کاربرد فولاد در ساخت پل

⦿ خلاصه
در ساخت پل مقاطع فولادی زیادی کاربرد دارد که علاوه بر حجم مصرفی بالا، تنوع کارکردی زیادی هم به همراه خواهد داشت. از انواع میلگرد، لوله، قوطی، تیرآهن، ورق، نبشی و ناودانی گرفته تا توری فلزی در این سازه ها استفاده می شود. هر کدام از این مقاطع در بخش های مختلفی از استراکچر قرار می گیرند و نقش خاص خود را ایفا می کنند. اگر میخواهید موارد مصرف مقاطع فولادی را به شکل دقیق در استراکچر پل های گوناگون بشناسید، تا انتها همراه ما باشید.

چنان که می دانیم یکی از سازه های پرکاربرد در شهرها و نقل و انتقال جاده ای پل است. به سبب نوع طراحی پل ها و شیوه برقراری استراکچر، تنوع مقاطع فولادی متفاوت است. به همین علت ما در ادامه به مقاطع فولادی که در ساخت پل استفاده می شوند اشاره خواهیم کرد. پل ها به از دریچه تفاوت کاربری به تنوع زیر تقسیم می گردند:

  • پل عابر پیاده
  • پل جاده ای
  • پل ریلی
  • پل آبی
  • پل تصفیه ای (پل لجن روب)

مشهورترین پل های جهان

در این قسمت ما تعدادی از مشهورترین پل های جهان که در چین و آمریکا ساخته شده اند را آورده ایم که شامل موارد زیر می شوند:

● پل Chaotianmen

در کشور چین و در شهر چونگ کینگ قرار داشته و در سال 2009، با دهانه 552 متر افتتاح و بر روی رود یانگ تسه ساخته شده است.

پل Chaotianmen

● پل Lupu

هم که در کشور چین و شهر شانگهای قرار دارد برای عبور از رودخانه هوانگ پو (Huangpu) بنا گردیده و با دهانه 550 متری در سال 2003 افتتاح شد.

پل Lupu​

● پل New River Gorge

در سال 1977 با دهانه 513 متری در ویرجینای غربی در کوه های شرقی ایالات متحده افتتاح شد.

پل New River Gorge

● پل Bosideng

بر روی رود یانگ تسه در چین بنا شده است و با دهانه 513 متری در سال 1975 بر بالای رودخانه یانگ تسه در شهرستان هجیانگ بنا شده است.

پل Bosideng

میلگرد

میلگرد در پل های بتنی مصرف بالایی دارند. بسته به کاربری که این نوع سازه قرار است داشته باشد و نظر مهندس محاسب می توان در بخش های مختلف آن از میلگردهای A1، A2، A3 و A4 استفاده کرد. روش های مختلفی برای ساخت پل بتنی وجود دارد که عموما در پی ریزی، شناژ بندی انجام می شود. بتن زمانی که تحت تنش و تکانه هایی نظیر زلزله قرار می گیرد، استحکام کششی پائینی دارد و به راحتی فرو می ریزد.

به همین سبب از بتن مسلح برای ساخت پل های ارتباطی، شهری، جاده ای و…استفاده می شود. چون در بخش های فوقانی پل عموما از قطعات پیش ساخته بتنی استفاده می شود؛ نوع میلگرد و نسبت استفاده از آن در بتن از پیش محاسبه شده و نیازی به آرماتوربندی نظیر آن چه که در ساختمان های مسکونی مشاهده می کنیم نیست.

لوله

لوله یکی از مقاطع فولادی پرکاربرد در ساخت پل است. برای این کار عموما از لوله های سایز بالا استفاده می شود و قطردهانه و ضخامت آن بستگی به نظر مهندس محاسب دارد. این مقاطع در انواع 6 و 12 متری در برقراری استراکچر پل های هوایی (پایه و تنه سازه) و زمینی به مصرف می رسد. کاربرد های دیگر آن شامل هندریل پل های شهری، حفاظ پل های جاده ای و پل های لجن روب می شود. در مقاله لوله چیست، می توانید با انواع لوله و کاربرد آن ها آشنا شوید.

pipe (7)

کاربران گرامی سایت امیدالبرز میتوانند برای مشاهده قیمت روزانه آهن آلات به صفحه محصول لوله مراجعه کنند. 

قوطی

قوطی یکی از انواع مقاطع فولادی است که در سایزهای گوناگون برای ساخت استراکچر پل ها به صورت ردیفی و ضربدری بکار می رود. از طرفی در سایزهای پائین برای حفاظ کنار پل های بتنی، نرده های پل عابر پیاده استفاده دارد. این دسته از محصولات فولادی در انواع مربع و مستطیل در شاخه های 6 و 12 متری از ورق سیاه تولید می شوند. قوطی ها بسته به کاربردی که دارند گالوانیزه یا اپوکسی شده و رنگ می شوند تا در برابر رطوبت مقاوم گردند.

