عرشه فولادی؛ سقفی ارزان

⦿ خلاصه
عرشه فولادی با روش های متفاوت اجرا و برای سازه های مختلف استفاده می شود. عرشه فولادی از جمله مقاطعی است که برای کف سازی و سقف سازه استفاده می شود و اجرای آن نیاز به دانش فنی بالایی هم دارد. به همین سبب قبل از اجرای عرشه می بایست پیش زمینه های ساخت سازه فراهم شود. از طرفی شناخت مقاطع مختلفی هم که برای ساخت این نوع استراکچر استفاده می شود ضروری است. علاوه بر این می بایست نکات ایمنی لازمه را حین جایگذاری اجزا رعایت شود تا حوادث ناگوار به وقوع نپیوندد. در این مقاله قرار است آشنایی کلی از زوایای مختلف با عرشه فولادی پیدا کرده و مزایا و معایب آن را بررسی نمائیم.

عرشه فولادی یکی از روش های اجرای سقف است و بسته به معیارهایی که برای ساخت سازه در نظرگرفته اند متفاوت است. این محصولات به صورت کنگره ای شکل و شیاردار با پوشش گالوانیزه استفاده می شوند. عرشه بستری برای قرارگرفتن بتن یا انواع عایق ها بوده و توسط آرماتور یا تیرهای آهنی حمایت می شوند. همراه مجله فنی مجتمع فولاد و آلومینیوم امید البرز باشید.

چند دسته عرشه فولادی داریم؟

این دسته از محصولات به دو شکل استفاده می شوند:

  • Proof deck: در این روش عرشه نقش باربری حین اجرا و پیش از گیرش بتن را برعهده دارد.       
  • Floor deck: با روش دوم نقش عرشه به صورت ترکیبی با تیرچه و بتن اجرا گشته و با استفاده از برشگیر و قالب های دال سقف به تیرچه ها متصل می شود.

اجزاء سقف عرشه فولادی

برای اینکه درک بهتری از ارتباط اجزاء پیدا کنیم باید تک تک آن ها را بشناسیم. اجزای موجود در سقف عرشه های فولادی شامل موارد زیر است:

  • بتن
  • گل میخ یا برشگیر
  • ورق فولادی
  • میلگرد (مش آرماتور) یا تیرآهن

⦿ بتن

در سقف های عرشه فولادی از بتن که مقاومت فشاری در بازه 30 الی 40 مگاپاسکال دارد استفاده می کنند. استحکام کششی پایین این ماده نیز با آرماتوربندی پوشش داده می شود.

⦿ میلگرد

میلگردهایی که در میانه بتن استفاده می شود با مقاومت کششی محاسبه شده به صورت شبکه ای جایگذاری می گردند تا در هنگام تکانه ها سقف فرونریزد. این مقطع فولادی در برابر لنگرهای منفی مقاومت نموده و به صورت متمرکز تحمل بار خواهند داشت.

⦿ گل میخ

گل میخ ها وظیفه پیوند دادن ورق گالوانیزه (عرشه فولادی کنگره ای) و بتن را دارند تا به صورت منظم عمل کنند. عموما حد نهایی قطر این محصولات 20 میلی متر بوده و طول آن نیز با توجه به نیاز متغیراست.

⦿ ورق فولادی

ورقی که برای عرشه فولادی استفاده می شود به صورت گالوانیزه بوده و معمولا با ضخامت 8/0 الی 1.2 است. موج های بر روی این مقطع با استفاده از غلطک، طرح اندازی و موج دهی شده و با گیوتین آن را برش می دهند. این محصول از ورق های عرض 1000 و 1250 میلی متر توسط برخی کارخانه ها نظیر هفت الماس قزوین تولید می شوند.

پیش زمینه ساخت

برای اجرای بهتر سقف های عرشه فولادی می بایست اقدامات اولیه ای انجام شود تا به کیفیت پروژه لطمه نزند. به همین سبب باید موارد زیر را در نظر بگیریم:

  • انجام آزمایش تشخیص کیفیت روکش ورق مورد استفاده.
  • تست مقاومت در برابر حرارت و آتش سوزی.
  • استفاده از مشاوره کارشناسان فروش برای خرید مقطع با کیفیت بهتر و تخصص نیروی های فنی در تشخیص محصول مناسب.

طراحی و اجراي سقف های عرشه فولادی

در طراحی سقف های MCD مقطع و ضخامت عرشـه باید به گونه ای انتخاب گردد که توانایی تحمل وزن بتن خیس وتجهیزات و نیروی انســانی در حین کار را داشـــــته باشــــــد. همچنین جنس ورق، عرض مفید بعد از فـرمینگ، ارتفاع گام و … باید با درنظـر گــرفتن نیاز پــروژه مورد نظــر و از طرفی صرفه اقتصـادی در تهیه و خرید متراژ ورق انتخاب و طراحی گردند.

