همه چیز درباره ورق پانچ

ورق پانچ شده
⦿ خلاصه
ورق پانچ یکی از مقاطع فولادی پرکاربرد در نواحی صنعتی و شهری است. این محصولات به لحاظ طرح و کاربرد می توانند به پرتنوع باشند و در جای جای کارخانه ها، زیباسازی دکوراسیون بیرونی منازل، زیباسازی فضای شهری ایفای نقش کنند. علاوه بر زیبایی؛ این محصولات در فرآیند فیلتراسیون می توانند کارکرد کلیدی داشته باشند و به فرآیند تعویض هوا در منازل، مکان های عمومی سرپوشیده شهری و صنعتی کمک کنند. ما در این مقاله موضوع ورق پانچ را از ابعاد مختلف همچون مراحل تولید، انواع، ابعاد، قیمت و کاربرد مورد بررسی قرار داده ایم و پیشنهاد می کنیم تا انتهای مبحث همراه ما باشید.

روش تولید ورق پانچ

انتخاب الگو

طرح اندازی و انتخاب الگو بستگی به نوع استفاده ای که مورد نیاز است دارد. این طرح ها می توانند در انواع دایره ای، مستطیلی، مربع، شش ضلعی و انواع طرح های متغیر اجرا شوند. نکته دیگری که باید به آن توجه کرد این است که استحکام براساس فرم طرح تغییر می کند. از طرفی هر چه سوارخ ها قطر بیشتری داشته باشد؛ ضخامت ورق باید کمتر شود تا در حین فرآیند تولید به دستگاه آسیب وارد نشود.

انواع روش های تولید

  • برش پلاسمایی (Plasma Perforation)

برش پلاسمایی با بهره گیری از گاز انجام شده و با استفاده از نازلی که گاز از آن خارج می گردد، قوس الکتریکی پدید می آید. در ادامه به سبب تخلیه الکتریکی که صورت گرفته است، پلاسما گرم می شود و فلز را بر اساس حرارت ایجاد شده برش می دهد. این روش بدون محدودیت مقاطع را در انواع ضخامت ها، با سرعت حدودی 20 متر در دقیقه طرح اندازی و شکل دهی می کند.

  • پرس کاری (High Speed Punching Press)

عملیات پرسکاری می تواند با ضربه های متعدد به شکل سریع و دقیق کار را انجام دهد که تاحد زیادی ایده آل محسوب می شود. این ظرفیت تولید عموماً برای مواردی که پروژه های عظیم در حال ساخت و راه اندازی هستند استفاده می شود تا کار با سرعت بیشتری پیگیری شود. این شیوه برای ورق های با عرض فراتر از 150 سانتی متر و ضخامت 0.6 سانتی متر و پائین تر قابل انجام بوده و هزاران سوارخ در دقیقه ایجاد می کند. انجام این کار به این صورت است که ابتدا ورق حرکت نموده و سپس دستگاه پرس زنی به صورت منظم حفره ایجاد می کند.

  • برش لیزری (Laser Cutting)

برش لیزری از دقیق ترین روش ها در این حوزه است که قدرت مانور زیادی در ایجاد طرح های مختلف و متنوع دارد و این کار را به صورت منظم بر روی انواع ورق های فولادی انجام می دهد. این شیوه طرح اندازی خود به دو نوع برش گازی (CO2) و فیبری تقسیم می شود. در شیوه اول برش با استفاده از گاز CO2 و در روش دوم از فیبر نوری پرتوان برای این کار استفاده می گردد.

  • برش نیبل (Nibbling Cut)

در این روش با استفاده موتور الکتروهیدرولیک طیف وسیعی از امور مختلف نظیر برش شکافی، پانچ و طرح اندازی الگوهای مختلف به صورت مرحله به مرحله انجام می شود.

  • برش واترجت (Water Jet Cutting)

در این روش با استفاده از جریان آب با فشار بالا، الگوها را اجرا می کنند که به دو روش قابل انجام است. یکی از این شیوه ها با استفاده از آب خالص و دیگری ترکیبی از آب با شن است.

پردازش نهایی

این مرحله فرایندی اضافی است که در صورت نیاز مشتری انجام می شود و ورق را خم کرده و یا جوش می دهند:

  • خم کردن :

ورق های پانچ به کمک ماشین های هیدرولیک و طراحی کامپیوتری در زوایای متنوع و بسته کارکردی که قرار است داشته باشند تا 120 درجه خم می کنند و این نوع ورق های خم شده را در صندلی های پارک و سالن های انتظار می توانیم ببینیم.

  • جوشکاری :

بسته به نیاز گاه لوله های متخلخل ساخته می شود و دستگاه دو سر ورق را به یکدیگر رسانده و جوش می دهد.

