کاربرد میلگرد A1

مقاله کاربرد میلگرد A1
⦿ خلاصه
برای خرید تک تک محصولات فولادی می بایست اطلاعات بیشتری کسب نمائید تا بتوانید خرید بهینه هم از لحاظ قیمتی و هم کیفیتی داشته باشید. میلگرد A1 از جمله محصولات فولادی است که در ساختمان ها و البته سایزهای بزرگ تر از 10 آن اغلب در بعضی سازه های صنعتی کاربرد دارد. ما در این مقاله قرار است به شما در شناخت بیشتر این نوع میلگرد، نحوه محاسبه و خرید آن کمک کنیم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا پایان مقاله ما را همراهی کنید.

میلگرد A1 چیست؟

از جمله میلگرد هایی که در ساختمان سازی کاربرد به نسبت زیادی دارند میلگرد A1 ساده است. این میلگرد ها چنان که در مقاله میلگرد چیست؟ گفته شد بدون آج هستند. هر چند این نوع میلگرد ها، از نوع کانونی و اصلی نیست، اما در پیوند دادن سایر میلگردها در فرایند آرماتوربندی نقش موثری دارد.

میلگرد A1 که با نام Ductile نیز شناخته میشود، نرم و به شکل ساده و بدون آج است. این نوع محصولات به جهت انعطاف پذیری قابل توجهی که دارند برای دورپیچی سایر میلگرد های A2، A3 و A4 در فرایند آرماتوربندی بسیار مناسب است.در این شرایط؛ ویژگی مقاومت از میلگرد سلب می شود. از همین رو هیچ گاه از میلگردهای A1 به عنوان میلگردهای اصلی قسمت ستون و تیر استفاده نمی شود. به این سبب که استحکام کششی میلگرد های A2 و A3 را نخواهد داشت. در این مقاله همراه مجتمع فولاد و آلومینیوم امیدالبرز باشید.

میلگرد A1

شیوه انتخاب میلگرد A1

در طبقه بندی ظاهری میلگردها، دو نوع محصول به طور کلی وجود دارد: میلگرد ساده، میلگرد آجدار.

اگر می خواهید در روند ساخت و ساز، فاکتورهای مقاومت و دقت به درستی اجرا شوند باید مشخصات دقیق و فنی محصول را دانسته و تشخیص دهید. میلگرد A1  که با نام میلگرد نرم یا خام نیز شناخته می شود؛ تغییر شکل نسبی پلاستیکی تا حد 25% داشته، تنش جاری 240kg بر سانتی متر مربع و تنش گسیختگی آن 360kg بر سانتی متر مربع است.

میلگرد های بدون آج از قطر 5 تا 200 میلی متر محصول تولید دارد. شرایط پیش گرم در این محصولات بر اساس استاندارد 3131 ملی ایران انجام می شود. میلگرد داکتیل، 60% درصد Silicon و 24%  کربن دارد. هرچند میزان مصرف میلگرد ساده نسبت به میلگردهای آجدار در ساختمان سازی بسیار کمتر است؛ اما نقش حیاتی در اتصال میلگردهای A3 و A4 مورد استفاده در ستون و تیر دارد.

کاربری میلگرد های ساده یا A1

کاربرد های میلگرد داکتیل یا ساده شامل موارد زیر می شود:

  • افزایش مقاومت بتن، که در نهایت منجر به افزایش استحکام سازه می شود
  • استفاده از میلگرد A1 در بلوک سازی بتنی
  • جلوگیری از ایجاد درز و ترک در قسمت های مختلف سازه
  • به حداقل رساندن تنش های احتمالی که ممکن است در قسمت های مختلف ساختمان ایجاد شود
  • استفاده در مصارف صنعتی و کارگاهی

کاربرد میلگرد A1 در ساختمان

انواع کاربرد هایی که میلگرد A1 ساده در ساختمان دارد با عناوین تخصصی شامل موارد زیر می شود:

  • میلگرد خاموت
  • میلگرد خرک
  • میلگرد سنجاقی
  • میلگرد رکابی
  • میلگرد ادکا
  • میلگرد راستا

کاربرد میلگرد ساده در بخش های صنعتی

این دسته از میلگردها به دو شکل کلاف و شاخه ای به بازار فولاد عرضه می شوند.

  • کلاف: در حالت کلاف شامل سایز های 5، 6.5، 8، 10، و 12 تولید می شوند.
  • شاخه: در سایزهای 8 الی 40 به بازار عرضه می شود.

این میلگرد چنان که می دانیم در دسته میلگرد های نرم قرار داشته و دارای کشش و انعطاف زیادی است. میلگرد ساده استفاده هایی نظیر مهره، پیچ، میخ و ساخت اتصالات در موارد صنعتی دارد.

rebar (19)

برای مشاهده قیمت روزانه میتوانید به صفحه محصول میلگرد مراجعه کنید.

