تشخیص بار مطابق با سفارش

⦿ خلاصه
یکی از نگرانی های عمده ای که مشتریان در خرید مقاطع فولادی دارند، جدای از بحث قیمتی، تطابق بار ارسالی با سفارش ثبت شده هنگام تحویل است. ابتدا باید گفت هر زمان که قصد خریدی داشتیم بهتر است بسته به نیاز با مبادی یا سایت های معتبر در این حوزه ارتباط بگیریم چرا که می توانند خیال ما را تا حدود زیادی از اصالت محصول آسوده کنند. البته نباید از یاد ببریم که امکان اشتباه سهوی از مبادی معتبر هم وجود دارد. حال این سوال پیش می آید که اگر نیاز به خرید از فرد، شرکت و سایت جدیدی پیدا کردیم چه باید کرد؟ برای این کار راه های مختلفی وجود دارد. با توجه به اختلاف قیمتی که هر فروشگاه آهن دارد به صرف مطمئن بودن نمی توان تنها از یک یا دو مبدا خرید نمود و به هنگام ضرورت در صورت نبود مقطع فولادی مورد نظر کار برای خرید سخت می شود.

تشخیص تطابق سفارش و بار

یکی از معضلات امروزه بازار فولاد کشور ارسال بار مغایر است و مشتریان گاه بدون این که متوجه شوند محصولات نامطابق با سفارش خود را دریافت می کنند. کیفیت مقاطع فولادی ساخته شده در کارخانه ها بسته به ماده اولیه، پروسه تولید کیفیت متفاوتی داشته و در موارد زیادی وزن مقاطعی نظیر لوله در سایز همسان با هم متفاوت است.

به همین جهت باید راه های مختلفی که برای تطبیق بار موجود با سفارش ارسالی وجود دارد امتحان کنیم. در ادامه به تک تک راه های قابل اجرا در این زمینه می پردازیم.

گواهی کیفیت یا سرتیفیکیت

از جمله راه هایی که برای تشخیص بار صحیح وجود دارد دریافت گواهی کیفیت یا سرتیفیکیت است. این گواهی اطلاعات مختلفی را از محصول ارائه داده و با مهر کنترل کیفیت کارخانه تولید کننده، تایید می شود.

در گواهی کیفیت اغلب موارد زیر در نظر گرفته می شود:

  • استاندارد تولیدی و معادل آن
  • آزمایش کردن ترکیب شیمیایی شمش بکار گرفته شده (3sp/5sp)
  • استحکام کششی و استحکام تسلیمی بر مبنای واحد مگاپاسکال
  • قید کردن نوع آج (برای میلگرد)
  • قطر و ضخامت (برای لوله، میلگرد، ورق و…)
  • حداکثر مواد استفاده شده در ترکیبات شیمیایی مقطع فولادی؛ اعم از کلسیم (C)، سیلسیوم (Si)، منگنز (Mn)، فسفر(P) و سولفور (S)

پلاک مشخصات محصول

از دیگر راه هایی که برای اطمینان از صحت بار ارسال شده و اصالت آن داریم، توجه به این مسئله است پلاک تولید محصول همراه بار ارسال شده ضمیمه شده است یا خیر. اطلاعاتی که در این برگه ها قرار دارد به جزئیات مواردی که در سرتیفیکیت قید شده نیست یا جنس اطلاعات ذکر شده متفاوت است. در کل می توان گفت که آگاهی اولیه خوبی به خریدار در نگاه اول می دهد.

علامت اختصاری کارخانه و محصول

بر روی برخی مقاطع فولادی علائم اختصاری کارخانه ها ثبت می شود و درج اطلاعات بر روی مقطع فولادی بسته به این که چه محصولی باشد، متفاوت است. برای برخی اطلاعات سایزی و برای بعضی اطلاعات اسمی است و نمونه های آن را در مواردی که در ادامه ذکر می کنیم خواهیم آورد.

در تصویر نشان داده شده KSC نماد اختصاری فولاد خراسان است که میلگردهای آن با اسم میلگرد نیشابور معروف شده و هنگام تحویل بار به سادگی قابل تشخیص است. CO حروف اختصاری معادل با Company بوده و اصطلاحی است که برای مجموعه های صنعتی-تجاری به کار می رود. شماره درج شده بر روی میلگرد مانند آن چه در عکس می بینید مربوط به سایز آن است. در آخر باید گفت ترکیب CT از حرف C که نماد میلگرد های آجدار جناغی آج 400 (A3) بوده و T مخفف کلمه THERMEX است که اشاره به روش ساخت آن دارد.

