کاربرد پروفیل z

⦿ خلاصه
پروفیل Z مقطع مورد نیاز برای زدن سقف سوله های صنعتی و سنگین است. انواع پروفیل زد نظیر Z*12 ،Z*14 ،Z*16 ،Z*18 ،Z*20 و Z*22 در بازار ارائه موجود بوده و در ضخامت های مورد نیاز، تحویل مشتریان می شوند. این نوع پروفیل روش های ساخت مختلفی دارد و مقاومت مقطع براساس همین روش تولید و کاربرد های آن برای استفاده در سازه های عمرانی تفاوت نموده و بدون آگاهی از اطلاعات دقیق محصول در هنگام خرید ممکن است در آینده برای استفاده از آن به مشکل جدی برخورد کنیم.

پروفیل Z از جمله مقاطع فولادی مورد استفاده در امور صنعتی است که در سایزهای مختلف به درخواست کنندگان ارائه می شود. این محصول نقش مهمی در تحمل بار سقف های فولادی داشته و باید در سایزها و ابعاد استاندارد و طبق محاسبات مهندسی در ساخت سازه به کار گرفته شود. در ادامه همراه ما باشید تا به بررسی کاربردها و استاندارد پروفیل زد بپردازیم اما قبل از آن پیشنهاد میکنیم که مقاله پروفیل چیست را مطالعه فرمایید.

انواع روش تولید پروفیل Z

پروفیل های Z براساس کاربرد هایی که قرار است داشته باشد روش های ساخت متفاوتی دارد. روش ساخت این مقطع به طور کلی به دو نوع تقسیم می شود:

  • پرس بریک

press brake  یکی از روش های تولید مقطع مورد نظر است که در آن ورق مورد استفاده با کنترل اپراتور به ابعاد دلخواه در می آید. در این روش پانچ کاری به صورت دقیق انجام نمی شود و مقاومت گوشه های این مقطع کمتر از نوع نوردی بوده و برای استفاده در امور عمرانی چندان مناسب نیست و بهتر است در ساخت لوازم خانگی به کار برده شود.

  • رول فرمینگ

در این روش طی فرآیند نورد، ورق در ابعاد مورد نیاز بریده شده و با روش رول فرمینگ شکل دهی انجام می گیرد و در نهایت در طول های دلخواه برش خورده و عرضه می شوند. مقاومت گوشه های این مقطع فولادی بالا بوده برای استحکام سازه ای قابل قبولی ارائه می دهد.

دستگاه تولید پروفیل z

مراحل تولید به روش رول فرمینگ

ورق های رول به دو صورت سیاه یا گالوانیزه وارد ابتدای خط تولید شده می شود. در ادامه نحوه تولید با این روش را توضیح خواهیم داد.

  • باز کردن کلاف: در این مرحله با استفاده از دستگاه کلاف باز کن که عمدتا مکانیزه است؛ نوار کویل باز شده و وارد چرخه می شود.
  • نواربری: در قسمت نواربری با استفاده از اره های مخصوص که در طول خط وجود دارند به صورت منظم در ابعاد مشخص بریده و وارد مرحله بعدی می شوند.
  • کلاف پیچی: در این بخش با استفاده از دستگاه کلاف جمع کن، ورق برای عملیات شکل دهی آماده می شود.
  • فرم دهی: در مرحله آخر ورق تحت فشار به شکل دلخواه درآمده و در طول های سفارشی مشتریان بریده می شود.

ابعاد محصول

مقطع Z در عموما در ضخامت های 2، 2.5 و 3 میلی متر در بازار موجود هستند و طول این مقاطع به صورت معمول 6 متری است اما امکان برش طولی مختلف بنا به نیاز و سفارش مشتری وجود دارد. در این محصول ارتفاع بال ها عمدتا یکسان بوده و جان آن تغییر می کنند. بسته به کاربرد؛ ارتفاع جان مقطع تغییر کرده و تا حدود 400 میلی متر ظرفیت تولید دارد. البته این مقدار بنا به استفاده ای که قرار است از این مقطع فولادی بشود امکان تغییر داشته و حد نصاب قطعی نمی توان برای آن مشخص کرد.

z profile

مشاهده لیست قیمت پروفیل

برای مشاهده قیمت روزانه میتوانید به صفحه محصول پروفیل مراجعه کنید

وزن مقطع زد

پروفیل های Z که در بازار فروخته و استفاده می شوند عمدتاً با ضخامت های 2.5 و 3 میلی متر هستند. در بخش ارتفاع هرچند گفتیم که تا 400 میلی متر امکان تولید هست؛ اما این موارد به صورت سفارشی ساخته می شوند و بازه ارتفاع رایج این محصول از 120 تا 220 میلی متر است که در بازار با نام های زیر شناخته می شوند:

