ورق استیل از تولید تا کاربرد

⦿ خلاصه
ورق استیل از فولاد استنلس استیل ساخته می شود که در برابرعوامل خورنده به شدت مقاوم است و محصولی خاص از مقاطع فولادی به حساب می آید. این مقطع مراحل تولید چندگانه ای را طی کرده و از جوانب فیزیکی و شیمایی کیفیت سنجی می شود. این نوع ورق ها به سبب استقامت بالا در برابر عوامل گوناگون نظیر حرارت، رطوبت شدید، عناصر خورنده و...در محیط های شهری و صنعتی در انواع و اقسام قطعات بکارگرفته می شوند.

روش تولید ورق استیل

ورق استیل به مانند دیگر مقاطع فولادی شامل فرایندی چند مرحله ای در تولید است که با ذوب و عملیات حرارتی کار خود را پیش می برد. اما اگر بخواهیم دقیق تر روند ساخت را در نظر بگیریم مراحل تولید ورق ضد زنگ به شکل زیر است:

  • ذوب و ریخته گری (قالب گیری)
  • فرم دهی
  • پردازش حرارتی
  • پوسته زدایی
  • سختکاری
  • برشکاری
  • پردازش نهایی

در ادامه برای درک بهتر روند تولید این نوع مقاطع به شرح هر یک از مراحل ساخت به صورت جداگانه خواهیم پرداخت.

مرحله اول: ذوب و ریخته گری

فولاد استنلس استیل برای این که تبدیل به ورق استیل شود؛ ابتدا می بایست گرم شده و سپس به نقطه ذوب خود معادل 2800 درجه فارنهایت (بالای 1500 درجه سانتیگراد) برسد. این فرآیند در حدود 8 الی 12 ساعت زمان می برد.در این مرحله گاز آرگون و اکسیژن نیز پس از آن که عملیات ذوب انجام شد به مواد درون کوره اضافه می گردد. ماده فولادی مذاب شده به اشکال بلوم، بیلت، اسلب و… تبدیل می شوند.

مرحله دوم: فرم دهی

فولاد استنلس استیل که به صورت بیلت، بلوم و اسلب درآمده؛ با کمک حرارت و غلتک های سنگین را شکل داده شده و انعطاف می یابد و تبدیل به ورق استیل (ضد زنگ) می شود. در این جا باید بگوییم از مقاطع اولیه سه گانه ای که نام برده شد، اسلب است که برای ساخت ورق های فولادی استفاده می گردد.

مرحله سوم: پردازش حرارتی

در این مرحله با اعمال حرارت ساختار مولکولی ورق ضد زنگ را تغییر داده و فرآیند آنیل بر روی آن انجام می شود. همگی عوامل نظیر مقدار زمان، سرعت انجام و نحوه سرد کردن ورق بر ویژگی های فیزیکی مقطع تاثیرگذار است.

مرحله چهارم: پوسته زدایی

در این مرحله به سبب فرایندی که تا کنون طی شده است؛ برخی از مواد بر روی ورق جامانده و به اصطلاح “رسوب” کرده اند.  برای پاک نمودن این رسوب از دو روش زیر استفاده می کنند:

  • پوسته زدایی الکتریکی: در این روش از کاتد (Cathode) و فسفریک اسید (Phosphoric acid) جریانی بر روی سطح مقطع ایجاد می کنند که باعث پاکیزه شده آن می شود.
  • پوسته زدایی شیمیایی: شیوه دیگر کاربردی استفاده از حمام نیتریک اسید (Nitric acid) و هیدروفلوریک اسید (Hydrofluoric acid) است که رسوبات ایجاد شده را از بین می برد.

در نهایت نیز شستشو با آب فشاربالا بعد از بکار بردن هر کدام از این روش های در دستور کار قرار می گیرد و در نهایت مقطع صیقلی شکل می گردد.

مرحله پنجم: سختکاری

در مرحله سختکاری برای آن که فولاد ضد زنگ مقاومت بیشتری پیدا کند از طریق deformation ریزساختارهای مولکولی، اقدام به افزایش سختی مقطع می نمایند. در این نوع موارد؛ مقاطع فولادی Austenitic (یک نوع فولاد استنلس استیل) نسبت به سایر گریدهای مشابه سخت شوندگی بیشتری دارند.

مرحله ششم: برشکاری

در مرحله برشکاری؛ ورق استیل با استفاده از ابزار و روش های مختلف نظیر اره برقی، پلاسما، واترجت و برش شعله برای مشتریان برش داده شده و شکل دهی می گردند.

