کاربرد های ورق روغنی

⦿ خلاصه
ورق های روغنی در طی فرایند نورد سرد از ورق سیاه تولید می شود. روند تولید این مقاطع 6 بخشی بوده و پس از آن به وسیله کنترل کیفی و آزمایش های مختلف، بخشی از ورق به صورت نمونه تست می شود. ورق های فولادی و پرداخت سطح آن به انواع مختلف تقسیم می شوند که به لحاظ ترکیبات شیمیایی و کاربردی با یکدیگر متفاوت می شوند.

فرایند تولید ورق روغنی

ورق روغنی یکی از محصولات پرکاربرد در صنایع مختلف است که با عبور از مراحل مختلف تولید می شود و ما در ادامه به مراحل ساخت ورق های روغنی از ابتدا تا انتها خواهیم پرداخت و همچنین می توانید قیمت ورق های روغنی را نیز در امید البرز مشاهده نمایید.

1. اسیدشویی

سطح ورق سیاه ممکن است با اکسید یا سایر آلودگی ها پوشیده شده باشد، به همین علت برای ساخت ورق روغنی، باید ورق مورد نظر از خط اسیدشویی عبور کند. کویل ورودی از جنس فولاد کم کربن بوده و در این مرحله اکسید با عبور از مخازن اسیدی و با استفاده از محلول اسید کلریدریک (Hydrochloric acid/HCI) گرم از بین می رود. در ادامه با آب گرم شستشو شده و با دمیدن هوای گرم خشک می گردد و در انتهای این بخش ورق دوباره به صورت کویل پیچیده شده و آماده ورود به مرحله بعد می شود.

2. نورد دو سویه

این بخش با واژه های ترکیبی Reverse Mill Line در جهان شناخته می شود. در این مرحله ساخت ورق روغنی، کاهش ضخامت ورق اسیدشویی شده با دمای محیطی انجام می شود. بعد از آن که کویل با استفاده از دستگاه کویل بازکن باز شد، با عبور از غلتک های رفت و برگشتی که بعضا 6 تایی هستند و در اثر کشش، کاهش ضخامت پیدا کرده و دوباره به صورت رول پیچیده می شود.

3. بازپیچی

عملیات بازپیچی یا Rewinding برای کاهش کشش ناشی از پیچش و لبه بری کویل ها و ارسال آن به خط بازپخت (Annealing)، محصول تولیدی در خط نورد سرد بازپیچی می شود.

4. بازپخت

در این بخش از تولید ورق روغنی که با نام Annealing Line شناخته می شود، عملیات حرارتی و بازپخت کویل ها برای همسان سازی بهتر ساختار متالوژیکی و همچنین دستیابی به خواص مکانیکی موردنظر در کوره های مخصوص انجام می شود. با گذر از مرحله عملیات حرارتی و خنک کاری ورق به قمست Temper Mill (نورد پوسته ای) وارد می شود.

5. نورد پوسته ای

جهت ایجاد سختی، بهبود صافی (تخت کردن سطح ورق) و خواص مکانیکی، محصول آنیل شده نورد پوسته ای را از بخشی چهارغلطکی عبور می دهند.

6. خط اصلاح نهایی

این بخش با نام Tension Leveling Line یا  T.L.L هم شناخته می شود. عملیات صافکاری، حذف موج و لب بری ورق نورد سرد شده صورت می گیرد. در فاز نهایی این مرحله سطح مقطع برای جلوگیری از اکسیده شدن، به روغن آغشته می شود.

ورق

برای مشاهده قیمت روزانه میتوانید به صفحه محصول ورق مراجعه کنید.

کنترل کیفی

در این بخش پس از آن که فرایند تولید به پایان رسید، نمونه برداری انجام شده و در آزمایشگاه ها خواص مکانیکی، متالوگرافی، تست سالت اسپری، وزن پوشش و چسبندگی پوشش مطابق استانداردهای ملی و بین المللی مورد آزمایش قرار می گیرد.

تست های ورق روغنی

آزمایش های مربوط ورق روغنی در سه بخش انجام می شود که به ترتیب زیر است:

1.آزمایش های شیمایی و متالورژی

  • انجام تست سالت اسپری (مه نمکی)
  • تست های روغن و امولسیون نورد سرد
  • بررسی ریزساختار نمونه های متالوگرافی
  • آنالیز آب و اسید

2.تست های خواص مکانیکی

  • تست کشش
  • تست سختی

3.آزمایش کوانتومتری

  • انجام تست آنالیز شیمیایی با دستگاه کوانتومتر با روش طیف سنجی اتمی

انواع ورق روغنی

ورق روغنی در ایران اغلب با ضخامت های 0.4، .05، 0.6، 0.7، 0.8، 0.9، 1، 1.25، 1.5 و 2 میلی متر تولید تولید می شوند و در موارد معدودی ممکن است ضخامت های متغییر باشند. مشخصات شیمیایی ورق روغنی به تفکیک انواع گریدها شامل مواردی درصد تقسیمی است که در جدول زیر مشاهده می کنید.

ورق های سرد 1، 2، 3 و 4 برابر با St12، St13، St14 و St14 بوده و در دسته مقاطع فولادی کم کربن قرار گرفته و با عرض های 1000 الی 1250 به بازار عرضه می شوند.

