روش خرید میلگرد مناسب

⦿ خلاصه
یکی از چالش ها برای خرید این محصول، تشخیص میلگرد اصل از تقلبی است. این موضوع مخصوصاً زمانی چالش برانگیز می شود که قرار است در سازه های حساس و عمومی از این مقطع فولادی استفاده کنیم. به همین سبب خریداران بعضا اصرار دارند از برندی خاص اقدام به تهیه و تامین کنند. آشنایی با گواهی کنترل کیفیت، پلاک محصول، علائم اختصاری و انواع روش های تهیه محصول، کمک می کند تا خرید با آگاهی و بهینه ای داشته باشیم.

تشخیص نوع میلگرد

برای تهیه محصول باکیفیت می بایست ابتدا آگاهی خود را از کاربری انواع میلگرد های A1، A2، A3 و A4 بالا برده و کارایی هر یک را بدانیم. برای آشنایی با انواع میلگرد می توانید به مقاله میلگرد چیست؟ مراجعه کنید.برای تشخیص میلگرد با کیفیت و روش هایی که برای رسیدن به این هدف وجود دارد؛ تا انتها مقاله را دنبال کنید.

میزان وزن استاندارد میلگرد

یکی از راه های تشخیص میلگرد استاندارد محاسبه وزن آن است که با توجه به جدول زیر بسیارآسان خواهد بود.

در این جدول در ستون سوم وزن یک متر از میلگرد ارائه شده است و شما می توانید با ضرب کردن عدد ستون سوم در متراژ میلگرد، به وزن استاندارد این محصول دست پیدا کنید. ستون چهارم از سمت چپ نیز میزان تلورانس مجاز در هر متر را نشان می دهد. البته حد مجاز تلورانس در ایران کمتر رعایت می شود.

گواهی کیفیت یا سرتیفیکیت

سرتیفیکیت یا گواهینامه کنترل کیفی یکی از راه های مطمئن برای تشخیص میلگرد اصل و اطمینان از کیفیت آن است که کارخانه ها می توانند به خریداران خود عرضه کنند. تصویری که در پائین مشاهده می کنید نمونه ای از برگه های کنترل کیفی است که کارخانه های فولادی عرضه می کنند و به خرید میلگرد موفق بسیار کمک می کند.

اغلب کارخانه ها واحد کنترل کیفی دارند که میلگرد یا سایر مقاطع فولادی را از لحاظ کیفیت فیزیکی، شیمیایی، ابعاد و تعداد سنجیده و سپس به مشتریان عرضه می کنند. البته لازم به ذکر است که همه کارخانه ها واحد کنترل کیفی کاملی در اختیار ندارند و ممکن است تنها بخشی از جنبه های کیفیتی را بررسی کنند.

در گواهینامه کنترل کیفی مواردی چون نام، استاندارد معادل (Equivalent standards)، آنالیز ترکیب شیمیایی شمش (3sp/5sp) مورد استفاده (Analysis of chemical compounds of steel billets)، حداکثر مواد استفاده شده (C  کلسیم/ Si سیلیسیوم/ Mn منگنز/ P فسفر/ S سولفور)، استحکام تسلیمی (Yield point) و کششی (UTS/ Ultimate tensile strength) با واحد مگاپاسکال (MPa)، نوع آج (S/Aj)، زاویه خمش یا میزان درجه ای که می توانید میلگرد را خم کنید (Bending angle) و قطر محصول و… ذکر می شود.

استاندارد های معادلی که در پاراگراف قبلی از آن ها صحبت کردیم می توانند به صورت موارد زیر باشند و یکی از آن ها در سرتیفیکیت ذکر شده و دیگری معادل آن باشد:

  • ISIRI 3132(ایران)
  • Gost 5781 (روسیه)
  • DIN 488 (آلمان)
  • Iso 6935 (اروپا)
  • JIS 3112 (ژاپن)
  • ASTM A615 (آمریکا)

پلاک تولید محصول

یکی از راه های دیگر برای تشخیص میلگرد اصل این است که مطمئن شویم بر روی بار دریافتی پلاک مشخصات موجود باشد. بر روی پلاک مشخصات میلگرد اعم از نوع، سایز، طول شاخه، وزن تقریبی، شماره بندیل، شماره ملی استاندارد، تاریخ، شیفت تولید، شماره ردیابی، آدرس کارخانه، شماره های تماس و…ذکر شده است که نمونه ای از آن را در تصویر زیر می ببینید.

