نبشی چیست؟

نبشی چیست
⦿ خلاصه
نبشی یکی از مقاطع فولادی پرکاربرد در حوزه ساختمانی و صنعتی است. علامت محصول نبشی در علوم مهندسی L است و در صورت های خرید آنرا با نمادهای LNP، L یا Angle Bar نمایش می دهند. نبشی در انواع مختلف در ساخت دکل برق، دکل دریایی، در شاسی کشی آسانسور، درب و پنجره و...به کار می رود. نبشی براساس روش تولید، شکل ظاهری، آلیاژ شمش یا ورق و ویژگی هایی نظیر ضد زنگ بودن به انواع مختلفی تقسیم می شود که در این مقاله به آن اشاره کرده ایم. نبشی ها با دو روش نورد گرم از شمش فولادی و روش پرسی از ورق فولادی تولید می شوند. در ادبیات عرف بازار هرگاه از نبشی صحبت می شود منظور نبشی نورد گرم است.

در حالت کلی نبشی (Angle Bar) یک مقطع فولادی L شکل است. علامت انحصاری آن در نقشه خوانی مهندسی (L) می باشد. نبشی های نورد گرم در ایران بطورعام از شمش 3Sp با ابعاد 125*125 الی 150*150 تولید می شود. برای نامگذاری نبشی ها دو پارامتر طول بال و ضخامت بال بر حسب میلیمتر بیان می شود. بطور مثال منظور از نبشی 50 ضخامت 4 ، نبشی با طول بال 5 سانتیمتر و ضخامت بال 4 میلیمتر است. نبشی ها با طول استاندارد 6 و 12 متری تولید می شوند. نوع دیگری از نبشی نیز بطور سفارشی تولید می شود که به نبشی نورد سرد (پرسی یا پروفیل نبشی) معروف است. نبشی پرسی یا پروفیل نبشی از پرس یا عملیات رول فرمینگ ورق فولادی تولید می شود و ضخامت بال آن برابر با ضخامت ورقی است که بعنوان ماده اولیه استفاده شده است. قیمت نبشی با توجه به انواع مختلف و وزن های گوناگونی که دارد، متفاوت می باشد.

نبشی چه کاربردهایی دارد؟

از نبشی به همراه مقاطع دیگر فولادی مانند ناودانی ، تیرآهن و میلگرد در صنعت ساخت و ساز به عنوان تقویت کننده مقاطع بتنی یکپارچه، اسکلت ساختمان های با ارتفاع بلند، وال پست، بادبند اسکلت های فلزی به کار گرفته می شود. عمده کاربردهای نبشی عبارتند از:

  • ساختار اسکلت های فلزی
  • وال پست، باربند، باد بند
  • استراکچر دکل های برق، دکل های مخابراتی و رادیویی
  • سازه های خرپا مانند سوله ها
  • چهارچوب درها، پنجره ها
  • قفسه سازی
  • شاسی کولر صنعتی و بسیاری از ماشین آلات صنعتی
  • پایه نگهدارنده کولر
  • راه سازی و پل سازی
  • نگهدارنده سنگ، آجر یا سایر مواد نمای ساختمان ها
  • استراکچر تابلوهای راهنمایی و رانندگی
  • استراکچر تابلوها و بیلبردهای تبلیغاتی جاده ای

حوزه کاربرد این محصول محدود به همین موارد نمی شود. نبشی کاربردهای خاص هم دارد که به عنوان مثال می توان استفاده در دکوراسیون های داخلی ، صنعت مبلمان و صنعت تولید شاسی و اتاقک بارماشین های سنگین نام برد. مقاله کاربرد نبشی در صنعت و ساختمان را مطالعه نمایید.

نبشی

انواع دسته بندی نبشی

1. بر اساس روش تولید

نبشی ها با دو روش نورد گرم و نورد سرد تولید می گردند که طبق باری که قرار است تحمل کنند و درخواست مشتری مورد استفاده قرار می گیرند. در عرف بازار ایران نبشی های نورد گرم و نورد سرد را به ترتیب نبشی فابریک و پرسی نیز می نامند. در حال حاضر قیمت هرکیلوگرم نبشی نورد گرم از نبشی نورد سرد حدود 2 تا 4 هزارتومان در سایزهای پایین ارزانتر است.

نبشی پرسی
ورق

برای مشاهده قیمت روزانه میتوانید به صفحه محصول نبشی مراجعه کنید.

  • نحوه ی تولید نبشی پرسی و فابریک

فابریک (Hot rolled) : در تولید نبشی فابریک ، شمش فولادی در کوره گرم شده و تا آستانه خمیری شدن (حدود 1200 درجه سانتیگراد) گرم می شود. سپس شمش وارد خط نورد گرم می شود و با عبور از استندها و غلتک ها و قالب های مختلف شکل نهایی خود را بدست می آورد و سپس وارد بخش برش، صاف کن و بسته بندی می شود.

