همه چیز درباره لوله داربستی

⦿ خلاصه
لوله های داربستی از جمله مقاطع فولادی هستند که با روش درزجوش (درز مستقیم) تولید شده، بسته به نیاز برای ضد زنگ شدن رنگ می شوند. این مقاطع به سبب اینکه قرار نیست سیالات از آن عبور کند کمتر مشمول تست یا بازرسی های سختگیرانه قرار می گیرند. علاوه بر خود لوله، بست ها و متعلقات بست داربستی که در کنار لوله استفاده می شوند را هم باید یک به یک شناخته و کارکرد آن ها را در مواقع مختلف بدانیم.

لوله داربستی چیست؟

لوله داربستی یکی از انواع مقاطع فولادی است که در پروسه برقراری استراکچر سازه های گوناگونی اسکلت فلزی و بتنی در کاربری های شهری و صنعتی بکار گرفته می شود. این مقاطع گاه به صورت لوله سیاه و بدون پوشش و گاه به شکل رنگ شده (جهت ضد زنگ شدن مقطع) جهت پیشبرد پروژه های عمرانی مورد استفاده قرار می گیرند.

پیش از تاسیس صنایع فولادی در ایران همواره داربست های چوبی محل قرارگیری نیروهای ساخت و ساز بود. اما به تدریج همگام با توسعه صنعت فولاد و رشد سازه های چندین طبقه، لوله های داربستی بیشتری جهت استقرار کارگران برای ادامه عملیات نماکاری و سایر مراحل ساخت سازه تولید شد.

انواع کاربرد لوله داربستی

لوله داربستی که کاربردهای صنعتی نیز دارند میتوانند به تنوع زیر استفاده شوند:

  • کاربرد در پل سازی
  • ایجاد غرفه نمایشگاهی
  • سازه های موقت برای استقرار کارگران ساختمانی
  • استراکچرهای صنعتی

از چه لوله هایی برای داربست استفاده می شود؟

به طور کلی از هر دو نوع لوله درزدار (البته با در نظر گرفت حداقل سایز) و بدون درز می توان برای داربست استفاده کرد. اما اگر بخواهیم از زاویه اقتصادی وفنی به این مسئله نگاه کنیم بکارگیری لوله مانیسمان برای اموری که با لوله درزجوش هم قابل انجام است، اصلا به صرفه نیست. به همین سبب مشتریان هنگام ثبت سفارش، مقطع را با سایز خاصی سفارش می دهند. حال این سوال پیش می آید که دسته محصولات مورد نظر با چه سایزی تولید می شوند؟ در بخش بعدی به این پرسش جواب خواهیم داد.

سایز و ابعاد لوله داربستی

مقطعی که با این اسم معروف شده است لوله 5 (شماره لوله) است که با اندازه اسمی ½1 اینچ شناخته می شود. قطر تولیدی این نوع لوله ها معمولا در بازه حدودی حداقل 47.8 تا حداکثر 48.4 میلی متر در نوسان است. لوله داربستی خود جزء گروه لوله صنعتی محسوب شده و محصولات به نسبت پرمصرف آن شامل مقاطع زیر با سایز، ضخامت و قطرخارجی های مختلف (براساس میلی متر) می شوند.

قطرخارجی و مقادیر ضخامتی لوله ها تقریبی بوده و تلرانس دارند و ممکن است از بازه تعیین شده کمی زیاد و کم شود. سایز و ضخامت های دیگری هم برای تولید وجود دارند اما موارد ذکر شده یا براساس نیاز مشتریان ایجاد شده یا به سبب خواست تولید کننده برخی مقاطع تغییر کاربری داده و طی سالیان متمادی جایگزین تولیدات روتین قبلی شده است.

  • منظور از قطر در جدول ، قطر خارجی است.

تست لوله داربستی

برای سنجش کیفیت لوله داربستی تنها تست فلت انجام می شود که مخصوص بررسی مقاومت خط جوش است. سایر تست هایی وجود دارند، نظیر هیدرواستاتیک و ادی کارنت برای لوله های آب و گاز انجام می شوند.

انواع بست داربستی

لوله های داربستی با استفاده از بست های مختلف به یکدیگر وصل می شوند که انواع آن به ترتیب شامل موارد زیر می شود:

  • بست تک پیچ

این نوع بست ها شامل قطعاتی چون مهره، واشرو پیچ چشمی بوده و از جنس چدن داکتیل نشکن ساخته می شوند. کاربری این محصولات اتصال دو لوله به یکدیگر برای انجام توکاری ساختمانی، اصلاح گچ کاری و تمیز کردن یا ترمیم نمای ساختمان است.

  • بست دو پیچ

بست های دو پیچ کاربری آسان و ایمنی بالایی دارند. در این نوع محصولات هر یک از مقاطع پیچ، مهره و واشر دو عدد در هنگام نصب استفاده می شوند. برای اتصال و برپایی لوله ها به صورت عمود بر یکدیگر با زاویه 90 درجه از بست دو پیچ استفاده می شود.

