لوله گلخانه ای

⦿ خلاصه
لوله گلخانه ای از جمله موارد مهم برای ساخت استراکچر گلخانه است که باید به شکل صحیح انتخاب شود و در این انتخاب می بایست شرایط جوی این محیط را که به شکل شرجی است در نظر بگیریم. نکته مهم دیگر انتخاب سایز مناسب کار و راه تشخیص استاندارد بودن لوله است که بسیار حائز اهمیت می باشد. ما در این مقاله قرار است شما را در ابتدا با روش تولید محصول مورد نظر آشنا کنیم و سپس به سایر موارد دیگری که باید درباره خرید لوله گلخانه ای، از جمله قیمت مناسب بدانید بپردازیم.

روش تولید لوله گلخانه ای

لوله گالوانیزه گلخانه ای که یکی از انواع لوله می باشد که در ایران به صورت درزجوش و با استفاده از ورق ST37، به روش رول فرمینگ تولید می شود. برای این که محصول نهایی برای سازه های گلخانه ای استفاده شود می بایست از دو مرحله کلی تولید عبور کند که شامل بخش های زیر است:

تولید لوله درزدار

برای ساخت لوله درزدار چنان که گفتیم از ورق سیاه استفاده می کنند. این نوع مقطع از اسلب ST37، طی نورد گرم تولید شده و وارد بخش رول فرمینگ (Cold Forming) یا شکل دهی سرد می گردد. در این مرحله ورق فولادی به کمک غلتک های شکل دهنده به تدریج به مقطع، فرم گرد می دهند. در اینجا دو سر ورق به یکدیگر نزدیک شده و آماده جوش اتصالی می شود.

برای این کار از روش ERW استفاده می شود که با نام کامل Electrical – Resistance welding هم شناخته می شود. دستگاه جوش القایی با فرکانس بالا (High Frequency Induction) دو سمت ورق نزدیک شده بهم را جوش می دهد. انجام این فرایند باعث پدید آمدن پلیسه (قی جوش) به شکل براده بر روی لوله می شود. برای مصرف گلخانه ای پلیسه گیری ضرورت ندارد چرا که کاربرد آن سازه ای بوده و قرار نیست سیالات و مواد خورنده ای چون گوگرد از آن عبور کند.

گالوانیزاسیون لوله

چنان که می دانیم محیط گلخانه به سبب رطوبت و گرمایی که دارد، هوای شرجی ایجاد می کند. این شرایط دشمن درجه یک لوله سیاه بوده و به سرعت باعث خوردگی و زنگ زدگی آن می شود. به همین سبب طبق فرایند زیر می بایست گالوانیزه شود:

  1. مرحله اول: در بخش اول لوله های تولید شده به قسمت Pickling انتقال داده می شود. علت این کار آماده کردن مقطع برای چسبندگی بهتر ماده روی است که با علامت اختصاری Zn (Zinc) هم شناخته می شود.
  2. مرحله دوم: بعد از انتقال مقطع به واحد مورد نظر، اقدام به پاک کردن لوله از چربی ها و زنگ زدگی ها کرده و آن را به محلول Flux آغشته می کنند. این ماده به صورت روغن، چسب و یا خمیر هم برای مصارف مختلف یافت می شود. با توجه به خواصی که ماده فلاکس دارد هم برای از بین بردن اکسید آهن و هم جهت پیشگیری از اکسیده شدن فولاد استفاده می شود که در هر صورت به طولانی شدن عمر لوله کمک می کند. از طرفی برای آن که ماده زینک بهتر در سطح مقطع نفوذ کند، از ماده فلکس (معادل Flux یا فلاکس) کمک گرفته می شود.
  3. مرحله سوم: پس از آن که مقطع از مرحله اعمال فلاکس عبور کرد، نوبت به ورود به مرحله پیش گرم کردن می رسد. در این جا لوله تا دمای 120 درجه بالای سانتی گراد حرارت داده شده و پس از آن که کاملا خشک شد، درون وان زینک (روی) مذاب قرار داده می شود. ماده روی در دمای حدود 450 درجه به مدت 1 دقیقه می ماند و سپس خارج می شود. لوله ها به شکل اوریب (کج) با زاویه ای مشخص از درون حمام مذاب خارج می گردد تا زینک اضافی بر روی لوله باقی نماند. برای آن که روی بر سطح لوله ماندگاری بهتری داشته باشد و از طرف دیگر ضخامت لایه محافظ یکدست شود؛ از دو مرحله دمش هوا و آب سرد عبور می کند. حداقل ضخامت ماده روی بر سطح مقطع، طبق استاندارد BS 1387 (استاندارد انگلستان)، 56 میکرون است.

    میکرون واحد اندازه گیری بسیار خردی است که برای کاربردهای ظریف استفاده می شود. هر 1000 میکرون برابر با 1 میلی متر است و بنابراین حداقل ضخامت گالوانیزاسیون برای مقاطع فولادی از جمله لوله 0.056 میلی متر است. مقاله پیشنهادی امید البرز در مورد ورق های گالوانیزه را مطالعه فرمایید.

