگرد کربن 0.39 درصد است و سایر مواد آن شامل سیلیسیوم 0.65 درصد، 1.70 منیزیم، 0.050 فسفر و گوگرد به میزان 0.050 می باشد.
میلگرد a2

میلگرد A2

میلگرد a3

میلگرد A3

تفاوت میلگرد A2 و A3 در تنش تسلیم و استحکام کششی

میلگرد A2

میزان تنش تسلیم این میلگرد حدود 340 مگاپاسکال بوده و حد انتهای استحکام کششی آن 500 مگاپاسکال است. میزان تغییر شکل پلاستیک در این محصول 18 درصد است. این مفهوم یعنی آن که 18 درصد امکان برگشت ناپذیری به حالت اولیه دارد.

میلگرد A3

میلگرد A3 استحکام تسلیمی برابر با 400 مگاپاسکال داشته و حد نهایی استحکام کششی آن به 600 مگاپاسکال می رسد. علاوه بر آن تغییر طول پلاستیکی آن 14 درصد بوده که آن را در رده میلگرد های خشک قرار می دهد.

تفاوت کاربردی میلگرد A2 و A3

میلگرد A2 در واقع اولین نوع آجدار میلگرد است که در مقایسه با میلگرد A1 مقاومت تر بوده و استحکام کششی بالایی دارد. تنش جاری آن 3000 و حد گسیختگی آن 5000 کیلوگرم بر سانتی مربع است. این نوع میلگرد برای جوشکاری مناسب نیست و توصیه ما این است که این کار را انجام ندهید. این نوع میلگردها عمدتاً به جهت خاموت زنی و مش بندی کاربرد دارند.

میلگرد A3 از جمله میلگرد های خشک است که تنش جاری آن 4000 و حد نهایت گسیختگی آن 6000 کیلوگرم بر سانتی متر مربع می باشد. به هیچ وجه نمی توان بر روی این محصول جوشکاری انجام داد. این سری میلگردها جهت اتصال تیر و ستون و همینطور ستون به کار می آیند.

  • تفاوت در آج ها

میلگرد های A2 که در رده ی میلگرد های نیمه سخت هستند به شکل دورپیچ موازی یا مارپیچ بوده و تنها یک خط محوری آن را قطع می کند. این میلگرد ها کارکرد های زیادی دارد از جمله آنها می توان به کمرکش دیوار های برشی اشاره کرد.

میلگرد های A3 نیز که در دسته محصولات سخت قرار می گیرند، آج های جناقی شکل داشته و یک خط محوری آن را از هم جدا می کند. چنان که پیش از این هم اشاره کردیم، این دسته از میلگرد ها استخوان بندی اصلی تیر و ستون را تشکیل می دهند و مقاومت زیادی دارند.

rebar (19)

برای مشاهده قیمت روزانه میتوانید به صفحه محصول میلگرد مراجعه کنید.

نحوه تشخیص میلگرد A2 و A3 با علامت اختصاری

یکی از بهترین روش برای تشخیص میلگرد ها از یکدیگر توجه به علامت های درج شده بر روی محصول است. تولید کنندگان میلگرد این نماد های اختصاری را جهت شناسایی محصول یک کارخانه و پی بردن به اصالت آن تعریف کرده اند. حک برند در روند تولید و در حین فرایند نورد انجام می پذیرد.

این روش به شما کمک می کند تا آگاهانه خرید کرده و کلاهبرداری ها و سودجویی های افراد در امان بمانید. حک برند معمولا امکان کلاهبرداری را کاهش می دهد.

در ادامه آن معمولا علائم اختصاری چون JU، JT، CU، CT را درج می کنند. در برخی کارخانه علائم ذکر شده را چسبیده به مخفف برند حک و بعضی دیگر با فاصله این کار را انجام می دهند.

حرف C نشان دهنده استاندارد تولید میلگرد A3 و حرف J معرف استاندارد میلگرد A2 است. روش تولید آن نیز با استفاده از حرف U که نشان دهنده روش آلیاژی و حرف T روش ترمکس است.

آج میلگرد A2
آج میلگرد A3

کارخانه های تولید کننده میلگرد های A2 و A3

  • میلگرد ذوب آهن​

کارخانه ذوب آهن اصفهان از جمله قدیمی ترین مجموعه های تولید مقاطع فولادی است. این مجموعه میلگرد های A3 در ابعاد 14 الی 32 تولید می کند.

  • میلگرد نیشابور​

میلگرد نیشابور که تولید مجتمع فولاد خراسان است که انواع میلگرد A3 را در ابعاد 10، 12، 28-14 و 32 تولید می کند.

  • میلگرد فایکو​

میلگرد فایکو، تولیدی کارخانه فولاد البرز ایرانیان است در ساری است که میلگرد های A3 در اندازه های 25-14 و 32 را به بازار آهن عرضه می کند.

  • میلگرد هیربد​

میلگرد هیربد زرندیه ساوه از جمله تولید کنندگان میلگرد A3 است که در لیست محصولات تولید خود ابعاد 10، 12، 28-14 را گنجانده است.

  • میلگرد راد همدان​

این کارخانه در رده میلگرد های A2 اندازه های 8 و 10؛ و میلگرد A3 تولیدی آن در ابعاد 12، 14-22، 25-28 و 32 است.

  • میلگرد ظفربناب​

میلگرد های تولیدی این مجموعه از کارخانه های با سابقه در این حوزه است که میلگرد های A2 در ابعاد 8، 10، 12 و میلگرد های A3 در سایز های 32-14 را به بازار ارائه می کنند.

  • میلگرد آناهیتا​

مجموعه صنعتی آناهیتا میلگرد های A2 در اندازه های 8 و 10، همچنین میلگرد های A3 در ابعاد 12 و 32-14 را به بازار عرضه می کند.

  • میلگرد امیرکبیر​

کارخانه امیرکبیر رشت میلگرد های A3 با کیفیت مناسب در انواع 8، 10، 12، 15-14 و 32-28 تولید می کند.

  • میلگرد ابهر​

میلگرد های ابهر از جمله محصولات خوب بازار است که میلگرد های A2 در سایزهای 8 الی 12 و میلگرد های A3 را در اندازه های 8 الی 32 به بازار آهن ارائه می کند.

  • میلگرد سیرجان​

میلگرد حدید سیرجان از جمله تولید کنندگان میلگرد است که محصولات رده A2 را در سایزهای 8 و 10، میلگرد های A3 از سایز 12 تا 32 به بازار ارائه میشود.

  • میلگرد عتیق آذر سهند​

میلگردهای A2 در سایزهای 8 الی 12 و میلگردهای A3 در ابعاد 10 الی 25 از محصولات تولیدی کارخانه عتیق آذر سهند است.

  • میلگرد ابرکوه​

میلگرد A2 در سایزهای 10 و 12، میلگردهای A3 در اندازه های 14 الی 32 محصولات تولیدی در این کارخانه هستند.

سایر برندها

از جمله برندهای دیگری که میلگرد های A3 تولید می کنند می توان به موارد زیر اشاره کرد: ثامن، ملایر، اطلس گلستان، خرمدشت، امیر آباد، سپهرایرانیان، سمنان، کیان ابهر.

برای خرید میلگرد و مشاهده قیمت، می توانید با مشاوران مجتمع فولاد و آلومینیوم امید البرز تماس بگیرید. خرید با آگاهی شعار ما می باشد.

مقالات پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

آواتار موبایل
منوی اصلی x