مرحله هفتم: پردازش نهایی

در این بخش با ایجاد پوشش بر روی سطح مقطع آن را در برابر عوامل خورنده مقاوم تر می کنند و پردازش نهایی فولاد ضد زنگ و بعضاً ورق استیل بسته به کاربردی که دارد، متفاوت خواهد بود. برای آن که ورق و فولاد استنلس استیل به صورت شفاف درآید؛ فرآیند های پولیش کاری، سنگ زنی، و عملیات سند بلاست (Sand blast) بر روی مقطع انجام می شود.

پس از آن که مراحل تولید به پایان رسید؛ حال وقت آن است که متوجه شویم محصول ساخته شده کیفیت لازم را دارد یا خیر.

ورق

مشاهده لیست قیمت ورق

برای مشاهده قیمت روزانه میتوانید به صفحه محصول مورد نظر مراجعه کنید.

کنترل کیفی

برای کنترل کیفیت دو شیوه کلی فیزیکی و شیمیایی وجود دارد:

  • تست فیزیکی: در این روش با استفاده از تست های برینل، سختی و کشش ورق استیل یا مقاطع فولادی استنلس استیل را مورد آزمایش قرار می دهند.
  • تست شیمیایی: در این روش از اسپری نمک استفاده می کنند و هر چه قدر مقطع بیشتر در مقابل آن دوام بیاورد، مقاومت به خوردگی بالاتری دارد.

کاربرد ورق استیل 310

ورق استیل در سراسر جهان در گریدهای متنوعی تولید و مصرف می شود که برخی از آن ها شامل ورق های 304، 304L، 310، 316، 316L، 409، 410، 430 و…است. در اینجا ما به انواع پرمصرف این نوع ورق ها اشاره کرده و کاربردهای هریک را نام می بریم.

  •  کاربرد ورق استیل 304

ورق استیل 304 یکی از انواع ورق های پرمصرف ضد زنگ است که کربن پائینی داشته و به همین جهت قابلیت جوشکاری مناسبی دارد و در صنایع نفتی، پتروشیمی، غذایی، دارویی و آزمایشگاه ها به کار گرفته می شود.

  • کاربرد ورق استیل 310

این نوع ورق در برابر حرارت مقاومت به نسبت بالایی داشته و مایعات خورنده نمی توانند به راحتی به آن آسیب وارد کنند. ورق استیل 310 برای مواردی چون کوره، لوله های احتراق، مبدل های حرارتی و… به کار می روند.

  • کاربرد ورق استیل 316L

ورق استیل 316L از جمله پرمصرف ترین ورق های فولادی ضد زنگ است که در برابر Hydrochloric acid، Sulfuric acid و…مقاومت بالایی داشته و مخصوص استفاده در محیط های بندری و دریایی است که رطوبت و خورندگی زیاد دارند.

  • کاربرد ورق استیل 321

ورق ضد زنگ 321 می تواند در مقابل حرارت بالا از خود مقاومت نشان داده و برخلاف ورق 316L، برای کاربردهای دریایی مناسب نیست.

  • کاربرد ورق استیل 430

ورق استنلس استیل 430 کاربردهای عمده ای در خودروسازی، لوازم خانگی، پنل سقفی و…داشته و در مقابل عناصر خورنده ای نظیر اسید نیتریک، اسیدهای غذایی و گوگرد تاب آوری بالایی از خود نشان می دهند.

قیمت ورق استیل

انواع ورق استیل که در بازار فولاد ایران موجود هستند به کل وارداتی بوده و در داخل تولید نمی شوند. به همین علت وابستگی قیمتی زیادی به نوسانات دلار و رخدادهای جهانی داشته و میزان عرضه تقاضا نیز بهای تمام شده آن را دچار تغییر و دگرگونی می کند.

مجتمع فولاد و آلومینیوم امیدالبرز با سابقه چندین دهه ای در بازار فولاد کشور، همواره در پی ارائه محصولات باکیفیت و به قیمت مقرون به صرفه بوده است تا رضایت هرچه بیشتر مشریان گرامی در این حوزه را فراهم آورد.

مقالات پیشنهادی

برچسب پست ها “ورق استیل از تولید تا کاربرد”

  1. hello nice to meet you, my name is Mia from China we are manufacturer for stainless steel strip and coil,301,304,304L,370,305,309S,310S,316,316L,317,321,409,430,410S,etc.
    ● Surface: 2B,BA,TR,HL,Mirror.
    ● Thickness Range: 0.01 – 3.0 mm.
    ● Width Range: 2 – 1200 mm.
    ● Available Standard: ASTM,EN,JIS,GB,etc.
    ● Package: Standard package or Customized.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

آواتار موبایل
منوی اصلی x