ورق

مشاهده لیست قیمت ورق فولادی

برای مشاهده قیمت روزانه میتوانید به صفحه محصول ورق فولادی مراجعه کنید.

انواع ورق پانچ

ورق های پانچ انواع مختلفی که برخی محصولات پر استفاده آن شامل موارد زیر می شود:

  • ورق پانچ سیاه : این نوع مقاطع از ورق سیاه St37 تولید می شوند چرا که ای نوع مقاطع نسبت به ورق St52 انعطاف، جوش پذیری بهتری دارند.
  • ورق پانچ گالوانیزه : این محصول در واقع همان ورق پانچ سیاه است که در صورت نیاز و امکان با روش سرد یا گرم به صورت ورق پانچ گالوانیزه در می آید.
  • ورق پانچ آلومینیومی : این نوع ورق های پانچ نسبت به ورق پانچ سیاه و گالوانیزه، قیمت بیشتری داشته و به صورت سلیقه ای و گاه به سبب نیاز مبرم استفاده می شوند.

ابعاد ورق پانچ

ورق های پانچ عمدتا در ابعاد و ضخامت های مختلف ارائه می شوند:

  • ضخامت ها : عمدتاً در ضخامت های 2، 2.5، 3، 4، 5، 6 ارائه می شوند.
  • ابعاد : در بیشتر مواقع ابعادی معادل 1000*2000 و 1250*2500 میلی متر دارند و در سایز چشمه های متنوع تولید می شوند.

کاربردهای ورق پانچ

اگر بخواهیم از کاربردهای ورق پانچ تنها در حوزه صنعت و تولید محصولات عمومی شهری صحبت کنیم شاید تنوع کمی برای کاربرد آن دیده شود. اما در این بخش ما میخواهیم تا حد امکان تنوع کاربردی این محصول را در حوزه های مختلف را بیان کنیم. این ورق ها می توانند از جنس فولاد عادی و یا استنلس استیل باشند:

  • فیلتراسیون عمومی:

سوراخ های ریز با ضخامت ورق 0.1 الی 1 میلی متر برای فیلتر کردن هر آنچه مورد نظر باشد.

  • غبارگیر:

در این کاربرد ورق برای پیش گیری از ورد غبار بلندگو و هدفون استفاده می شود و ضخامتی مشابه فیلتراسیون عمومی دارد.

  • دکوراسیون و نما:

بعضی اوقات ورق های پانچ استیل و همین طور آلومینیوم برای ایجاد نمای ساختمانی و یا نمای مستقل ساخته شده و حاوی طرح های گوناگون برای زیبا سازی دورنمای ساختمای تجاری، فروشگاهی و…هستند. ضخامت ورق این محصولات می تواند از 0.6 تا 0.8 میلی متر تلرانس داشته باشد.

  • آفتابگیر:

گاهی صفحات پانچ شده استیل و آلومینیومی در نقش آفتابگیر در سازه ها به کار می روند و می توانند وسعت دید زیادی نسبت به دیوار و حائل یکپارچه و بدون منفذ ایجاد کنند.

  • هواکش:

در این نوع کارکرد می تواند شامل اشکال زیادی بر روی ورق پانچ با بازه ضخامتی 0.2 الی 2 میلی متر شود؛ تا علاوه بر عبور جریان هوا نمای زیبایی در ساختمان داشته باشد.

در انتهای این بخش اگر بخواهیم کارکرد های متنوع این نوع ورق ها را برشمریم شامل مواردی چون آزمایشگاه ها، خوابگاه ها، کارخانه و مجموعه های صنعتی، موزه ها، اتاق کنفرانس، سالن نمایشگاه ها، ایستگاه های حمل و نقل عمومی، پارک ها، تهویه انبار، حصار و…خواهد شد.

قیمت ورق پانچ

قیمت ورق پانچ اگر فولادی باشد دو عامل اصلی بر قیمت نهایی تاثیرگذار است. اول از همه فرایند اضافی که بر روی ورق پس از تولید آن انجام می شود، یعنی پانچ کردن و ایجاد طرح های متنوع، بر روی قیمت محصول موثر است. در درجه دوم شرایط بازار و افزایش یا کاهش قیمت ورق فولادی عادی، که ماده پایه ورق پانچ است، در تعیین بهای مقطع تاثیر می گذارد.

مجتمع فولاد و آلومینیوم امیدالبرز با سابقه 6 دهه ای در حوزه تولید و فروش فولاد کشور و تجربه 2 دهه ای تولید مقاطع آهنی، همواره در تلاش برای ارائه محصولات با کیفیت و به قیمت مقرون به صرفه بوده است تا رضایت حداکثری مشتریان و فعالان حوزه های مرتبط را بدست آورد.

مقالات پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

آواتار موبایل
منوی اصلی x