کاربرد نبشی در صنعت و ساختمان

⦿ خلاصه
نبشی یکی از مقاطع فولادی مورد استفاده است که کاربرد های اصلی آن اتصال اجزاء و یا تقویت استحکام آن ها است. این مقطع در جای جای ساختمان های فلزی و بتنی استفاده شده و در انواع سایزها در سازه جایگذاری می شوند. در ادامه به نقش اتصال نبشی در وال پست ها، درب و پنجره، نما پرداخته و در رابطه با هزینه های آن توضیحاتی را ارائه خواهیم داد.

اتصال نبشی در سازه های بتنی

وال پست ها

چنانکه میدانیم از وال پست ها برای تقویت دیواره ها استفاده میشود. استفاده از این طرح برای افزایش مقاومت در برابر تکانه های شدید متاثر از زلزله، باد شدید، گردباد و سایر موارد است و مانع از ریزش دیوار می شود. اگر بخواهیم دیوارهای بیش از 4 متر داشته باشیم می بایست از وال پست استفاده کنیم. این وال پست ها در انواع افقی، عمودی و ترکیبی در سازه های عمرانی جایگذاری می شوند که در ساختمان های فلزی به آن مهاربند یا بادبند میگویند و قصد داریم به ترتیب روش اجرا در هرکدام را توضیح دهیم.

وال پست افقی

برای اتصال اجزا در این بخش، اگر سازه فلزی باشد به راحتی می توان با جوش الکترودی وال پست را اجرا کرد. برای ساختار بتنی راه های زیر پیش روی شماست:

1. روش رول پلیت

در این شیوه با استفاده از رول، پلاک پیلتی را به ستون پیوند داده و وال پست را به آن اتصال می دهند. این روش الحاق دیوار به سایر اجزا را تمام و کمال انجام می دهد و به همین علت سازه محکم تری داریم. البته از میلگرد و تسمه هم با اتصال به ستون ها می توان استفاده کرد که مقاومت برابر با نصب نبشی ندارند. وال پست افقی معمولا برای دیوارهایی که بلندی زیر 3.5 متر دارند استفاده نمی شود.

2. روش تسمه جوش

 در این حالت میان نبشی و تسمه با جوشکاری اتصال برقرار شده و به ستون اصلی در هر دو طرف اتصال داده می شود.

وال پست عمودی

اگر در ساختمان؛ فشار خمشی از سایر بارها بیشتر گردد استفاده از نصب نبشی به عنوان وال پست ضرورت بیشتری پیدا خواهد کرد. اتصال نبشی از کف طبقه به نبشی بالایی صورت گرفته نقش حمایتی مهمی برای دیوار ایفا می کنند. این نوع وال پست ها را در سازه هایی می بینیم که دهانه طبقات بزرگ است.

وال پست تلفیقی

این نوع وال پست ها به شکل ترکیبی و شبیه پنجره هستند و برای سازه های عظیم کاربرد زیادی دارد. اگر در نواحی نزدیک به گسل و زلزله خیز سکونت دارید، اجرای وال پست توسط نبشی و با توجه به نظر مهندس محاسب الزامی به نظر می رسد.

نصب نبشی در سازه های فلزی

سازه های عمرانی با ساختار فلزی، مهاربند های ضربدری شکل دارند که می توانند با تیرآهن نیز کار شوند که البته مربط به سازه های عظیم است. یکی از مقاطع فولادی که به شکل رایج برای اجرای مهاربندها مورد نیاز است نبشی است. پیشنهاد می شود که مقاله مقایسه اسکلت فلزی و بتنی را مطالعه نمایید.

مهاربند

معمولا در چهار طرف دهانه پلیت فولادی جایگذاری شده و یک ورق نیز در مرکز قرار گرفته و نصب نبشی به صورت ضربدری صورت گرفته و به شکل دوتایی پشت به پشت هم جوش داده شده و استفاده می شود.

لقمه باد بند

وقتی مهاربند با مقطعی غیر از نبشی کار می شود، از نوع نبشی لقمه به عنوان لقمه بادبند استفاده می گردد که با کمی بیرون زدگی اتصال پیدا می کند.

زیرسری و بالا سری

یکی از کاربری های اتصالی تقویتی نبشی، زیر سری و بالا سری است که از بالا و پائین تیرآهن را احاطه کرده و با کمک جوشکاری انجام می شود.

نبشی

برای مشاهده قیمت روزانه میتوانید به صفحه محصول نبشی مراجعه کنید.