  • بست چهارپیچ

این نوع بست ها هم کاربری مشابه با بست های دوپیچ داشته و برای اتصال قائم لوله ها استفاده می شوند. بست چهارپیچ از جمله مقاطع پرفروش بست ها محسوب می گردد.

  • بست کفی

یکی دیگر از بست های مربوط به استقرار داربست، بست کفی است که برای پایه لوله داربست بکار گرفته می شود. استفاده از این محصولات هنگامی که زمین ناهموار باشد بیشتر است و در سطح کاملا صاف نظیر سرامیک قابلیت استفاده ندارد.

  • بست آهنگیر

این بست که با نام بست H هم شناخته می شود می تواند از یک طرف به لوله و از سوی دیگر به تیرآهن وصل شود. این بست ها برای ساخت و ساز شهری، پتروشیمی، نیروگاه گاز و پالایشگاه ها مصرف زیادی دارند.

  • بست گردون

بست گردون متشکل از برگه، کنده، واشر آهنی و پیچ مهره بوده و در زوایای مختلف قابل استفاده است. این مقاطع قابلیت استفاده در مصارف عمرانی شهری و پتروپالایشی را دارند.

در این بخش به بست های مختلفی که برای اجرای داربست استفاده می شود، اشاره کردیم و در بخش بعد قصد داریم در رابطه با متعلقات بست داربستی صحبت کنیم.

pipe (7)

مشاهده لیست قیمت لوله

برای مشاهده قیمت روزانه میتوانید به صفحه محصول لوله مراجعه کنید.

متعلقات بست داربستی

لوله داربستی یکی از اجزای متعلقات بست داربستی محسوب می شود. اما به این سبب که پیش از این در رابطه با آن توضیحات لازم را ارائه کردیم، در اینجا سخنی از آن به میان نخواهیم آورد. مقاطعی که جزء متعلقات بست داربستی محسوب می شوند شامل موارد زیر هستند:

  • پیچ T: این پیچ جهت تقویت نمودن بست های داربستی و اتصال داربستی استفاده شده و به سبب شباهت به حرف T انگلیسی به این نام شهرت یافته است.
  • مهره بست داربستی: کاربری این مهره، تقویت جایگاه پیچ در سوراخ است.
  • واشر مهره بست داربستی: این مقطع برای تقویت پیچ در دریچه بست استفاده شده و نقشی مکمل و همراه با مهره بست دارند.
  •  مغزی لوله داربستی: هنگامی که بار سنگین به استراکچر داربست وارد می شود نیاز به استفاده از مغزی پیدا می کنیم. با توجه به آن که از چدن نشکن ساخته شده است پایداری مناسبی در برابر فشار زیاد خواهند داشت.

  • اتصال لوله داربستی: این مقطع به عنوان رابط بین دو لوله عمل کرده و شبیه به یک لوله کوچک است و با کمک پیچ و مهره آن را محکم نگه می دارد.

انواع داربست

داربست ها با روش های مختلفی قرارگرفته و بنا به نوع و ترکیب استقرار کاربردهای متفاوتی دارند. از جمله این روش ها می توان به انواع زیر اشاره کرد:

  • داربست چکشی ستاره ای: این نوع ساده نصب شده و نیاز به آچارکشی نداشته و قطعات سبکی دارد و بدون مهاربند در ارتفاع برقرار می شود.
داربستی ستاره ایی
  • داربست چکشی کاسه ای: انتقال آسانی داشته و به نیروی کار ماهر برای نصب احتیاج ندارد و بدون آچارکشی انجام می گیرد.
داربست کاسه ایی
  • داربست مثلثی: نصب و جمع آوری آسانی داشته و بدون نیاز به آچارکشی و کارگر ماهر، برخی بخش ها به صورت اوریب به دیگری متصل می شوند.

داربست مثلثی
  • داربست پایه دار: جهت اجرای سریع پروژه ها استفاده می شوند و عموما تا 3 متر ارتفاع کاربری مناسبی دارند.

داربست پایه دار
  • داربست معلق: جهت مواردی که امکان اتصال داربست به زمین وجود ندارد استفاده می شود و برای برج های بلند بالا که نیاز به ترمیم نما دارند بسیار مفید است.

داربست معلق

مجتمع فولادی و آلومینیوم امید البرز سالیان متمادی است که در بازار آهن کشور فعالیت نموده و در حوزه تولید و ارائه محصولات فولادی گام برداشته است. مجموعه با حداکثر توان سعی در ارائه بدون واسطه محصولات فولادی و قیمت آهن مقرون به صرفه با هدف افزودن رونق هرچه بیشتر به این بازار در حال فعالیت است.

مقالات پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

آواتار موبایل
منوی اصلی x