میلگرد چیست؟

مقاله میلگرد چیست
⦿ خلاصه
علت استفاده از میلگرد در سازه های عمرانی، ازدیاد مقاومت آن ها است. اما اگر نتوانیم میلگرد مناسب و با کیفیت چه از لحاظ نوع استفاده و چه به لحاظ اصالت محصول را تشخیص دهیم، با خطر و مشکل روبرو خواهیم شد. به همین سبب شناخت اشکال ظاهری، استاندارد تولید، عناصر ترکیبی آلیاژی و کارخانه تولید کننده بسیار مهم است. از طرفی به این سبب که پروژه های ساخت و ساز اغلب در بازه زمانی طولانی اجرا و بهره برداری میشوند، به محصولات فولادی بر اثر رطوبت آسیب وارد میشود. برای تشیخص محصول مناسب و ممانعت از آسیب رسیدن به آن ها، در بخش های مختلف مقاله به یکایک این موارد خواهیم پرداخت.

میلگرد چیست؟

میلگرد، موارد استفاده زیادی در جهت تقویت پی سازی و ستون و سازه دارد. حتما تا به حال از کنار سازه ی نیمه کاره بتنی عبور کرده اید. در این سازه ها هرچند دورنمای برخی میلگردها یکسان به نظر میرسد اما مقاومت و کاربرد های گوناگونی دارند.

این محصول مغز ساختمان های بتنی به شماره می رود. شاید برایتان عجیب باشد اما بتن سخت بدون بهره گیری از میلگرد مقاومت پائینی دارد. این به سبب عدم انعطاف مواد بتنی است اما استفاده ترکیبی از این دو محصول معجزه میکند.

این مغز فولادی، ساختمان را در برابر زلزله و تکانه های شدید مقاوم میکند. بگذارید به زبان ساده برایتان بگویم؛ اگر دقت کرده باشید در هنگام بروز تندباد همواره درخت های تنومند که کسی فکرش را هم نمی کند یا از ریشه در می آیند یا از تنه به دو نیم می شوند، اما جوانه های گندم و علف ها بدون آسیب بحران را پشت سر میگذارند. در زمینه ساختمان سازی نیز انعطاف ساختار نقش بسزایی در امنیت جانی افراد در مواقع بحرانی دارد لذا با توجه به قیمت میلگرد، ارزش این مقطع فولادی نیز مشخص می باشد.

کاربری میلگرد در سازه های بتنی

میلگرد با توجه به نیاز و کاربری های مختلف، در ابعاد و عیارهای گوناگون تولید و عرضه میشود. میلگرد به عنوان کانون تحمل نیروهای کششی وارد بر سازه ، که ناشی از وزن طبقات و فشار جانبی میشود، امنیت استحکامی ساختمان را حفظ می کند.

حال این سوال پیش می آید که کدام یک از انواع میلگرد مناسب استفاده در سازه ها هستند. به طور کلی می توان گفت که همه میگلرد های آجدار در سایز های مختلف در ساختمان کاربرد دارند. نوع آجدار این محصول به مانند کلید و قفل یکدیگر را در آغوش کشیده و بسیا بهت ازنوع بدون آج هستند.

بتن وظیفه ی تحمل تنش های فشاری در سازه را دارد و میلگرد برای تحمل تنش های کششی به بتن اضافه میشود که از نقاط ضعف بتن میباشد و با راه کارهای مختلف که چند نمونه در ذیل آمده است باعث تقویت بتن میگردد که اصطلاحا در علم عمران به آن بتن آرمه میگویند.

مسئله دیگری که استفاده از میلگرد را به صرفه می کند، کاهش مصرف بتن است. به همین خاطر فشار وارده به سازه توسط میلگرد گرفته شده و مقاومت افزایش می یابد. به همین سبب به بتن ریزی زیاد نیازی نیست.