تیرآهن

تیرآهن به چند دسته محصول IPE، IPB، INP و CPE تقسیم می شوند. استفاده از هر کدام بستگی به مهندس سازنده و نوع پلی که ساخته می شود دارد. تیرآهن IPB که با نام هاش نیز شناخته می شود کاربرد بیشتری در پل ها داشته و بار استراکچر را تحمل می کند و در برخی مواقع جهت سبک سازی و اتصال مقاطع فوقانی، از تیرآهن لانه زنبوری استفاده می شود. تیرآهن ها در سایزهای مختلف تولید و عرضه می شوند و استفاده هر کدام از این سایزها بستگی به محاسبات مهندسی دارد. قیمت تیرآهن بسته به تحولات بازار فولاد  تعیین شده و به صورت شاخه های 12 متری به مشتریان عرضه می گردد.

ورق فولادی

از ورق های سیاه برای موارد مختلفی در ساخت پل استفاده می شود. یکی از کاربردها شامل تیرورق است که عموما برای استراکچر پل با دهانه های کوچک استفاده می گردد. این تیرورق ها به نسبت باری که قرار است تحمل کنند با مقاطع فولادی به صورت افقی یا عمودی و افقی – عمودی قابل تقویت است.

ورق فولادی به صورت تیرورق کرکره ای شکل هم که با تکنیک جدیدی تولید می شود؛ می تواند در پل ها به کار رود اما هنوز به مصرف انبوه نرسیده است. این شیوه نو در برخی سوله ها به جهت کاهش وزن سازه و صرفه جویی در هزینه ها به کار می رود. ورق آجدار نیز از دیگر محصولات فولادی است که برای پیشگیری از لغزندگی ساخته شده، با پوشش اپوکسی در برابر رطوبت و خوردگی مقاوم می شود و در پل های هوایی عابرپیاده به کار گرفته می شود.

نبشی

نبشی ها از جمله مقاطع فولادی هستند که در ساخت پل به کار می روند. حجم استفاده از نبشی در این نوع استراکچر بستگی به طرح سازه دارد. در مواردی که از تیرآهن، تیرورق، لوله و قوطی به عنوان مقطع پایه در سازه استفاده می شود نبشی تنها نقش تقویتی و اتصالی دارد. در سایر استراکچرها که نبشی مقطع پایه و اساس فولاد مصرفی سازه را تشکیل می دهد، استفاده از این محصول افزایش می یابد.

ناودانی

ناودانی از دیگر مقاطع فولادی است که برای ساخت استراکچر پل استفاده می گردد. ناودانی های مختلفی برای این سازه استفاده می شوند که به طور کلی به انواع فابریک و پرسی تقسیم می شوند.به این سبب که بار سنگینی بر روی پل وارد است، ناودانی فابریک برای این کار مناسب تر هستند. دو نوع محصول تحت عنوان ناودانی سبک و سنگین زیر مجموعه ناودانی فابریک است. برای اطلاع از جزئیات این مقطع فولادی، حتما مقاله “ناودانی چیست؟” را مطالعه کنید.

توری فلزی

از جمله محصولات فولادی که در برخی موارد برای پل ها استفاده می شوند توری های فلزی هستند. این مقاطع بسته به نوع کاربرد استراکچر و مسائل امنیتی مختص هر سازه مورد استفاده قرار می گیرند.یکی از توری ها مورد استفاده به عنوان حفاظ، توری پرسی است که از مفتول های کلاف پیچ در ساخت آن استفاده می شود و در سایز چشمه های مختلف تولید می گردد.

بنا به مطالبی که در مقاله گفتیم متوجه شدیم که مقاطع فولادی زیادی در ساخت پل استفاده می شوند. به همین سبب کیفیت این مقاطع در ساخت انواع استراکچرهای فلزی و بتنی، بسیار حائز اهمیت است. مجموعه فولاد و آلومینیوم امید البرز با پشتوانه 6 دهه تجربه در بازار فولاد و به همراهی کارشناسان فروش مجرب می توانند شما را در خرید محصول موردنظرتان با قیمت مقرون به صرفه یاری کنند.

مجتمع فولاد و آلومینیوم امیدالبرز برای افزایش آگاهی مشتریان از خرید اقدام به انتشار مقالات کاربردی و آموزش رایگان نموده است پس در مجموعه وبلاگ های امیدالبرز در کنار ما باشید.

مقالات پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

آواتار موبایل
منوی اصلی x