  • Z*12 / ضخامت 2.5 میلی متر با وزن حدود 5.50 کیلوگرم
  • Z*12 / ضخامت 3 میلی متر با وزن حدود 6.60 کیلوگرم
  • Z*14 / ضخامت 2.5 میلی متر با وزن حدود 6 کیلوگرم
  • Z*14 /  ضخامت 3 میلی متر با وزن حدود 7 کیلوگرم
  • Z*16 / ضخامت 2.5 میلی متر با وزن حدود 6.15 کیلوگرم
  • Z*16 / ضخامت 3 میلی متر با وزن حدود 7.40 کیلوگرم
  • Z*18 / ضخامت 2.5 میلی متر با وزن حدود 6.5 کیلوگرم
  • Z*18 / ضخامت 3 میلی متر با وزن حدود 7.90 کیلوگرم
  • Z*20 / ضخامت 2.5 میلی متر با وزن حدود 6.90 کیلوگرم
  • Z*20 / ضخامت 3 میلی متر با وزن حدود 8.30 کیلوگرم
  • Z*22 / ضخامت 2.5 میلی متر با وزن حدود 7.30 کیلوگرم
  • Z*22 / ضخامت 3 میلی متر با وزن حدود 8.80 کیلوگرم

مقادیر وزنی بالا به شکل حدودی محاسبه شده است و بسته به دقت دستگاه و تکنولوژی ساخت، ممکن است ارقام کم و زیاد شوند.

پروفیل زد

پروفیل Z از چه آلیاژی ساخته می شود؟

این محصول می تواند بنا به کاربردی که دارند از ورق های ST37 و ST52 تولید شوند. البته ورق های ST37 به سبب کربن کمتری که دارند انعطاف پذیری بیشتری داشته و حین کار راحت تر به کار برده می شوند. این مقاطع اگر در معرض رطوبت یا خوردگی باشند، باید گالوانیزه شوند تا آسیب نبینند؛ این موضوع خصوصا در مورد سازه هایی که در شمال ایران و سایر نقاط مرطوب و کوهستانی وجود دارند اهمیت بیشتری پیدا می کند.

کاربردهای مقطع زد

این مقطع فولادی بسته به روش تولیدی که داشته باشد کارایی های مختلفی هم دارد. برای مثال مقاطع Z که با روش پرس بریک ساخته می شوند به علت مقاومت کمی که دارند عمدتا برای لوازم خانگی نظیر یخچال استفاده می شود. برای مصارف صنعتی و ساختمانی نیز از پروفیل زد برای ساخت سقف سوله ها صنعتی، انبارها، آشیانه هواپیما، سقف فولادی سالن های ورزشی، پارکینگ و… کاربرد دارد.

مزایای مقطع Z

این محصول به سبب ویژگی هایی که دارد، حائز فوایدی است که در موارد زیر به آن اشاره کرده ایم:

  • ظرفیت تحمل بار بالایی داشته و بسیار مقاوم است.
  • در صورت استفاده از آن کمتر به مقاطع فولادی سنگین نیاز خواهید داشت.
  • این مقطع باعث سبک شدن وزن سازه تا حدود 40 درصد خواهد شد و چنان که می دانیم یکی از اصول استحکام در برابر زلزله سبک کردن سازه ساختمانی است.
  • تعویض مقطع فولادی با توجه به استفاده از روش پانچ آسان تر از دیگر مقاطع است.
  • پروفیل Z مقاومت نسبتا بالایی نسبت به تکانه های شدید نظیر زلزله دارد و ایمنی سازه را بهتر حفظ می کند.
پروفیل زد گالوانیزه

استاندارد های تولید

برای تولید مقاطع فولادی Z دو نوع استاندارد ملی در ایران تعریف شده است. یکی استاندارد ISIRI3694  که مربوط به ورق های فولادی نورد گرم است که در سال 1375 تدوین شده و دیگری مربوط به استاندارد ISIRI5722  است که مربوط به ورق های فولادی نورد سرد است.  استاندارد اروپا برای این مقطع فلزی EN755-9 است.

تولید کنندگان پروفیل Z

در حوزه تولید پروفیل Z از جمله کارخانه هایی که به تولید محصول  در این زمینه می پردازند می توان به نورد و پروفیل ساوه، پروفیل آسیا، پروفیل آپادانا، پروفیل صنعتی سافا (ساخته های فلزی اصفهان) آریا صنعت دلیجان و لوله پروفیل اصفهان اشاره کرد.

پروفیل
پخش ویدیو

چرا باید از مقاطع فولادی زد استفاده کنیم؟

برای ساخت سوله های صنعتی سنگین و اتصال اجزای سقف باید از پروفیل Z استفاده کرد و سایر مقاطع برای این کار مناسب نیستند. به همین سبب شما می بایست از مقاطع استاندارد این حوزه بهره بگیرید و اگر قصد ساخت سوله های سبک را دارید می توانید در سقف به جای  پروفیل Z، مقطع C به کار ببرید.

مقالات پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

آواتار موبایل
منوی اصلی x