منظور از شیفت تولید، شیفت کاری است که کارکنان در آن زمان مقداری میلگرد تولید کرده اند و با درج شماره شیفت یا بعضاً ساعتی که محصول تولید شده است، آن را مشخص می کنند. این کار کمک می کند تا در صورت تحویل محصول کم کیفیت بتوان به راحتی زمان و علت آن را جستجو کرد.

میلگرد
rebar (19)

برای مشاهده قیمت روزانه میتوانید به صفحه محصول میلگرد مراجعه کنید.

علائم اختصاری کارخانه های تولید میلگرد

برخی از کارخانه ها بر روی میلگرد های تولیدی خود علامت اختصاری نام برند یا بعضا اسم کامل خود را درج می کنند تا اصالت کالا و تشخیص میلگرد اصل برای مشتریان راحت تر شود. درهمین راستا چند مورد حک برند توسط کارخانه ها را در موارد زیر آورده ایم.

  • میلگرد نیشابور

میلگرد کارخانه فولاد خراسان در بازار آهن با نام میلگرد نیشابور شناخته می شود و علامت اختصاری آن KSC.CO است.

شماره ثبت میلگرد
  • میلگرد ذوب آهن

میلگرد ذوب آهن از جمله کارخانه های با سابقه تولید مقاطع فولادی در ایران است که محصولات میلگردی آن با علامت اختصاری ESCO شناخته و در بازار فروخته می شوند.

شماره ثبت میلگرد ذوب آهن
  • روهینا جنوب

روهینا از دیگر کارخانه های تولید کننده است که به درج برند پرداخته و محصولات خود را نام ROUHINA به مشتریان عرضه می نماید.

شماره ثبت میلگرد روهینا
  • شرکت فولاد البرز ایرانیان

    این شرکت از جمله مجموعه هایی است که برند خود را بر روی محصول ثبت نموده، با نام فایکو نیز شناخته می شود و با واژه FAICO حک برند را انجام می دهد.

شماره ثبت فولاد البرز ایرانیان
  • هیربد

هیربد زرندیه نیز کار را برای اطمینان مشتریان و تشخیص میلگرد اصل راحت نموده، برند خود را با نام HIRBOD ارائه می کند.

شماره ثبت میلگرد هیربد
  • کویر کاشان

    کویر کاشان یکی از کارخانه های مرکزی کشور است که نام خود را با عنوان KAVIR بر روی محصول ثبت می کند.

شماره میلگرد کویر کاشان
  • میانه

کارخانه فولاد آذربایجان با نماد اختصاری دو F رو در روی هم، محصولات خود را برند گذاری کرده است. این کارخانه در شمال غرب ایران واقع شده است.

شماره میلگرد میانه
  • راد همدان

 راد همدان از جمله کارخانه هایی است که موقعیت نزدیک به شمال غرب ایران داشته و با نماد RAD  شناخته می شود.

شماره میلگرد راد همدان
  • درپاد تبریز

این کارخانه با استفاده از نماد اختصاری ساده D محصولات خود را به مشتریان عرضه می کند.

شماره میلگرد درپاد تبریز
  • ظفربناب

کارخانه ظفربناب محصولات میلگردی خود را با علامت اختصاری ZN برای عرضه به بازار آماده می کند.

شماره میلگرد ظفربناب
  • شاهین بناب

شاهین بناب نیز از جمله کارخانه هایی است که بر روی میلگرد خود به صورت اختصاری حروف BS را ثبت می کند تا مشتریان محصولات این مجموعه را سریع بشناسند.

شماره میلگرد ظفربناب
  • آناهیتا

آناهیتا گیلان نماد مختصر شده برند خود را با دو حرف AG بر روی محصول نمایش داده و به بازار آهن عرضه می کند.

شماره میلگرد آناهیتا
  • حدید سیرجان

این مجموعه تولیدی نیز برای میلگرد هایی که به بازار عرضه می کند، ترکیب SIRJAN/H را در نظر گرفته است.