برجسـتگی های تعبیه شده بر روی عرشه که هنگام فرمینگ توسط دستگاه ایجاد می شوند ، موجب ایجاد پیوستگی بیشــتر بتن و عملکرد آن به عنوان فولاد کششی می گردد. فاصله بین تیرهای فرعی در سیســتم سقف MCD نیز تابعی از مقطع عرشه، ضخامت بتن، بارهای وارده و … می باشـد. در طراحی گل میخ ها هم ارتفاع، قطر، تعداد و فواصل بین گل میخ ها مطابق با آیین نامه های استاندارد انجام می گیرد.

گل میخ ها بوسیله دستگاه جوش گل میخ (Stud Welding) بر روی بال فوقانی تیر جوش داده می شوند. قطر این گل میخ ها باید از 20 میلیمتر کمتر و حداقل ارتفاع آنها 4 سـانتیمتر بیش از عمق عرشـه (ارتفاع گام) باشـد.

همچنین از شبکه میلگرد حرارتی که بعضا به صورت مش آماده است برای جلوگیری از ترك خوردگی بتن استفاده شده و از پیش طراحی، محاسبه و اجرا صورت گیرد. سـایز و فاصـله میلگردهای شبکه حرارتی به ضخامت دال نیز وابســــته است.

وکتور تیرآهن

مشاهده لیست قیمت تیرآهن

برای مشاهده قیمت روزانه میتوانید به صفحه محصول تیرآهن مراجعه کنید.

مزایا و معایب عرشه فولادی

سقف های عرشه فولادی می توانند با در نظر گرفتن تمهیداتی، در مقابل حریق و آتش سـوزی مقاومت خوبــی از خود به نمایش بگذارند. ضــخامت دال و میلگردهاي تقویتی آتش، براساس مدت زمان مورد نیاز براي مقاومت در برابر آتش محاسبه می گردند. براي افزایش مقاومت حریق تا بیش از2ساعت، می بایست ازپوشش های محافظ که در سطح زیرین عرشه پاشیده می شود، استفاده گردد.

استفاده از عرشه فولادی برای سقف زنی حاوی مزایای متنوعی است که شامل موارد زیر خواهد بود.

⦿ مزایا:

  • وزن کم و قابلیت حمل آسان: صلبیت و یکپارچه بودن ورق ها امکان حمل ورق بدون تا شدگی و خم شدگی را فرآهم می کند.
  • حذف مراحل قالب بندی و جک و شمع گذاری: ورق های عرشه فولادی خود به صورت قالب های ماندگار در کار عمل کرده و توان تحمل بار زنده و بتن خیس را دارا خواهند بود. همچنین به علت صلبیت موجود در ورق ها و فاصله تیرهای فرعی نسبت به پل ها و تیرهای اصلی نیازی به استفاده از جک و شمع در زیر سقف نمی باشد.
  • کاهش مصرف فولاد و بتن: در سقف عرشه فولادی ضخامت دال، تعداد تیرهای فرعی، و وزن میلگردهای سقف کاهش یافته و این امر باعث سبکتر شدن مقاطع اصلی سازه خواهد شد لذا مصرف فولاد و بتن نسبت به سایر سقف های سازه ای بطور چشمگیری کاهش می یابد.
  • بهبود عملکرد سقف در هنگام زازله و لرزش: نصب ساده و سریع و یکدست بودن سطح زیرین سقف به مقاومت در برابر تکانه های کمک زیادی می کند.
  • کاهش هزینه ها: سیستم سقف عرشه فولادی به علت سادگی در اجرا، سبک تر شدن اجزای اصلی سازه، کاهش مصرف فولاد و بتن، افزایش سرعت تولید و اجرا باعث صرفه جویی در زمان و سرمایه می گردد.

مقاله پیشنهادی : میلگرد چیست ؟

⦿ معایب:

  • حساسیت در اجرا: از جمله معایب این روش سختی و حساسیت در اجرا است چرا که اگر به صورت استاندارد مراحل نصب انجام نگیرد، امکان لرزش سقف وجود دارد.
  • محدودیت در سازه های بتنی: در سازه های بتنی اجرای عرشه سخت تر از استراکچرهای فلزی است.
  • نیروی متخصص: در این نوع سازه نیروی متخصص کمتری نسبت با سایر روش های سقف زنی وجود دارد.
عرشه فولادی گالوانیزه

کاربرد عرشه فولادی در انواع سازه ها

عرشه های فولادی در انواع سازه های زیر می توانند بکار گرفته شوند:

  • سازه های شهری

این مقطع می تواند برای انواع سازه های فولادی و بتنی شهری به صورت مسکونی و حتی تجاری مورد استفاده قرار گیرد.

  • سازه های صنعتی

سازه های صنعتی که به شکل سوله هستند اغلب در سطح زمین ایجاد شده و ساختار فضایی و خرپایی دارند اما در مواردی که نیاز به سوله دو طبقه باشد یکی از بهترین گزینه ها برای سبک سازی سازه استفاده از سقف عرشه فولادی است. طبقه دوم سوله های عموماً برای امور اداری و آزمایشگاهی استفاده می شود.

اسکلت های فولادی

مقالات پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

آواتار موبایل
منوی اصلی x