روش تولید ورق رنگی

⦿ خلاصه
ورق رنگی از جمله مقاطع فولادی است که موارد کاربری متنوعی دارد. البته باید گفت به سبب گران تمام شدن هزینه تولید، مشتریان این بازار کم هستند. از این نوع ورق ها می توان در ساخت سازه های صنعتی و شهری، صنایع فلزی و نگهداری مواد غذایی استفاده کرد. این مقاطع انواع مختلفی دارند که شامل ورق های شادولاین، کرکره ای (سینوسی)، سفالی و ذوزنقه ای می شود. ما در این مقاله پیش از صحبت درباره ی کاربردهای ورق رنگی، به فرایند تولید و استانداردهای آن می پردازیم و سپس به سراغ کارکرد این دسته از مقاطع فولادی می رویم. در انتهای کار به مشخصات این ورق و کارخانه های تولید کننده آن نیز اشاره می کنیم.

برای ساخت این مقطع، از ورق گالوانیزه به عنوان ورق پایه استفاده می شود. تولید ورق رنگی در چند مرحله انجام می شود و به ترتیب زیر است:

1.بخش اول: در مرحله اول جهت ایجاد سطح رنگی، کلاف های ورق گالوانیزه اسکین شده، با استفاده از دستگاه رول بازکن باز شده و به صورت پیوسته به خط رنگی فرستاده می شوند.

2.بخش دوم: در ادامه؛ ورق تحت شستشوی اولیه قرار گرفته و بعد از چربی زدایی و پاکیزه شدن با آب گرم در معرض هوای گرم خشک می شود. سپس جهت ایجاد مقاومت بیشتر در برابر خوردگی و افزایش ماندگاری رنگ بر روی ورق، محلول کروماته در دو سمت ورق اعمال شده و در دمای مورد نیاز خشک می شود.

برای آشنایی بیشتر با انواع ورق های فولادی می توانید مقاله ورق چیست را مطالعه نمایید.

3.بخش سوم: در این بخش رنگ اولیه (پرایمر) از جنس پلی استر یا اپوکسی، با کمک غلتک های موجود بر سطح ورق مالیده شده و با عبور از کوره پخت اولیه، لایه ای از رنگ پرایمر بر روی مقطع ایجاد می گردد.

4.بخش چهارم: برای اعمال رنگ نهایی، بر روی سطح بالایی ورق، رنگ رویه (Top Coat) از جنس پلی استر (Polyester)، اپوکسی (Epoxy)، پلی اورتان (Polyurethane)، پلی وینیلیدن فلوراید (Polyvinylidene fluoride/PVDF)، آکریلیک اسید (Acrylic acid) و یا پلی آمید (polyamide)  در سطح زیرین (Back Coat) از جنس اپوکسی با قابلیت فوم پذیری بالا به وسیله غلتک اعمال شده و از کوره پخت نهایی عبور می کند.

پیش از مرحله پخت نهایی، با استفاده از Laminator امکان اعمال فیلم محافظ از جنس PET و PVC بر روی سطح محصول وجود دارد. پس از خروج ورق رنگی از خط تولید، آزمایش های کنترل کیفی انجام شده و در صورت تایید برای بسته بندی و ارسال آماده می شوند.

در این تصویر لایه های ورق رنگی را به طور کامل مشاهده میکنید.

استاندارد تولید ورق رنگی

برای ساخت این ورق چنان که پیش از این گفتیم از ورق گالوانیزه با استاندارد JIS G 3302 (معادل ISO 3575 و DIN 17162) استفاده می شود. ورق رنگی با استاندارد JIS G 3312 به صورت رول تولید شده و برای مصارف مختلف شیت بری میشود.

استانداردهای معادل محصول مورد نظر شامل ASTM 755، EN 10142، EN 10146 و EN 10169  است که می تواند ملاک تولید و ساخت این نوع ورق ها باشد. ورق رنگی به طور کلی کاربردهای مختلف ساختمانی و کششی در شرایط معمولی و مرطوب دارد.

کاربردهای ورق رنگی

ورق های رنگی کاربردهای مختلفی در حوزه های مختلف صنعتی، سازه ای و ساخت محصولات مختلف دارند که آن ها را به تفکیک در بخش های بعدی توضیح خواهیم داد.

  • کاربرد سازه ای: کاربردهای عمرانی این ورق ها در انواع سازه های صنعتی و شهری دیده می شوند. اگر بخواهیم به تفکیک کارکردهای ورق رنگی در این حوزه بپردازیم، می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:
  • کاربرد صنعتی: در این حوزه از ورق رنگی برای ساخت سوله های تولید، سوله انبار و کارگاه ها استفاده می شود. حتما گاه بی گاه در عکس ها یا در مسافرت جاده ای، سوله های تولید را مشاهده کرده اید که سقف و یا حتی دیواره های آن با ورق های رنگ شده ساخته شده است.