شماره میلگرد حدید سیرجان
  • اروند

    شرکت تولید کننده این محصول فولاد کاوه اروند نام دارد که اسم ARVAND را بر روی میلگرد های تولید خود حک می کند.

شماره میلگرد اروند
  • امیر کبیر خزر

این مجموعه تولیدی که در رشت قرار دارد محصولات خود را با نماد اختصاری AKS به مشتریان می شناساند.

شماره میلگرد خزر امیرکبیر

• فولاد بافق یزد
این کارخانه یکی از مجموعه های تولید میلگرد در مرکز کشور است که محصولات خود را با نام اختصاری BMISCO و همچنین “فولاد بافق” بر روی میلگرد، عرضه می کنند.

انواع روش های خرید میلگرد

به طور کلی مقاطع فولادی روش های مختلفی برای خرید دارند که بسته به حجم مصرفی و سایر معیارهایی که مشتریان مدنظر دارند، به دیگری ترجیح داده می شود. ما در این جا به انواع روش های موجود برای خرید میلگرد اشاره می کنیم.

1.خرید کارخانه ای

یکی از راه های خرید عمده، تامین کالا به طور مستقیم از کارخانه ها است. برای این کار می بایست صورت خرید خود را به کارشناسان فروش کارخانه یا عاملیت فروش کارخانه ارائه کرده و پیش فاکتور خرید دریافت کنید و در صورت رضایت از قیمت محصول برای تهیه ی آن اقدام نمائید. حداقل باری که می توان به کارخانه سفارش داد یک “ظرفیت” معادل میزان تقریبی 22 تن بار است.

2.خرید از بورس کالا

برای خرید میلگرد از بورس کالا می بایست ابتدا کد بورسی خود را دریافت کنید. سپس می توانید با پر کردن فرم مربوطه میزان تناژ مورد نیاز خود را به کارگزار اعلام کنید تا کارگزار پروسه خرید را به نمایندگی از شما انجام دهد. مشکلی که این نوع خرید دارد این است که محصولات فولادی به طور متنوع خرید و فروش شده و همه محصولات در یک زمان در بورس کالا موجود نیستند و اگر شما برای خرید عجله داشته باشید شانس کمی برای این روش تامین خواهید داشت. همچنین شما خریدهای خرد را نمی توانید از بورس خرید نمایید و معمولا در اعلامیه عرضه میزان حداقل تناژ مجاز به خرید درج می گردد.

3.خرید خرد از آهن فروشان بازار

شاید قدیمی ترین شیوه خرید آهن آلات خرید تلفنی یا مراجعه به بازارهای آهن فروشی بوده است. امروزه تقریبا در تمامی شهرهای ایران بازارهایی به عنوان بازار آهن توسط شهرداری ها پیش بینی شده است که فروشگاه های آهن فروشی در این بازارها فعال هستند و انواع آهن آلات را در این فروشگاه ها بصورت خرده فروشی یا ظرفیتی به مشتریان ارائه می دهند. عمده این فروشگاه ها توانسته اند با رعایت حقوق مشتریان و اخلاق حرفه ای کسب و کار رضایت مشتریان را جلب کنند ولی متاسفانه هستند تعدادی معدود فروشندگانی که با بی صداقتی و انواع مختلف کلاهبرداری موجب ضربه به اعتبار صنف آهن فروشان شوند. این دسته از فروشندگان حتی توسط سایر هم صنفی های خود نیز طرد می شوند و در خبرها نیز شاهد آن هستیم که گاه گاه خبر رسوایی آنها رسانه ای می گردد.

لازم است در زمان مراجعه به بازارهای آهن نکاتی را رعایت کنید تا یک خرید با کیفیت داشته باشید و مورد کلاهبرداری واقع نشوید.

