کاربرد مقاطع فولادی در آسانسور

⦿ خلاصه
همه ما هر روزه از آسانسورها در محیط آپارتمان، محل کار و مکان های عمومی استفاده کرده ایم. اما حتی ممکن است ندانیم سبد محصولات فلزی مورد استفاده در ساخت آن تا چه حد گسترده است. مقاطع فولادی مورد استفاده در ساخت استراکچر و کابین آسانسور شامل ورق سیاه، گالوانیزه، روغنی، استنلس استیل، نبشی، ناودانی، قوطی، تیرآهن، لوله و میلگرد کلافی می شود که در ادامه مقاله در رابطه با کاربرد دقیق هر یک از این موارد صحبت خواهیم کرد.

آسانسور تبدیل به یکی از اجزای لاینفک ساختمان های مدرن امروزی شده که به عنوان ساختار سازه در ساختمان نیز از آن یاد می شود. این بدان سبب است که شما تمام فرایند پی ریزی فونداسیون و اسکلت بندی که در سازه رعایت می کنید در ساخت آسانسور نیز یک به یک طی کنید. علاوه بر استفاده از مقاطع فولادی در شاناژبندی آسانسور در اسکلت سازه و خود کابین و اجزای مختلف آن انواع آهن آلات استفاده می شوند. اگر بخواهیم مقاطع مورد استفاده در اسکلت فلزی و ساخت کابین را دسته بندی کنیم شامل موارد زیر خواهد شد:

  • ورق های فولادی: ورق سیاه، گالوانیزه، استیل و روغنی.
  • پروفیل: نبشی، ناودانی و قوطی.
  • سایر مقاطع: تیرآهن، لوله سیاه و میلگرد کلاف.

در ادامه بحث، کاربری دقیق این محصولات را در اجزای مختلف و کاربرد فولاد در آسانسور برمی شماریم.

کاربرد ورق های فولادی در آسانسور

ورق های مختلفی برای ساخت آسانسور استفاده می شود بسته به کاربردی که دارند و یا سلیقه و نیاز سازنده استفاده می گردند.

ورق سیاه

برای ساخت سطح بیرونی کابین آسانسور از ورق سیاه استفاده می شود که بنا به استفاده و مصرف می توان از ورق های ST37 و ST52 استفاده کرد اما به جهت فرم پذیری و قابلیت جوشکاری بالاتر ورق ST37 می توانند گزینه مناسب تری باشند. البته انتخاب جنس ورق و ضخامت آن به تشخیص فنی سازنده و نیاز پروژه بستگی دارد.

ورق سیاه به عنوان پلیت برای پایه استراکچر نیز استفاده می شود. به این صورت که میلگرد های کارگذاری شده در بتن، چند سانتی متر بیرون زده و پلیت های فولادی که معمولا از نوع ST37 هستند و به سبب جوش پذیری بالا انتخاب شده و استراکچر بر روی آن سوار می گردد. این پلیت ها در امتداد آسانسور و در طول طبقات هر جا که نیاز باشد نصب می گردند.

کابین آسانسور

ورق گالوانیزه

این ورق بسته به نیاز سازنده در سطوح درونی کابین استفاده می شود. اتصال این ورق ها به صورت یکپارچه نبوده و با به کارگیری پیچ به یکدیگر متصل می گردند و معمولا با پهنای حدود 30 سانتی و طول 2 متری به کار برده می شوند. ضخامت دیواره با کف 1.5 میلی متر و برای سقف و کف از محدوده 2 میلی متر به بالا استفاده به کار برده می شوند.

علاوه بر کابین، ورق گالوانیزه برای استفاده درب آسانسور که کاربر به شکل دستی آن را باز می کند نیز مناسب است. مقاله شناخت ورق گالوانیزه را مطالعه فرمایید.

ورق گالوانیزه در آسانسور

ورق استیل

این ورق با نام استنلس استیل  (Stainless steel) هم شناخته می شود که به معنای ورق ضد زنگ است. این مقطع به این سبب که در برابر خوردگی و رطوبت مقاومت بالایی دارد، برای استفاده در سطح کابین بسیار مطلوب است. علاوه بر آن ورق استیل مزیت دیگری که دارد درخشندگی و جذابیت سطح آن است که این محصول را برای استفاده در این بخش کاربردی می کند.

ورق استیل در آسانسور

ورق روغنی

این محصول نیز از جمله مقاطعی است که می تواند برای کف و سقف آسانسور به کار گرفته شود. ورق روغنی عموما با توجه به نظر طراح و سازنده با ضخامت 1.5 میلی متر یا سایر ضخامت ها به کار برده می شود.

ورق روغنی
ورق

برای مشاهده قیمت روزانه میتوانید به صفحه محصول ورق مراجعه کنید.