استفاده از این نوع سازه به این دلیل است که نیازی به ساخت ساختمان های چند طبقه نیست چرا که تراکم سازه های شهری و کمبود فضا در شهرک های صنعتی وجود ندارد. از طرفی جا به جایی محصولات تولید شده با حجم بالا یکی دیگر از عللی است که ساخت سوله های چند طبقه را غیرعقلانی می کند. سوله ها تنها در مواردی محدود اگر نیاز به آزمایشگاه تست محصولات باشد می توانند به صورت دو طبقه یا بیشتر ساخته شوند.

بسته به این که سوله سبک یا سنگین باشد، از مقاطعی نظیر پروفیل Z و C برای اتصال ورق های فولادی سقف، به تیر ورق یا تیرآهن ها استفاده می شود. برای سقف و دیواره های سوله بسته به نیاز و تشخیص سازنده می توان از انواع کرکره ای (سینوسی)، ذوزنقه ای و شادولاین استفاده کرد.

  • کاربرد مسکونی: از ورق های رنگی برای ساخت سقف سازه های مسکونی به صورت شیروانی استفاده می شود. این نوع سقف ها عموما در مناطق مرطوب و بارانی به کار می روند.

ورق رنگی سفالی بیشتر برای ساختمان های مسکونی نصب می گردد اما از انواع دیگر ورق های کرکره ای، شادولاین و ذوزنقه ای هم می توان استفاده کرد. این مسئله بستگی به تشخیص سازنده و یا کاربری مورد نظر تعیین می شود. کانکس ها از جمله سازه های قابل حمل است که بدنه آن از ورق های رنگ شده ساخته می شود و بیشتر برای اسکان موقت به کارگرفته می شوند.

ورق

برای مشاهده قیمت روزانه میتوانید به صفحه محصول ورق مراجعه کنید.

  • لوازم خانگی: از جمله مواردی که در آن ورق های فولادی به وفور استفاده می گردد، صنعت لوازم خانگی است. از ورق های رنگی برای ساخت وسایلی چون اجاق گاز، آبگرمکن، ماشین لباسشویی، کولر آبی و بدنه خارجی یخچال می توان استفاده کرد اما به دلیل کمبود این مقطع در ایران و همینطور انجام دو مرحله گالوانیزاسیون و رنگ کردن بر روی ورق، قیمت تمام شده گران بوده و صرفه اقتصادی ندارد.

از طرفی تنوع رنگی ورق کم بوده و در حین فرایند تولید ممکن است به سطح آن آسیب وارد شود و در این صورت عملاً مقطع قابل استفاده نخواهد بود. به همین سبب از ورق های گالوانیزه و یا استنلس استیل برای ساخت لوازم خانگی و تجهیزات آشپزخانه استفاده می کنند و سپس در خط تولید عملیات رنگ پاشی را انجام می دهند.

  • صنایع فلزی: برای ساخت برخی سیستم های تهویه و تابلوهای برق می توان از این نوع ورق ها استفاده کرد اما این کار الزامی نیست و می توان بعد از ساخت قطعات فرایند رنگ آمیزی را به صورت دستی انجام داد. یخچال های صنعتی و بدنه بیرونی یخچال ماشین های حمل مواد غذایی، از دیگر کاربردهای این مقطع است.

انواع ورق رنگی

ورق های رنگی با کد رنگ های مختلفی نظیر 6000، 7040، 1028، 2004، 3000، 5015 و 9016  به بازار ورق برای استفاده در موارد گوناگون ارائه می شوند.

  • مشخصات ورق رنگی

ورق های رنگی در عرض و ضخامت های گوناگون برای استفاده به مشتریان ارائه می شوند. عرض ورق های موجود در بازار 1000 و 1250 میلی متر و عمده ضخامت تولید داخلی این نوع ورق ها با مقدار حداقلی 0.5 میلی متر بوده و در انواع 0.6 و 0.7 میلی متر هم موجود است. تولیدات خارجی با عرض های 1000 و 1250 و ضخامت هایی در انواع 0.16، 0.18، 0.23، 0.25، 0.3، 0.35، 0.4، 0.45 و0.47 به صورت وارداتی در کشور به مصرف می رسد.

  • کارخانه های تولید کننده ورق رنگی

ورق رنگی تولیدی ایران در مجموعه های صنعتی فولاد مبارکه اصفهان، هفت الماس قزوین و فولاد بهمن قائمشهر و نورد و لوله سمنان تولید می شود که عمدتا کف ضخامت تولید آن ها تا 0.5 میلی متر بوده و برای تامین ورق های نازک تر از این مقدار، ورق های رنگی چینی به صورت وارداتی تامین شده به مشتریان ارائه می گردد.

مجتمع فولاد و آلومینیوم امید البرز به پشتوانه دهه ها تجربه در بازارآهن کشور، به تولید و عرضه انواع مقاطع فولادی پرداخته و با حذف واسطه ها، محصولات مورد نیاز مشتریان را با قیمت مقرون به صرفه به فروش می رساند.

مقالات پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

آواتار موبایل
منوی اصلی x