  • حتما از فروشگاه ها و فروشندگان معتبر خرید کنید.
  • هرگز در مواجهه با قیمت های بسیار پایین تر از عرف بازار طمع نکنید. حاشیه سود در فروش آهن آلات بسیار پایین است و به همین دلیل تلرانس قیمتها نسبت به قیمت عرف بازار بسیار پایین است و بدانید که ارزانی های خارج از قاعده عرف بازار حتما در سبزیست که در نهایت شما با ورود به این معاملات متضرر خواهید شد و یا از طریق کم فروشی، مغایرت جنس، مغایرت وزن، یا مغایرت کیفیت محصول از شما کلاهبرداری خواهد شد.
  • از باربری های معتبر و شناخته شده برای حمل محصول خریداری شده خود استفاده کنید. متاسفانه دزدی از بار توسط رانندگان نامعتبر در این صنف به کرات مشاهده شده است و بخصوص در میلگرد، شاخه کشی از بین بندیل ها توسط دزدان و کلاهبرداران زیاد اتفاق افتاده است و لازم است در هنگام خرید میلگرد حتما علاوه بر اینکه از فروشنده معتبر خرید میکنید از باربری مطمئن و باسکول مبدا و مقصد استاندارد و معتبر استفاده نمایید و حتی الامکان در طول پروسه خرید و حمل بار، نماینده شما حضور داشته باشد. بار را از انبار تحویل و در زمان حمل ماشین حمل را همراهی نماید، مگر آنکه نسبت به فروشنده، باربری و باسکول شناخت و اعتماد کامل داشته باشید. در ادامه دو ویدئو که مربوط به کلاهبرداری های انجام شده در خرید آهن آلات هست را ارائه نموده ایم.

اگر مقصد تخلیه محصول شما تهران و حومه آن است یکی از معتبر ترین فروشگاه هایی که می تواند با اطمینان کامل نسبت به محصول خود خرید کنید فروشگاه امیدالبرز در بازار آهن شادآباد است. برای اطلاع از آدرس و شماره تماس و نحوه خرید از آن می توانید به صفحه اختصاصی شعبه شادآباد در وب سایت امیدالبرز مراجعه نمایید.

فروشگاه شادآباد امیدالبرز

از مهمترین بازارهای آهن تهران می توان بازار آهن شادآباد و بازار آهن مکان را نام برد.

4.خرید اینترنتی

با توجه به پیشرفت کسب کار به شیوه آنلاین و اینترنتی، بازار آهن نیز از این معقوله عقب نمانده و می توانید با مراجعه به فروشندگان معتبر اینترنتی اقدام به مشاهده قیمت کرده و محصول مورد نظر خود را به مقداری که نیاز دارید سفارش دهید.البته فروش آنلاین آهن آلات تفاوت های بنیادی با فروش اینترنتی سایر اصناف دارد و به لحاظ نوع پرداخت هزینه خرید کالا، وزن و باسکول کالا و شیوه بارگیری فرآیند طولانی تر و پیچیده تری دارد و اعتبار سنجی و رزومه فروشگاه عرضه کننده محصول بسیار پر اهمیت است.

شرکت امیدالبرز بعنوان یکی از قدیمی ترین شرکت های عرضه کننده مقاطع فولادی در بازار آهن آلات توانسته است بعنوان یک برند خوش نام و معتبر خود را معرفی کند. در سال های اخیر برای بهبود خدمات و سهولت انتخاب و خرید مشتریان گرامی در فضای آنلاین نیز حضور پر رنگی داشته است و تمامی مقاطع فولادی را با کیفیت و قیمت رقابتی و با تضمین کیفیت محصولات و عدم مغایرت در بار ارسالی از طریق سفارش آنلاین به مشتریان ارائه می نماید.برای اطلاع از قیمت و موجودی انواع محصولات فولادی می توانید به صفحه محصولات وب سایت امیدالبرز مراجعه نمایید.

با توجه به مطالبی که ذکر شد می توانید بر اساس حجم مورد نیاز، استراتژی و درجه حساسیت پروژه خود اقدام به خرید محصول مورد نیاز خود نمایید. ما در امیدالبرز با اعتباری به قدمت بیش از 60 سال خوش نامی در صنف آهن و فولاد آماده ارائه تمامی محصولات فولادی با تضمین قیمت و کیفیت به مشتریان گرامی بصورت خرید تلفنی، خرید حضوری، خریداینترنتی بصورت خرد و عمده هستیم.

مقالات پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

آواتار موبایل
منوی اصلی x