پرسی (Bent) : در فرآیند تولید نبشی پرسی ورق های فولادی وارد خط دستگاه های خم کننده یا خط رول فرمینگ با قالب نبشی کننده می گردند و به شکل(L) تبدیل می شوند.

نبشی های فابریک نسبت به نوع پرسی تحمل بار بیشتری دارند. نبشی های پرسی معمولا در مواردی که شکل ظاهری اهمیت بیشتری دارد یا سایز مورد نظر در نبشی های فابریک وجود ندارد یا طول بالهای نبشی نابرابر است یا قرار نیست نبشی بار سنگینی را تحمل کند از نبشی پرسی استفاده می کنیم ضمن اینکه این مقطع هزینه تولید کمتری داشته و برای بخش هایی از ساختمان و مواردی که قرار نیست بار سنگینی را تحمل کند به صرفه است.

2. بر اساس شکل ظاهری

نبشی ها در دو نوع بال مساوی (Equal Angle) و نامساوی (Unequal) در ابعاد مختلف از لحاظ عرض بال ، طول نبشی و ضخامت آن تولید و عرضه می گردند. خطوط تولید نبشی در ایران به طور عمده نبشی بال نامساوی تولید نمی کنند چرا که مصرف آن کم است و در مواردی که به آن نیاز داریم می بایست از نبشی های سفارشی پرسی استفاده نماییم.

نبشی بال مساوی و بال نامساوی

عرض بال های نبشی ها بازه 25 الی 200 میلی متر را در بر میگیرد و در بیشترین حالت، ضخامت آن 35 میلی متر می باشد. البته در موارد خاص ممکن است نبشی هایی با ابعاد خارج از استاندارد و سفارشی تولید گردد. البته سایزهای نبشی نورد گرم تولید داخل بسیار محدود است و از سایز 30 الی 150 و حداکثر تا ضخامت 15 میلیمتر تولید می شود و سایر نیازها از طریق واردات برندهای اروپایی و ترک تامین می گردد.

3. براساس آلیاژ شمش

در ایران، نبشی های نورد گرم، از دو نوع شمش 3SP  و 5SP تولید میشوند که نبشی تولید شده از این دو نوع شمش به ترتیب دارای انالیز شیمیایی منطبق بر ST37 و ST52 (بر اساس استاندارد  DIN آلمان) خواهند بود.

در نبشی های پرسی یا نورد سرد از انواع ورق های سیاه ST37 و روغنی و گالوانیزه با ضخامت های و آلیاژهای منعطف استفاده میشود به همین سبب ممکن است در کنار جدول قیمتی ورق یا شمش استفاده شده در تولید نبشی را ذکر کنند. نبشی های تولید شده از 3SP به سبب کربن کمتر انعطاف پذیری و جوش پذیری بالاتری دارد، اما نبشی های 5SP به سبب کربن بیشتر، انعطاف و جوش پذیری کمتری دارند. چنان که می دانیم به هر میزان که مقدار کربن کاهش پیدا کند، استحکام کششی زیاد می شود. اما به هر میزان که کربن افزایش پیدا کند تنش تسلیم بالاتری خواهیم داشت، و از تاب کششی کاسته می شود.

4. بر اساس مقاومت و ضد زنگ بودن

نبشی ها براساس مقاومت بالا و ماندگاری در برابر رطوبت و ضد زنگ بودن به محصولات زیر تقسیم می شوند:

  1. نبشی اسپیرال : نبشی اسپیرال محصول تولیدی کارخانه اسپیرال اصفهان است که از جمله نبشی های با کیفیت در خور توجه است که منطبق بر استاندارد جدول اشتال است و در برابر تنش و بار سنگین، انعطاف مناسبی دارد. این نبشی برای مواردی چون اتصال تیرآهن، وصل کردن پل به ستون، شاسی کشی آسانسور، شاسی کامیون و اتوبوس و….به کار می آید.
  2. نبشی A36 : نبشی A36 به این دلیل که کربن پائین تری دارد، انعطاف بهتری داشته و برای اموری که نیاز به خم شوندگی و فرم دهی بالا دارند مناسب است. علاوه برآن جوش پذیری خوبی داشته و در سازه های عمرانی، پل و دکل و…کاربرد دارد.
  3. نبشی T316 : یکی از انواع ضد زنگ نبشی است که با ماده مولیبدن (Molybdenum) پوشیده شده است. این نوع نبشی در فضاهای با رطوبت و دمای بالا دوام مناسبی دارد.

این نوع نبشی برای چهارچوب های شناور که در فضای اسیدی کارگذاشته می شوند، کارایی بالایی دارند.