کاربردهای غیر مقاومتی

علاوه بر مقاوم سازی ساختمان، نصب نبشی در دیگر موارد ساختمانی کاربرد دارد که در ادامه تک تک آن ها را برایتان خواهیم آورد.

درب

هرچند امروزه استفاده از درب های  آهنی رو به کاهش است (خصوصا در آپارتمان ها و ساختمان های نوساز) اما همچنان برای سرویس های بهداشتی، درب پارکینگ و بیرونی منازل، مغازه، درب باغ، ویلا و…کاربرد دارد.

پنجره ها

برای تعبیه پنجره و سازه نیز نیاز به اتصال نبشی ها به یکدیگر داریم. محدوده چهارچوب پنجره ها پیش از شروع مرحله نما کاری مشخص می شوند که در اصطلاح معماری به آن Subframe window می گویند که با عملیات جوشکاری مقاطع به یکدیگر پیوند می خورند. البته استفاده از نبشی در این مورد بستگی به نظر مهندس محاسب دارد چرا بعضا از قوطی برای کل چهارچوب و یا ناودانی در قسمت بالایی پنجره بسته به این که دیوار باربر باشد یا نه استفاده شود. تراز بودن فریم انتظار (ساب فریم) در پیش گیری از تاب برداشتن پنجره اهمیت زیادی دارد.

شاسی کشی نما

یکی از مقاطع مورد استفاده در اجرای نمای ساختمان با اتصال نبشی انجام می شود. برای این کار ابتدا پلیت ها با رول بولت داخل بدنه سازه جای گذاری می شود. ابتدا یک شاسی در قسمت راست و دیگر در چپ را کارگذاری نموده و سپس شاسی های میانی را با کمک ریسمان (نخ) بر اساس آن تراز می کنند  و سایر مقاطع به عنوان استخوان بندی و از نبشی در میانه سنگ ها برای همسان شدن آن استفاده می کنند.

در برخی موارد از رابیتس هم برای شاسی کشی نما استفاده و به دور نبشی و میلگرد کشیده می شود.

در ادامه باید نکاتی را در اجرای نما رعایت کنید که به ترتیب زیر است:

  • نمای سنگی و چوبی:

اگر نمای شما با بهره گیری از سیمان ساخته می شوند پس از دورپیچی رابیتس؛ سطح را با ملات خمیری متشکل از سیمان و پودر سنگ بپوشانید تا زیرسازی محکم تری داشته باشید. برای نماهای چوبی از هم از زیرسازی سیمانی و هم فولادی استفاده می گردد. برای نماهای سنگی می بایست به سبب سنگینی ملات، جوشکاری اسکلت با دقت مناسب انجام شود تا ریزش صورت نگیرد.

  • نمای کامپوزیت:

در این نوع نما ها ابتدا اسکلت بندی نما نصب نبشی و اتصال سایر مقاطع فولادی صورت گرفته، سپس عناصر آلومینیومی که برای ساختار آن لازم است با بهره گیری از مهره، پیچ، پیچ سرمته و…به شاسی وصل شده و برای مرحله نازک کاری آماده می گردد.

هزینه نبشی کشی نما

بسته به این که شما از نبشی فابریک استفاده می کنید یا پرسی هزینه های شما متفاوت خواهد بود. اگر مهندس محاسب تشخیص دهد که نبشی فابریک باید استفاده شود، هزینه بیشتری نسبت به بکار بردن نبشی پرسی خواهد داشت. برای آن که علت گرانی نبشی فابریک نسبت به نوع پرسی را بدانید پیشنهاد می کنیم حتما مقاله “نبشی چیست؟” را مطالعه کنید تا علاوه بر این نکته با سایر کاربردها، دسته بندی های مختلف، استانداردها، اصطلاحات بازاری و…آشنا شوید.

چر از نبشی در ساختمان استفاده می شود؟

نبشی چنان که گفتیم نقش اتصالی در سازه های ساختمانی بر عهده داشته و به سبب سبکی نسبت به ناودانی و قوطی ارجحیت دارد. البته در مواردی که مقاومت اهمیت زیادی دارد مهندس محاسب تشخیص می دهد که اتصال نبشی مطلوب تر است یا سایر موارد؛ اما بر اساس اصل ساخت سازه سبک که به مقاومت سازه در برابر تکانه های شدید و زلزله کمک می کند تا آن جا که آسیبی به استحکام سازه وارد نشود از نبشی استفاده می گردد.

مقالات پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

آواتار موبایل
منوی اصلی x