روش های محاسبه وزن میلگرد

برای اطلاع از وزن دقیق محصولات خریداری شده می توانید یکی از روش های زیر را امتحان نمائید:

از جمله راه هایی که با آن می توان به سادگی وزن میلگرد خریداری شده را محاسبه کرد؛ نمونه گیری از محصول مورد نظر است. برای مثال شما می توانید یک نمونه 20 سانتی متری را از فروشنده را دریافت و وزن کشی کنید. پس از آن به راحتی وزن 1 متر و در نهایت هر شاخه آن به دست می آید.

2022-06-19_10-12-19

برای استفاده از فرمول بالا باید طول را به mm(میلی متر) و وزن را به گرم تبدیل کرد.

در این روش از وزن مخصوص فولاد استفاده می شود. فرمولی که در این جا به شما معرفی می کنیم در اصل از استاندارد DIN کشور آلمان وام گرفته شده است که از قدیمی ترین شیوه ها است.

در این روش وزن میلگرد A1 یا هر میلگرد دیگری هر میزان که شما نیاز داشته باشید، وزن میلگرد را حساب و خروجی نهایی به دست می آید، خصوصیتی که فرمول بالا فاقد آن بود. این فرمول ممکن است زمانی به کار شما بیاید که نیاز به شاخه میلگرد های با اندازه های متفاوت زیادی احتیاج داشته باشید. با این روش نیازی نیست که چند عدد متفاوت را ضرب و جمع نمائید و تنها به ازای هرچند متر که نیاز دارید آن را محاسبه کنید.

شعاع و طول در فرمول به mm (میلی میتر) وارد نمائید.

سریع ترین روش برای محاسبه میلگرد، محاسبه با استاندارد ملی ایران ISIRI 3132 است. اگر با این روش وزن محصول را حساب کنید؛ وزن هر متر میلگرد خریداری شده با عدد حاصل از فرمول نباید تفاوت زیادی داشته باشد. فرمول مد نظر به شکل زیر است:

روش هایی که پیش از این برشمردیم ممکن است کمی برای شما پیچیده و سخت باشد. به همین سبب با توجه به پیشرفت های گوناگون در حوزه خدمات سایتی، برخی از سایت ها امکان محاسبه آنلاین وزن محصولات فولادی، از جمله میلگرد A1 و گرید های بالاتر را فراهم کرده اند.

روش های محاسبه قطر میلگرد

برای محاسبه وزن میلگرد شما بایستی قطر دقیق محصول را نیز بدانید. به همین سبب به یکی از روش های اندازه گیری قطر میلگرد که در ادامه به آن اشاره می کنیم نیازمند خواهید بود:

شما می توانید به راحتی با استفاده از آچار فرانسه دهانه آن را به اندازه میلگرد باز و سپس جمع نمائید. بعد از آن به راحتی می توانید دهانه آچار را اندازه بگیرید.

روش دیگر استفاده از شابلون های به خصوصی است که تولید شده و برای این مورد به کار گرفته می شود. دهانه شابلون را بر روی میلگردها قرار دهید؛ اگر به درستی فضای بن آن را پر کرد قطر محصول صحیح است.

گیج اندازه گیری قطر میلگرد در واقع به نوعی شبیه به شابلونی است با این تفاوت که در یک قطعه خلاصه شده است.

از جمله ابزارهای حرفه ای در این حوزه کولیس است. این ابزار مشابه آچار فرانسه بوده و قطر دقیق میلگرد را محاسبه می کند.

شابلون قطر میلگرد
شابلون اندازه گیری
کولیس

چه کارخانه هایی در ایران تولید میلگرد A1 دارند؟

از جمله کارخانه هایی که این محصولات را تولید می کنند؛ می توان به موارد زیر پرداخت و همچنین می توانید قیمت انواع میلگرد را نیز در به صورت روزانه در مجتمع فولاد و آلومینیوم امیدالبرز مشاهده نمایید.

  • فولاد میانه: کارخانه مورد نظر استاندارد های بین المللی ISO8001،ISO9001،ISO14001 را دارا است. این مجموعه تولید کننده میلگرد های A1 و A3 بوده و میلگرد A4 نیز به بازار عرضه می شود. این نوع محصولات در بازار فولاد با عنوان میلگرد میانه شناخته می شوند.
  • فولاد کاوه: این کارخانه در مدت یک سال اغلب بالاتر از محدوده 300 هزار تن میلگرد های ساده و آجدار تولید می کند.
  • پرشین فولاد: این مجموعه انواع میلگردها از گرید A1 الی A4 را تولید می کنند.
  • مجتمع فولاد خراسان: انواع میلگردهای A1 الیA3 تولید می کند.

تعدادی از کارخانه هایی که ظرفیت تولید میلگردهای A1 را دارند نام بردیم. البته اغلب کارخانه های مذکور و سایر کارخانه ها به تولید میلگرد های A2 و A3 پرداخته و میلگرد های A1 و A4 در ایران مصرف کمی دارند. برای خرید محدود میلگرد ساده باید به بنگاه های فروش آهن در هر شهری مراجعه نمود.

مقالات پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

آواتار موبایل
منوی اصلی x