 

میلگرد به لحاظ نوع کاربری در ساختمان به دسته های زیر تقسیم می شود:

  • میلگرد رکابی: این نوع میلگرد با توجه به موقعیت شبکه مش(به شکل مربع شکل در کف سازه) برای همسان سازی آرماتورهای عمودی یا افقی جهت بتن ریزی دیوارها و دال ها به کار گرفته میشود.
  • میلگرد خاموت: این محصول به شکل دورپیچ میلگردهای مرکزی که به شکل افقی برای ستون به کار رفته را در برگرفته و به هم می فشارد.
  • میلگرد خرک: این نوع میلگرد زمان به کار برده میشود که شما میخواهید یک شبکه افقی در بخش پی ساختمان با فواصل مشخص به طور منظم ایجاد کنید.
  • میلگرد ادکا: در نقطه تکیه گاه تیر برای افزایش مقاومت در برابر لنگر منفی.
  • میلگرد سنجاقی: این محصول به تقویت خاموت ها و میلگرد های طولی سازه کمک میکند.
  • میلگرد راستا: دو سر انتهایی آن به شکل 90 درجه بوده و میلگردها را به هم قفل میکند.

اشکال مختلف میلگرد

میلگردA1 (S240)

این محصول نوع بدون آج میلگرد است که بهتر است در امور صنعتی به کار گرفته شود و به همین سبب درصد کربن آن پایین است تا قابلیت خم شوندگی بیشتری داشته باشد. استحکام کششی در پایین ترین حد ممکن بود و تنش جاری و گسیختگی آن بین 2300 الی 3800 کیلوگرم بر سانتی متر مربع است. هرچند میتوان از آن به عنوان خاموت به صورت دورپیچ میلگردهای اصلی در ساختمان سازی استفاده کرد، اما توصیه میشود از میلگردهای آجدار استفاده شود.

از جمله مصارف کارگاهی آن میتوان به صندلی های ویلایی که به صورت طرح دار هستند اشاره کرد. ناگفته نماند که نوع آلیاژ و حرارت دهی آن متفاوت بوده سخت تر از A1  عادی است. از جمله مصارف  صنعتی آن نیز می توان به مفتول تابلو های صنعتی، مواد اولیه بوش و گلند اشاره کرد. میزان تغییرات پلاستیکی آن قریب به 25% آن را تشکیل میدهد.

میلگردA2 (S350 وS340)

این محصول اولین نوع آجدار میلگرد است. این میلگرد نسبت به نوع A1 مقاومت و استحکام کششی بیشتری داشته و در ساختمان سازی کاربرد دارد. میزان تنش جاری این میلگرد  3000 و حد گسیختگی آن 5000 کیلوگرم بر سانتی متر مربع می باشد. توصیه می کنیم از این محصول برای جوشکاری بهره نگیرید چرا که سختگیری برای انجام این کار وجود دارد ، به این دلیل که جوشکاری باعث پیچش در مقطع میلگرد میشود و محاسبات صورت گرفته در ساختمان را به طور کامل زیر سوال میبرد.از این محصول اغلب برای خاموت زنی و مش بندی بهره گرفته میشود.

میلگردA3 ( S420وS400 )

تنش جاری این نوع میلگرد در وضعیت نرمال 4000 و حد گسیختگی آن 6000 کیلوگرم بر سانتی متر مربع است. امکان انجام جوشکاری محصول فراهم نبوده و غیرمجاز است. این نوع میلگرد انعطاف پذیری کمتری داشته و شکننده تر است. شکل ظاهری آج آن به صورت ضربدری و هفت و هشت می باشد. از این نوع میلگرد جهت وصل تیر و ستون و همچنین ستون استفاده میشود.