کاربرد پروفیل در آسانسور

پروفیل ها یکی از دیگر مقاطع فولادی به نسبت پرمصرف در ساختار کابین و استراکچر آسانسور هستند. به همین سبب ما مقاطعی که در این موارد کاربرد دارند در سطور ذیل خواهیم آورد.

نبشی

یکی از مقاطع پرکاربرد در ساخت استراکچر آسانسور به شیوه کلاسیک برای شاسی کشی، نبشی سایز 8 و 10 است. البته سایز مورد استفاده بستگی به نظر طراح و سازنده دارد اما معمولا از نبشی 8 برای ساخت اسکلت و ریل بهره گرفته می شود و به شکل طولی، عرضی و حتی مهاربند استفاده دارد. کاربرد دیگر این مقطع برای مقاوم سازی کابین آسانسور است. چنان که می دانیم ورق های فولادی به تنهایی نمی توانند استحکام لازم برای کابین را تامین نموده و نیاز به استفاده از گزینه های تقویتی نظیر نبشی در دور تا دور خود دارند.

نبشی در آسانسور

ناودانی

یکی دیگر از مقاطع کلیدی در ساخت استراکچر آسانسور، ناودانی است. ناودانی به مانند نبشی نقش تقویتی و اتصالی داشته و هم به صورت وال پست (مهاربند) ضربدری و هم به صورت عرضی به دور اسکلت، مورد استفاده قرار می گیرد. کاربرد بعدی آن به عنوان ریل برای چرخ های بالابر آسانسور است و می تواند برای تقویت کابین در قسمت های کف و دور تا دور نصب شود. ناودانی 8 از جمله سایزهای متداول برای کاربری ها مذکور است.

ناودانی در آسانسور

قوطی

قوطی از دیگر مقاطع فولادی مرتبط با ساخت آسانسور است. این قوطی ها عمدتا برای دور کابین آسانسور به جهت استحکام بیشتر نسبت به سایر مقاطع استفاده می گردد. قوطی مورد استفاده بسته به باری که قرار است تحمل کند در سایزهای گوناگون استفاده می شود و عدد مشخص و ثابتی نداشته و مهندس محاسب با توجه نیاز مقطع مناسب را انتخاب می کند.

سایر مقاطع فولادی

دو گروه ورق و پروفیل که پیش از این به آن ها اشاره کردیم بیشترین استفاده را در ساخت اسکلت و کابین آسانسور دارند. اما مقاطع دیگری هم هستند که نقش محوری در اجرای آسانسور در سازه دارند که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد.

تیرآهن

یکی از مقاطع فلزی پرکاربرد در ساخت اسکلت آسانسور است که برای مواردی نظیر دال بتنی در نظر گرفته می شود و بسته به فشار وارده بر استراکچر در سایزهای مختلفی نظیر تیرآهن 18 و 20 جایگذاری می گردد.

تیرآهن در آسانسور

لوله

اگر قصد دارید آسانسور هیدرولیکی داشته باشید می بایست از لوله سیاه استفاده کنید. این مقاطع در سایز های مشخص برای انتقال روغن استفاده می شوند و برای پیشگیری از لرزش و فرسوده شدن، آن را با بست فلزی استحکام می بخشند.

لوله در آسانسور

میلگرد کلافی

برای ساخت سیم بکسل بالابر آسانسور از دو روش استفاده می شود. در روش اول سیم های بسیار نازک را به دور یکدیگر پیچ می دهند و در روش دوم از میلگرد کلاف برای ساخت سیم بکسل استفاده می کنند. مورد استفاده دیگر آن در درب های اتوماتیک کابین آسانسور است که نیاز به مقاومت بالایی نداشته و از هر دو نوع سیمی و میلگرد کلافی می توان در این مورد استفاده کرد. از میلگردهای کلافی در سایزهای 1.6 الی 5.5 برای ساخت انواع سیم بکسل با کاربرد های مختلف استفاده می شود.

میلگرد کلافی در آسانسور

انواع ظرفیت های آسانسور

آسانسورها معمولا در ظرفیت مختلفی نظیر موارد زیر ساخته می شوند:

  • 4 الی 6 نفره: با تحمل بار تا 400 کیلوگرم.
  • 8 نفره: با ظرفیت تحمل بار تا 630 کیلوگرم.
  • 10 نفره: با ظرفیت تحمل تا 800 کیلوگرم.
  • 13 نفره: با ظرفیت تحمل بار تا 1000 کیلوگرم.
  • 15 نفره: با ظرفیت تحمل بار تا 1150 کیلو گرم.
  • 18 نفره: با ظرفیت تحمل بار تا 1350 کیلوگرم.
  • 21 نفره: با ظرفیت تحمل بار تا 1600 کیلوگرم.

آسانسورهایی که برای باربری یا به عنوان بالابر خودرو استفاده می شوند باید توانایی تحمل وزن هایی معادل 3000 الی 6000 کیلوگرم را داشته باشند.

مقالات پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

آواتار موبایل
منوی اصلی x