همان طور که در تصویر مشاهده میکنید، ترکیب حروفی ESCO و I-7-18-275 بر روی محصول درج شده است. ESCO نماد کلی مجموعه صنعتی ذوب آهن اصفهان است. کدهای پس از آن نمادهای اختصاری داخلی ذوب آهن میباشد که برای مشتریان کاربردی نیست. نکته جالب توجه این نمادها در این است که بعضا به شماره مخصوص شمش خریداری شده از بیرون اشاره می کنند و هر شماره مختص یک کارخانه یا مجموعه است.

حال این سوال پیش می آید که چرا این اعداد استفاده می شوند؟ ممکن است تمام فرآیند تولید به خوبی انجام گرفته باشد اما شمش مورد استفاده کیفیت لازمه را نداشته و به استحکام و کارایی مقطع فولادی آسیب بزند. به همین سبب این شماره ها را ثبت می کنند تا در صورت بروز مشکل، قابلیت پیگیری مسئله از تولید کننده یا فروشنده شمش مبدا وجود داشته باشد.

بر روی لوله هایی نظیر لوله مانیسمان (Seamless) هم اطلاعات مختلفی درج شده است. برای مثال در تصویری که مشاهده می کنید ترکیب SMLS به نوع مقطع (لوله بدون درز) اشاره می کند.10” اینچ به قطر لوله، SCH20 معادل با رده 20 بوده و در جدول مشخصات برای پیدا کردن ضخامت باید به دو مشخصه اینچ و SCH/ رده دقت کنید.

نماد M مخفف Meter (متر) است به طول مقطع اشاره کرده و استاندارد ASTM A106 (American Society for Testing and Materials) با گرید B به دنبال آن آمده است. با یک ممیز اشاره کرده است که این لوله برای انتقال گاز طبق استاندارد API 5L هم کاربرد دارد و درآخر Heat No درج شده است که به شماره شمش مورد استفاده، مشابه آن چه در مورد شمش های ذوب آهن اصفهان گفتیم، اشاره نموده است.

در ادامه میتوان به دیگر استاندارد آلیاژی لوله، که برای لوله های گاز درزجوش استفاده می شود اشاره کرده است. API مخفف نام موسسه American Petroleum Institute، تنظیم کننده استاندارد ذکر شده می باشد. SPEC 5L (Specification) یکی از شماره های زیر رده استانداردی است که این انستیتو تدوین کرده است. پس از آن قطر لوله را با MM/ میلی متر به میزان 335.6 (معادل 14” اینچ) و با ضخامت 9.53 MM میلی متر اشاره کرده است. پس از آن به گرید مقطع، X52 اشاره نموده و با تست PSL2 که نسبت به PLS1 سختگیرانه تر است، ساخته شده است. لوله های با تست PLS2 نسبت به مشابه PLS1 گرانتر هستند چون آزمایش های کیفی دقیق و سختگیرانه تری بر روی آن ها انجام گرفته است.

بسته بندی محصولات

عموما مقاطع تولید شده در کارخانه بسته بندی خاصی ندارند و تنها ورق فولادی است که بنا به نیاز با نوارها و مواد مختلف بسته بندی می شود.

ورق های رول که تا وزنی معادل 25 تن بسته بندی می شوند، از اجزای مختلفی نظیر لفاف کاغذی ضد آب، تشتک فلزی، رینگ داخلی و پوشش فلزی داخلی می تواند تشکیل شود.

برای بسته بندی پلیت های فولادی عموما در بخش زیرین پالت های چوبی، در بخش جانبی از لفاف کاغذی ضد آب و در قسمت بالایی پوشش فلزی محافظ قرار می دهند. البته باید گفت که در هر دو مورد بسته به نیاز ممکن است جنس قطعات و موادی که برای بسته بندی استفاده می شود متفاوت باشد.

مجتمع فولاد و آلومینیوم امیدالبرز با پیشینه 60 ساله در حوزه بازارآهن کشور، به تولید و ارائه انواع مقاطع فولادی پرداخته است. مجموعه ما مقاطع فولادی مختلفی را بدون واسطه و با قیمت مناسب به مشتریان گرامی عرضه می کند.

مقالات پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

آواتار موبایل
منوی اصلی x