میلگرد A4(S520 و S500)

میلگرد A4 از دیگر محصولات سخت این دسته میباشد. هرچند قیمت میلگردA4 بیش از A3 است، چون میلگرد A4 را میتوان در سایز های بزرگ تر سفارش داد به همان میزان میتواند خلاء A3 را پر کرده با این تفاوت که در مجموع به لحاظ قیمتی برای مصرف کننده به صرفه تر بوده و وزن بتن را کاهش میدهد. شکل آج پشت به محور صاف طولی بر روی میلگرد است. این محصول در بعضی سازه های عمرانی در بتن آرمه (غیر از قاب های خمشی و دیوارهای برشی) مورد مصرف است اما درصد استفاده پائینی در ایران دارد.

انواع استاندارد های تولید میلگرد

چنان که میدانیم در تولید دسته های مختلف میلگرد استاندارد های متفاوتی در داخل کشور نسبت به رویه بین المللی تعریف شده است. طبق آیین نامه آبا میزان تاب آوری آرماتور در هنگام شرایط بحرانی نظیر زلزله نبایستی کمتر از 400 مگاپاسکال باشد. به همین جهت شما باید بدانید که میلگرد بر اساس چه استانداردی تولید شده است. در کشور ما دو استاندارد عمده وجود دارد که به معرفی آن می پردازیم:

  1. استاندارد روسی: این نوع استاندارد با نام GOST 5781 برای کشور روسیه بوده که هنوز همین اصطلاح در ایران بسیار رایج است. این میلگردها در سه دسته تا سایز 40 تولید میشوند

2. ISIRI3132: این استاندارد در سال 1369 وضع شد و در 92 نیز بازبینی آن صورت گرفت. استاندارد ملی ایران به استاندارد هایی که در سطح جهان استفاده میشوند نزدیک است.

3. سایر استاندارد ها: از جمله این موارد میتوان به 10080 EN (اروپا)، 2-488 DIN (آلمان)،  ASTM A615 (امریکا)، 3112 JIS (ژاپن) ، 6335 ISO و BS 4449 اشاره کرد.

rebar (19)

برای مشاهده قیمت روزانه میتوانید به صفحه محصول میلگرد مراجعه کنید.

تنوع میلگرد بر اساس آلیاژ

1.میلگرد فولاد کربن : نام دیگر این محصول میلگرد یا نوار سیاه است. از پرمصرف ترین اقلام صنعتی ایران است. این به سبب انعطاف و مقاومت کششی مناسبی است که دارد. اگر در نواحی با رطوبت بالا زندگی میکنید، از این محصول استفاده نکنید چرا که خیلی زود فرسوده می شود. در این مناطق بهتر است از نوع گالوانیزه(اندود شده) استفاده کنند.

2.اپوکسی : این نوع آلیاژ روکشی به نام اپوکسی دارد که همان نوار سیاه فرآوری شده و بهینه شده است. این نوع میلگرد بین 70 الی 1700 برابر نسبت به نوع پیشین در برابر عوامل تخریب و زنگ زدگی تاب آوری بهتری دارد.

3.اروپایی : قاره اروپا به جهت دوری از مناطق کانونی زلزله، از روش ترمکس استفاده میکنند. این بدان معنی است که بخش بیرونی استحکام بالاتری نسبت به مرکز دارد. دلیل آن نیز کاهش هزینه ها است.

4.گالوانیزه : این نوع محصولات به سبب تاب آوری بالاتر از اپوکسی گران تر هستند. اما در زمینه زنگ زدگی از اپوکسی ضعیف تر هستند.

5.استنلس استیل : این محصول یکی با کیفیت ترین میلگردها است که نسبت به آرماتور سیاه، هزار و پانصد برابر بیشتر در برابر زنگ زدگی مقاومت دارد. به علت گرانی بیش از حد این محصول سرانه مصرف پائینی دارد. اگر به دنبال میلگردهای بی نقص و بادوام هستید این میلگرد میتواند گزینه مناسبی باشد.

6. فایبرگلاس : این محصول ده برابر بیشتر نسبت به میلگرد اپوکسی تاب آوری مطلوب دارد. قابلیت انعطاف پذیری بالایی ندارد اما در مقایسه با اپوکسی سبک تر است و قیمت نهایی در ابعاد مشابه 2 برابر تمام میشود.

