لوله گاز خانگی

⦿ خلاصه
لوله های گاز خانگی در انواع روکار و توکار به تنوع برند مختلف در ساختمان های مسکونی جایگذاری می شوند. حتما دغدغه هایی برای شما هنگام خرید این نوع مقاطع وجود دارد که چطور محصول مناسب مصرف خود را پیدا کنید. چطور متوجه اطلاعات مختلف مورد نیاز مثل ضخامت، تست انجام شده، استاندارد تولیدی، مجموعه تولید کننده و قطر لوله گاز بشویم؟ در ادامه مقاله قرار است به پاسخ این پرسش ها و تفاوت میان لوله های گاز روکار و توکار بپردازیم.

همانطور که می دانیم لوله های گاز خانگی یکی از پرمصرف ترین مقاطع فولادی هستند که تحت استانداردهای خاصی تولید می شوند. اگر لوله به شکل اصولی تولید شده باشند خیال تان از بابت عدم نشتی گاز آسوده خواهد بود. به سبب حساسیتی که این موضوع دارد بهتر است تا حد امکان مطالب اولیه ای را بدانیم تا در حین فرایند خرید دچار مشکل نشویم. در ادامه مقاله قصد داریم به انواع لوله های گاز که مصرف عمومی دارند بپردازیم.

لوله گاز روکار

لوله های گاز روکار یکی از انواع مورد مصرف لوله گاز خانگی است که البته برای مصارف تجاری هم بکار گرفته می شود. این مقاطع طبق استاندارد ملی ISIRI 3360، DIN 2440 و 2441 DIN آلمان تولید می شوند. این نوع محصولات فولادی از ورق ST37-2 به شکل درز مستقیم با روش جوش ERW (Electric resistance welding) ساخته می شوند.

این نوع لوله ها به سبب کارکرد خاصی که دارند برای انتقال گاز در مسافت های طولانی مناسب نیستند. علت عدم امکان استفاده از این مقاطع در انتقال گاز برای مسافت های طولانی، استفاده از ورق ST37-2 است. این نوع ورق ها در مجاورت گچ به سرعت دچار خوردگی می شوند و قابلیت استفاده دفنی و توکار در ساختار ساختمان را ندارند.

لوله گاز توکار

لوله گاز توکار خانگی، با توجه به این که قرار است در میانه مصالح ساختمانی و دیواره بکار گرفته شود می بایست از ورق فولادی خاصی ساخته  شود. ورق API دارای ویژگی هایی است که آن را در برابر خوردگی مصالح ساختمانی از جمله گچ مقاوم می کند. مجوز استفاده از لوله های فولادی ساخته شده با این ورق ها، از سوی سازمان ملی استاندارد صادر می شود. لوله گاز توکار با استاندارد ملی ISIRI 3574 و API 5L Grade B در ایران تولید می گردد. البته استفاده از این نوع لوله ها نیاز به بررسی داشته و شما برای مواردی که رطوبت یا عامل خورندگی بالایی در منطقه احداث وجود نداشته باشد از لوله های با ورق ST37 هم می توانید استفاده کنید.

 

این نوع مقاطع هم برای مصارف خانگی بکار گرفته می شوند، هم برای گاز رسانی بین شهری قابلیت استفاده دفنی و زیرکار دارند. در تمام لوله های تولیدی پلیسه گیری خارجی (پلیسه گیری داخلی لوله الزامی نیست)، تست هیدرواستاتیک و تست ادی کارنت (به ترتیب در دسته تست های مخرب و غیر مخرب فولاد قرار می گیرند) در تمام شاخه ها الزامی بوده و عملیات تابگیری هم در مجتمع صنعتی برای تک تک لوله ها انجام می پذیرد.

علاوه بر اینکه ورق API برای ساخت لوله گاز توکار استفاده می شود، می بایست از پرایمر و نوار محافظ برای عایق کردن سطح بیرونی مقطع استفاده گردد. این امر مقطع را در برابر عوامل خورنده احتمالی حفظ نموده و خطر نشتی و حوادث ناگوار را کاهش می دهد.

شکل لبه لوله های گاز خانگی

لوله های گاز خانگی به صورت کونیک شده بوده و با جوشکاری مقاطع به یک دیگر وصل شده و در محلی که نیاز به چرخش، اتصال و انشعابات داشته باشد با استفاده از زانویی، بست، سه راه، تبدیل و… در سراسر ساختمان پخش می شوند.  