  1. نبشی گالوانیزه : نبشی گالوانیزه، محصولی روی اندود است که به دلیل روی افزوده شده بر سطح آن در برابر خوردگی و زنگ زدگی مقاومت بالاتری داشته و دیرتر از نبشی سیاه زنگ می زند.
  2. نبشی ضد زنگ (استنلس استیل) : نبشی ضد زنگ به دو رده 304 و 304L تقسیم می شود. این دو نوع نبشی برای جوشکاری مناسب و انعطاف پذیری بالایی دارند. علاوه بر آن در برابر خوردگی نیز مقاومت بالایی دارند. این محصول در بخش هایی چون دکل های دریایی، فضاهای اسیدی، پل ها، کشتی سازی و…به کار می رود.

اصطلاحات بازاری مربوط به نبشی

نبشی نرمال چیست؟

نبشی چنان که پیش از این گفتیم در طول های 6 و 12 به شکل عمده تولید می شود. اما مواردی هست که شما به نبشی های با طول کمتری نیاز دارید یا کارخانه در بخشی از تولید خود نبشی های با طول غیر از 6 و 12 متر تولید نموده است یا نبشی تولید شده از نظر ظاهری کیفیت ایده آل ندارد(شمشیری، تاب دار یا دارای بالهای ناصاف) به تمامی این نبشی ها در عرف کف بازار فولاد ایران نبشی نرمال گفته می شود.

 

نبشی لقمه چیست؟

برای برخی کاربردهای خاص مانند تقویت کننده اتصالات 90 درجه جوشی نیاز به نبشی های با طول 5 الی 30 سانتیمتری است. به این نوع نبشی ها در اصطلاح بازاری نبشی لقمه یا زیر سری یا تودلی گفته می شود و از برش نبشی با کمک گیوتین یا هوا برش شاخه نبشی تولید می شوند.

نبشی لقمه

محاسبه وزن نبشی

محاسبه وزن نبشی برای تخمین زدن میزان مقطع مورد نیاز بسیار کاربردی خواهد بود. به همین سبب می توانید از فرمول زیر برای محاسبه وزن نبشی استفاده کنید: وزن نبشی های فابریک یا نورد گرم را می بایست از جدول اشتال مربوط به آن استخراج نماییم ولی برای محاسبه وزن نبشی های پرسی می توان از فرمول زیر استفاده نمود:

کارخانه های تولید کننده

کارخانه های ذوب آهن اصفهان، منظومه اصفهان، دهشیر یزد، ظهوریان مشهد، آریان فولاد بوئین زهرا، جاوید بناب، شکفته مشهد، ناب تبریز و سپهر ایرانیان بزرگترین تولید کنندگان نبشی در داخل کشور هستند.

مجتمع تولیدی صنعتی دهشیر یزد

کارخانه دهشیر یزد با ظرفیت اسمی تولید روزانه 400 تن و ظرفیت عملیاتی 250 تن انواع نبشی و ناودانی در سال های اخیر توانسته است پس از تغییر مدیریت، بروزرسانی ماشین آلات و تجهیزات، بهبود فرآیندهای تولید و کنترل کیفیت دقیق محصولات بعنوان یکی از کارخانه های مطرح در تولید نبشی و ناودانی نورد گرم در مرکز ایران مطرح شود. این کارخانه در استان یزد ، شهرستان تفت بخش دهشیر واقع شده است و به دلیل موقعیت جغرافیایی ویژه و دسترسی به راه های حمل جاده ای امکان ارائه محصولات با کیفیت و قیمت رقابتی و هزینه حمل پایین به نقاط جنوبی، شرقی، مرکزی و شمال شرقی کشور و همچنین بازارهای صادراتی افغانستان، پاکستان و آسیای میانه را داراست.

نبشی های کارخانه از شمش های 3SP و در دو طول 6 و 12 متری تولید می شود. انواع سایزهای تولیدی به ترتیب زیر است:

  • نبشی 7*80*80، 6 متری با وزن شاخه 47 و تعداد شاخه 92 در بندیل
  • نبشی 7*80*80، 12 متری با وزن شاخه 95 و تعداد شاخه 46 در بندیل
  • نبشی 8*80*80، 6 متری با وزن شاخه 53.5 و تعداد شاخه 78 در بندیل
  • نبشی 8*80*80، 12 متری با وزن شاخه 107 و تعداد شاخه 38 در بندیل
  • نبشی 10*100*100، 6 متری با وزن شاخه 89 و تعداد شاخه 46 در بندیل
  • نبشی 10*100*100، 12 متری با وزن شاخه 178 و تعداد شاخه 24 در بندیل

تعداد شاخه در بندیل و وزن نبشی های فوق تقریبی هستند

مقالات پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

آواتار موبایل
منوی اصلی x