فولاد Ck45

⦿ خلاصه
فولاد Ck45 و محصولات مشتق شده از آن مانند میلگرد، ورق و تسمه برای مواردی که نیاز به مقاومت بالا و دوام تحت سایش وجود دارد، استفاده می شوند. Ck45 در استانداردهای مختلف جهانی با نام های گوناگونی نام گذاری می گردد. ویژگی های شیمایی که این محصول دارد و عملیات حرارتی و خنک کنندگی که بر روی آن انجام می شود، قابلیت های مکانیکی آن را تعیین می کند.

میزان کربن فولاد Ck45 برای مقاطعی با ابعاد عریض و طویل، جهت ساخت خودرو، مهندسی ماشین (نظیر توپی برای چرخ، قطعات مخصوص انتقال و شفت های کشتی) و… مناسب هستند. این نوع محصولات در دماهای 25 الی 480 درجه کارکرد با بازده مناسب دارند.

در حین فرایند تولید، خنک سازی فولاد CK45 در 50 درجه فارنهایت (معادل با 28 درجه سانتیگراد) انجام می شود. عملیات نرمالیزه کردن در این مقاطع در دمای 840 الی 870 صورت گرفته و قابلیت ماشین کاری خوبی دارد. برای انجام روند گرما دهی بایستی کنترل دما حفظ شود تا هنگام حرارت دهی از ترک برداشتن مقطع پیش گیری نموده و پس از انجام فرایند، بایستی به آرامی خنک شود.

کاربرد فولاد Ck45

فولاد Ck45 برای ساخت ابزارهای گوناگونی استفاده می شود و این مسئله بخاطر چقرمگی و تاب آوری بالای آن در برابر سایش است.

از جمله کاربردهای این نوع محصولات می توان به موارد زیر اشاره کرد: قالب آهنگری، ادوات کشاورزی، قطعات برای برشکاری، قالب ساخت پیچ، قالب پانچ، استفاده به عنوان خراش دهنده، برخی چاقوها، مته برای دریل و….

ورق Ck45

یکی از مقاطعی که از فولاد Ck45 تولید می شود؛ ورق Ck45 با کربن متوسط است. این محصول با عنوان ورق “ضد سایش یا هاردوکس” نیز شناخته می شود. ورق Ck45 داخلی را در برخی ضخامت ها کارخانه اکسین اهواز تولید کرده و محصولات وارداتی نیز از کشورهایی نظیر کره و آلمان تامین می شود. 

این ورق ها با استفاده از تختال (اسلب) مخصوص ورق ضد سایش تولید شده و در جریان نورد به ابعاد و ضخامت مورد نیاز رسیده و با استفاده از دستگاه هوابرش در طول های بریده شده و با طی کردن مراحلی چون پیشگرم و با عبور از غلتک های متعدد به ضخامت نهایی تعیین شده می رسد.

pipe (7)

مشاهده لیست قیمت لوله

برای مشاهده قیمت روزانه میتوانید به صفحه محصول لوله مراجعه کنید.

تسمه Ck45

تسمه Ck45 یکی از انواع تسمه فولادی است که به سبب ترکیبات موجود در آن و روند ساختی که طی کرده است؛ نسبت به تسمه های عادی مقاوم تر است. تسمه فولادی به طور کلی به انواع ماشینکاری شده، فابریک و نوردی تقسیم می شود که قیمت و کیفیت هرکدام با هم متفاوت است.

تسمه های ماشین کاری شده قیمت بالایی دارند و این به دلیل فرایند اضافی است که بر روی آن ها انجام می شود؛ اعم از اینکه مقطع اولیه آن ورق باشد یا تسمه نوردی. تسمه های فابریک و نوردی در اصل یکی هستند و علت ایجاد اصطلاح فابریک این است که ابعاد به همان شکلی که در کارخانه بوده به مشتری ارائه می شود و برش و کار اضافی بر روی آن صورت نمی گیرد. تسمه ترانس به صورت آلیاژی بوده و مقاومت بالایی دارند و برای ساخت قفل و درب های ضد سرقت استفاده می شوند.

میلگرد Ck45

میلگرد Ck45 به سبب مقاومتی که در برابر سایش و خوردگی دارد، کاربرد های متفاوتی نسبت به سایر مقاطع این دسته پیدا می کند. این مقطع از شمش Ck45 ساخته شده و مقدار کربن آن متوسط است و استحکام زیادی در برابر فشار دارد. مقطع در فرایند تولید تا دمای حدود 900 الی 1150 حرارت دیده و در سرد کاری انتهایی که هدف از آن سخت شدن مقطع است؛ با دمای 550 الی 660 خنک می شود.

میلگرد Ck45 (1)

استاندارد تولید فولاد Ck45

محصولات فولاد Ck45 در هر استاندارد با نام خاصی شناخته می شوند. نام های مختلف Ck45 در استانداردهای  گوناگون به شکل زیر است:

  • در استاندارد ISO 4957 جهانی: به نام C45E4
  • در استاندارد JIS G4403 متعلق به ژاپن: به نام S45C
  • در استاندارد ASTM A681 متعلق به آمریکا: به نام 1045
  • در استاندارد GB/T 1299 متعلق به چین: به نام 45
  • در استاندارد EN10083 متعلق به اروپا: C45
  • در استاندارد BS970متعلق به بریتانیا: به نام EN8/080M40
  • در استاندارد DIN 17350 متعلق به آلمان: به نام CK45 یا 1191

عناصر شیمیایی فولاد Ck45

مقاطع فولادی همواره عناصر شیمیایی دیگری بجز آهن درون خود دارند. مقاطع Ck45 شامل عناصر غیرفولادی زیر هستند:

  • کلسیم 42-0.5%
  • سیلیسیوم 4%
  • منگنز 5-0.8%
  • فسفر 04%
  • سولفور 03%

چنان که از درصد ترکیبات عناصر فولاد Ck45 مشخص است؛ اغلب از آهن تشکیل شده و مقدار کمی از آن شامل مواد شیمیایی دیگر می شود. البته همین مقدار کم در هر یک از آن ها اگر تغییر کند خواص و ویژگی های مقاطع را تغییر می دهد.

ویژگی های مکانیکی فولاد Ck45

یکی از مسائلی که برای استفاده از فولاد Ck45 باید به آن توجه کنیم، خواص مکانیکی آن است. برخی از ویژگی های مکانیکی این نوع مقاطع فولادی به شکل زیر می باشد:

  • قدرت تسلیم بین 330 الی 640 مگاپاسکال در دمای 20 درجه
  • مدول کشسانی حدود 217 گیگاپاسکال در دمای 100 درجه
  • استحکام کششی بین 580 الی 770 مگاپاسکال در دمای 20 درجه
  • مدول برشی بین 75 الی 80 گیگاپاسکال در دمای 20 درجه
  • میزان کشیدگی طولی بین 4 الی 8 درصد در دمای 20 درجه

طبق Hardness Conversion Chart میزان سختی فولاد Ck45 و مشتقات این نوع محصولات فولادی بین 269 HB ~201 (HB مختصر شده Brinell Hardness است) تخمین زده می شود.

مجتمع فولاد و آلومینیوم امیدالبرز در طول چندین دهه فعالیت در حوزه فولاد، همواره در پی ارائه محصولات با کیفیت، به قیمت مناسب بوده است.

مقالات پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

آواتار موبایل
منوی اصلی x