مقاله فولاد آلیاژی را مطالعه کنید تا با انواع آلیاژهای فولاد آشنا شوید.

نقش میلگرد در بتن آرمه یا بتن مسلح چیست؟

هرچند بتن استقامت قابل توجهی در مقابل فشار دارد اما تاب کششی ندارد. به همین سبب از میلگرد که تاب کششی و تحمل فشار بالایی دارد در ترکیب با بتن استفاده میشود. از پیوند این دو محصول بتن آرمه ( Reinforcement Concrete ) به وجود می آید. این ترکیب، کشش را به میلگرد منتقل میکند. از طرفی تلفیق این دو مصرف بتن را کاهش داده و ساختمان سازی را برای قشر عادی مردم و انبوه سازان مقرون به صرفه می نماید. اگر میخواهید بدانید که بتن آرمه چیست، همراه امیدالبرز باشید.

ترفند های پیش گیری از فرسوده شدن میلگرد

میلگرد های گوناگون میزان تاب آوری مختلفی در برابر رطوبت داشته و به همین سبب باید در شرایط مختص به خود نگهداری شوند. شما می توانید با رعایت نکات زیر، خطر زنگ زدگی میلگرد را به حداقل برسانید:

  • اگر میلگردها را روی هم می گذارید باید جایگاه آن را محکم قرار دهید تا روی زمین و سطح مرطوب قرار نگیرد.
  • می توانید طبقه بندی و جایگاه بندی مناسب به وسیله شماره گذاری یا رنگ آمیزی انواع میلگردها از هم تفکیک شوند.
  • میلگردها را حداقل 15 الی 20 سانتی متر با فاصله از زمین بر روی سکو قرار دهید.
  • حدالامکان سعی کنید انبار یا سوله مخصوص نگهداری میلگرد را در دمای متوسط قرار دهید تا مانع رسوخ رطوبت شوید.
  • نوع گالوانیزه میلگردها را از انواع رطوبت پذیر و ضعیف تر نظیر نوار سیاه و سایر فرآورده های فولادی دور نگهدارید.
  • اگر با کمبود فضا مواجه هستید، میلگرد های مقاوم تر را در بالاترین سطح قرار دهید.
  • سعی کنید سکویی مناسب و غیر فلزی برای قرار دادن میلگردها تعبیه کنید.
  • استفاده از برزنت به شکل روکش برای جلوگیری از نفوذ رطوبت یکی دیگر از گزینه ها برای جلوگیری از زنگ زدگی محصولات فولادی است.
پخش ویدیو

کدام مجموعه بهترین تولید میلگرد را دارد؟

در سراسر کشور تولید کننده های متعدد میلگرد مشغول به فعالیت هستند. در مرکز می توان به کارخانه های ذوب آهن اصفهان، فولاد بافق یزد، فولاد ابرکوه و کویر کاشان اشاره کرد. در حوزه شرق مجتمع فولاد خراسان(میلگرد نیشابور)، در حوزه جنوب فولاد روهینا، فولاد کوثر اهواز از جمله کارخانه های تولید کننده هستند. کارخانه های شاهین بناب، فولاد میانه، راد همدان و ظفربناب در بخش شمال غرب قرار گرفته و کارخانه آناهیتا گیلان نیز حوزه شمال را پوشش می دهد.

مجموعه فولاد و آلومینیوم امید البرز نیز به سبب عرضه بی واسطه محصولات فولادی از جمله میلگرد، علاوه بر کیفیت مناسب، قیمت مناسب تری نیز نسبت به سایر برندها دارد.

مقالات پیشنهادی

2 دیدگاه ها برای “میلگرد چیست؟”

  1. عالی بود.ممنون

    1. amirali poozeshi

      خواهش میکنم
      خوشحالیم که مفید بوده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

آواتار موبایل
منوی اصلی x