مقاله ورق های فولادی در مخازن تحت فشار را مطالعه فرمایید.

انواع پرداخت سطح

عملیات پرداختی که بر سطح ورق انجام می شود شامل سه نوع می شود:

  • مات: پرداختی است که توسط غلتک هایی که به طریق مکانیکی و شیمیایی زیر شده اند بوجود آمده و جلایی ندارد. این پرداخت در شرایطی که چسبندگی روغن مورد نیاز بوده و یا در کشش عمیق که نفوذ و چسبندگی روغن مورد نیاز است کاربرد دارد.
  • نیمه براق: پرداختی است که از نورد سرد ورق توسط غلتک هایی با پرداخت نسبتاً صیقلی به وجود می آید. این نوع پرداخت برای اغلب مصارف مناسب می باشد اما برای آبکاری توصیه نمی گردد.
  • براق: پرداختی است که از نورد سرد ورق توسط غلتک هایی با پرداخت ویژه به وجود می آید و برترین جلا را دارد و این محصول جهت آبکاری الکتریکی مناسب است.

استانداردهای تولید

ورق روغنی که در انتهای روند نورد سرد تولید شده است، به مانند دیگر ورق های فولادی استانداردهای مختلفی دارد که شامل موارد زیر می شود:

  • DIN 1623/ استاندارد آلمان
  • JIS G 3141/ استاندارد ژاپن
  • ISIRI 5723/ استاندارد ملی ایران
  • EN 1013 / استاندارد اروپا
  • EN 10131 (جایگزین DIN 1541)/ استاندارد اروپا

 

پلاک مشخصات ورق

بر روی ورق های روغنی پلاک مشخصات با اطلاعات خاصی ثبت می شود که نمونه آن را در عکس زیر مشاهده می کنید.

همانطور که می بینید اطلاعاتی نظیر شماره سفارش، شماره محصول، ضخامت، عرض، طول، وزن پوشش، تاریخ تولید، وزن خالص، وزن ناخالص، کنترل نهایی، نام مشتری، آدرس مشتری و… بر روی پلاک، مشخصات ورق روغنی ثبت شده است.

کاربرد ورق روغنی

ورق های روغنی شامل کاربردهایی برای قطعات اجاق گاز، کابینت، آون، فر، فیلتر خودرو، برخی قطعات یخچال، کانتینر، تجهیزات اداری است.

انواع بسته بندی ورق روغنی

برای اینکه ورق روغنی آسیب نبیند آن را به صورت بسته بندی به مشتریان ارائه می کنند. این بسته بندی برای هر دو نوع ورق شیت بری شده و رول انجام می شود. اجزای بسته بندی به تفکیک به این شکل است:

  • بسته بندی ورق به شکل رول: این مورد شامل لفاف کاغذی، تشتک فلزی، رینگ داخلی، پوشش فلزی داخلی می شود.
  • بسته بندی ورق به شکل شیت بری شده: این نوع بسته بندی کمی ساده تر بوده و شامل پالت چوبی زیر ورق شیت، لفاف کاغذی و پوشش فلزی بالای شیت می شود.

نحوه بارگیری ورق روغنی

این مقطع فولادی به سبب سنگینی که در بعضی رول ها تا وزن 25 تن می رسد، می بایست به شکل اصولی جا به جا شده و بارگیری شود. نحوه بارگیری هر یک از این محصولات به شکل زیر انجام می شود:

  • انتقال ورق رول: در این شیوه با استفاده از رول گیرهای سقفی که به شکل قلاب عمل می کند در داخل سوله تولید کارخانه مقاطع را جا به جا می کنند و جهت بارگیری تریلی ها از جرثقیل های نیرومند برای قرار دادن رول بر روی کفی بار استفاده می کنند. بر روی تریلی هم رول را با زنجیر بسته و در شرایط جوی نامناسب گاه بر روی مقطع پوشش های خاص قرار می دهند تا آسیب نبیند.
  • انتقال ورق شیت: برای جا به جایی این مقطع در داخل سوله تولید، از Lifter های سقفی متناسب با ورق مورد نظر استفاده می کنند. برای  بارگیری ورق هم با کمک لیفتراک و جرثقیل مخصوص ورق را بر روی کفی اتوبار قرار می دهند.

قیمت ورق روغنی

ورق روغنی به عنوان یکی از ورق های مصرفی در صنایع مختلف تحت تاثیر عوامل مختلفی قیمت گذاری می شود. شرایط جهانی و داخلی از جمله عواملی است که می تواند بر قیمت تاثیر گذار باشد.

تولید کنندگان ورق روغنی

تولید کنندگان ورق روغنی در ایران شامل کارخانه های فولاد مبارکه اصفهان، هفت الماس قزوین و فولاد غرب آسیا در قم هستند و تامین کنندگان اصلی این نوع ورق در کشور به حساب می آیند.مجموعه امیدالبرز در چند دهه است که در حوزه ارائه مقاطع آهنی، از جمله انواع ورق های فولادی فعال بوده و بی واسطه و مطمئن و یکجا به تامین سفارش مشتریان پرداخته است.

مقالات پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

آواتار موبایل
منوی اصلی x