ابعاد لوله گاز خانگی

لوله های گاز خانگی اغلب در طول 6 متری و سایزهای “1/2، “3/4، “1 بکار گرفته می شود و از جمله سایزهای معمول کاربردی در گازکشی منازل هستند و به ترتیب در ضخامت های 2.65، 2.5 و 3.2 ارائه می شوند. البته باید گفت که استفاده از سایزهای مختلف در طول پروژه ساخت ساز بسته به تشخیص مهندس محاسب ممکن است متفاوت باشد.

pipe (7)

مشاهده لیست قیمت لوله

برای مشاهده قیمت روزانه میتوانید به صفحه محصول لوله مراجعه کنید.

جدول وزن لوله روکار و توکار

لوله های گاز خانگی در انواع روکار و توکار دارای وزن های نسبتا مشخصی هستند که ممکن است با تلرانس متفاوت بسته به اینکه از چه ورقی تولید شده باشند، به دست مشتریان برسند.

*مقادیر وزنی پایین تقریبی هستند.

لوله گاز مانیسمان

تا چندی پیش در ایران برای ایجاد انشعابات گاز خانگی و ساختمانی از لوله بدون درز (مانیسمان/ Seamless) استفاده بیشتری می کردند. به تدریج کارخانه های لوله سازی داخلی توانستند با کسب استانداردهای لازم و انجام تست های مورد نیاز، مجوز تولید انبوه لوله های درزدار گازی را اخذ کنند.

لوله های گاز خانگی به شکل درزمستقیم ساخته شده و روانه بازار می گردند.البته هنوز هم بسته به نیاز و خواست مشتریان از لوله های مانیسمان برای گازکشی ساختمان ها استفاده می شود.

  • لوله گاز مانیسمان یا درزدار؟

هر دوی این مقاطع برای لوله کشی گاز خانگی مناسب هستند چرا که مواد تشکیل دهنده گاز مصرفی شهری خورندگی بسیار کمی داشته و سرعت جریان عبور آن نیز پائین است. این دو مورد می توانند از جمله عوامل اصلی از بین رفتن لوله های گاز جدای از بحث اکسیده شدن (زنگ زدگی) باشند.

علت اصلی که لوله های گاز درزدار رواج مصرفی بیشتری دارند قیمت ارزان تر آن ها نسبت به لوله بدون درز است و این تفاوت قیمتی بسته به نوسانات بازار تا 2 برابر یا حتی بیشتر هزینه های ما را افزایش می دهد.

مقاله مرتبط : آشنای با لوله های آب 

مشخصات لوله های گاز

بر روی لوله گاز تولید توسط کارخانه ها، مشخصات محصول درج می شود. البته در برخی موارد ممکن است به علل مختلف پاک شده باشند و شما نتوانید آن را ببینید. این مشخصات طبق اصول خاصی بر روی محصولات تولید شده حک می شود و حتی در موارد خاص یک شرکت ممکن است درپوش رنگی برای مقطع تولیدی خود در نظر بگیرد که برای لوله های گاز در ایران معمول نیست. نمونه آن را در رابطه با لوله های تولید گروه صنعتی سپاهان می توان دید.

بر روی مقطع انواع اطلاعات نظیر تصویر بالا از جمله استانداردهای تولید (ISIRI 3574/ API 5L)، نام کارخانه (SEPAHAN)، نام محصول (MANIS GAS)، سایز لوله (“2)، ضخامت و…ذکر می شود. در مورد نام مانیس گاز باید گفت که این محصول اختصاصی و ثبت شده کارخانه سپاهان بوده و علت نام گذاری به این اسم، پلیسه گیری کامل و تشابه این مقطع با لوله مانیسمان (بدون درز/ Seamless) است.

برخی از موارد حک برند و درپوش گذاری در تصاویر ذیل قابل مشاهده هستند.

کارخانه های تولید کننده لوله گاز

کارخانه های مختلفی به تولید لوله های گاز خانگی می پردازند و که اصلی ترین آنها شامل واحد های صنعتی زیر می باشند:

  • گروه صنعتی سپاهان
  • کارخانجات نورد و پروفیل ساوه
  • شرکت لوله و پروفیل سپنتا
  • شرکت تولیدی لوله و پروفیل کیهان
  • کارخانجات نورد لوله یاران
  • گروه تولیدی صنعتی کچو

مجتمع فولاد و آلومینیوم امیدالبرز با تلاش بی وقفه و به پشتوانه 6 دهه تجربه در بازار فولاد کشور، در پی رفع نیاز خریداران و فعالان مرتبط با حوزه آهن برآمده است. در همین راستا مجموعه انواع مقاطع فولادی نظیر لوله، نبشی و ناودانی، قوطی و پروفیل درب و پنجره را تولید نموده و سایر مقاطع را با قیمت مقرون بصرفه به دست کاربران و مشتریان خرد و صنعتی در جای جای ایران می رساند.

مقالات پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

آواتار موبایل
منوی اصلی x