سایز لوله های گلخانه ای

هرچند به طور قطع نمی توان سایزی مشخص برای استفاده از لوله در استراکچر فضایی گلخانه در نظر گرفت، اما برخی از سایزها هستند که کاربرد بیشتری در این زمینه دارند. از جمله آن ها می توان به لوله های 3/4، 1، 1.1/4، 1.1/2 و 2 اینچ اشاره کرد که از ورق های با ضخامت 2 الی 2.5 میلی متر ساخته می شوند. لوله های با ضخامت 1.2 و 1.5 هم در برخی کشورها مورد استفاده قرار می گیرد.

به طور کلی در سازه های گلخانه ای، هر چه به سمت نوک استراکچر نزدیک می شویم، از لوله های سبک تر استفاده می شود. این موضوع به سبب آن است که لوله های تحتانی قرار است بار سازه را به دوش بکشند و باید مقاومت کافی داشته باشند. از سوی دیگر؛ قسمت های بالایی چون تحت فشار نیست، نیاز به لوله با وزن بالا نداشته و نباید سنگینی بیش از حد ایجاد کنند. همواره باید به خاطر داشته باشیم که سبک سازی سازه تا آنجا که به مقاومت آن ضربه نزند، مجاز و مفید است.

لوله گلخانه ای ؛ بدون استاندارد

شاید در نگاه اول عجیب به نظر برسد اما برای لوله گلخانه ای استانداردی تعریف نشده است. علت این مسئله آن است که تست مخرب و غیرمخرب، اعم از آزمایش هایی که برای لوله آب و گاز بر روی مقطع انجام می شود، برای استراکچرهای فضایی نیازی نیست و به دلیل عدم عبور سیالات گوناگون و مواد خورنده است.

تنها تستی که در برخی موارد جهت اطمینان گرفته می شود، تست فلت است که برای اطمینان از مقاومت خط جوش است. اگر طی عملیات Pressing خط جوش پاره نشود، تست لوله موفقیت آمیز بوده است. برای شناخت تست های گوناگونی که برای لوله های فولادی انجام می شود، مقاله تست مخرب و غیرمخرب بسیار مفید خواهد بود.

نحوه اتصال لوله گلخانه ای

در حالت عادی؛ وقتی قرار است لوله گالوانیزه برای عبور سیالات استفاده شود انتهای دو سر لوله به شکل حدیده شده (معادل کلمات رزوه شده و دنده شده) برای مشتریان ارسال می شود. اما چون گلخانه ها با بست و اتصالات خاص خود در سازه های فضایی از لوله گالوانیزه گلخانه ای استفاده می کنند، نیازی به رزوه کاری وجود ندارد. علت این مسئله نیاز به خم کاری و پخ شدگی لوله در حین اتصال است.

نحوه بارگیری

  • طبق استاندارد، بسته بندی لوله می بایست به شکل شش ضلعی باشد تا هنگام جا به جایی بار و حمل و نقل با ماشین یا تریلی باربری، خصوصا در مواقعی که اتوبار از ناهمواری ها و دست اندازها می گذرد، آسیب نبیند.
  • یکی از فرآیندهای لازمی که باید انجام شود، ثبت اطلاعات محصول بر روی مقطع است. به همین سبب مشخصات محصول، نام کارخانه و استاندارد تولیدی با استفاده از دستگاه Inkjet Marker بر روی لوله درج می شود.
pipe (7)

برای مشاهده قیمت روزانه میتوانید به صفحه محصول لوله مراجعه کنید.

انتخاب لوله با صرفه اقتصادی

چنان که پیش از این گفتیم به علت هوای شرجی ایجاد شده در فضای گلخانه با توجه به ترکیب رطوبت و دما، نیاز به لوله ای داریم که مقاومت مناسبی در برابر عوامل خورند داشته باشند. شاید برایتان این سوال پیش آمده باشد که چرا از لوله های آلومینیومی که خاصیت ضد رطوبتی دارند برای این کار استفاده نمی شود؟ پاسخ این پرسش در یک کلمه این است: گرانی!

شمش های آلومینیومی در برخی مواقع تا 6 الی 7 برابر گرانتر از شمش های فولادی هستند. حال با یک حساب سرانگشتی می توان تخمین زد که قیمت شمش به اضافه هزینه تولید چقدر برای مشتری آب میخورد. در نتیجه عقلانی تر آن است که از لوله گالوانیزه برای ساخت استراکچر مورد نظر استفاده کنیم.

مجموعه فولاد و آلومینیوم امیدالبرز با تکیه بر پشتوانه تجربه چند دهه ای در بازار فولاد کشور تمامی مقاطع فولادی مورد نیاز شما را با حذف واسطه ها و قیمت مقرون به صرفه عرضه می کند.

مقالات پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

آواتار موبایل
منوی اصلی x