انواع آلیاژهای آلومینیوم

⦿ خلاصه
اگر نگاهی به آمارهای جهانی داشته باشیم متوجه رشد روز افزون مصرف محصولات آلومینیومی در رده های مختلف مقاطع تو خالی (لوله و پروفیل)، ورق و انواع فویل می شویم. مبحث مورد نظر ما در این مقاله در رابطه با انواع آلیاژهای موجود مورد استفاده در تولید فویل های آلومینیومی است. علاوه بر معرفی انواع آلیاژهای آلومینیوم، قرار است کاربردهای هر یک را بررسی کنیم.

مواد تشکیل دهنده آلومینیوم

ماده اولیه سنگ آلومینیوم است که می تواند پس از استخراج به صورت ترکیبی با مواد دیگر تلفیق شده و مورد استفاده قرار گیرد. آلیاژها از مخلوط نمودن عناصر گوناگون زمانی که ماده به صورت مایع درآمده است، ساخته می شود. پس از خنک شدن یک محلول جامد همگن تشکیل می گردد. سایر عناصر ممکن است تا 15 درصد از آلیاژ را بر حسب جرم تشکیل دهند.

عناصر اضافه شده می توانند عبارت از آهن، مس، منیزیم، سیلیکون و روی باشند. افزودن عناصر می تواند استحکام، کارایی، مقاومت در برابر خوردگی، هدایت الکتریکی را بهبود ببخشد. آلیاژهای آلومینیوم سبک وزن و مقاوم در برابر خوردگی هستند. چنانچه با تاریخچه آلومینیوم آشنا نیستید، پیشنهاد میکنیم که این مقاله را مطالعه کنید.

آلیاژهای آلومینیوم

آلیاژها نام‌های مشترکی دارند، اما عمدتا با استفاده از یک عدد چهار رقمی شناسایی می گردند . اولین رقم عدد نشان دهنده سری آلیاژ است.

  • گروه 1000(Pure Aluminum):

این دسته آلومینیوم خالص تجاری و دارای یک شناسه عددی چهار رقمی است. آلیاژهای سری 1000 از آلومینیوم با خلوص 99 درصد یا بالاتر ساخته شده اند.

  • گروه 2000(Al-Cu):

عنصر آلیاژی اصلی (به جز آلومینیوم) در سری 2000 مس است. عملیات حرارتی بر روی این آلیاژها استحکام را بهبود می بخشد. این آلیاژها قوی و سخت هستند، اما به اندازه سایر آلیاژهای آلومینیوم در برابر خوردگی مقاوم نیستند، بنابراین در بیشتر مواقع برای استفاده رنگ آمیزی یا روکش می شوند.

  • گروه 3000(Al-Mn):

عنصر آلیاژی اصلی (غیر از آلومینیوم) در این سری منگنز است که معمولاً دارای مقدار کمتری منیزیم است. محبوب ترین آلیاژ این سری 3003 است که کارایی بالایی داشته و نسبتاً مقاوم است.

  • گروه 4000(Al-Si):

سیلیکون به آلومینیوم برای ساخت آلیاژهای 4000 اضافه می شود. این امر نقطه ذوب فلز را بدون شکننده شدن کاهش می دهد.

  • گروه 5000(Al-Mg):

عنصر آلیاژی اصلی در سری 5000 منیزیم است. این سری مستحکم، قابل جوش و مقاوم در برابر خوردگی دریایی هستند.

  • گروه 6000(Al-Mg-Si):

سیلیکون و منیزیم در آلیاژهای 6000 استفاده می شوند. این آلیاژها قابلیت شکل دهی و جوش پذیری مناسب دارند. مقاومت در برابر خوردگی به نسبت بالایی داشته و استحکام متوسطی دارند و متداول ترین آلیاژ این سری 6061 است.

  • گروه 7000(Al-Zn-Mg):

ماده روی عنصر آلیاژی اصلی در این سری بعد از آلومینیوم است. آلیاژ به دست آمده قابلیت عملیات حرارتی داشته و استحکام بالایی دارند.

  • گروه 8000:

از جمله محصولات پرکاربرد این سری از آلیاژهای آلومینیومی می توان به به 8500 و 8510 و 8520 ، 8011 اشاره کرد.

  • گروه 9000:

در حال حاضر سری که با شماره 9 شروع می شود استفاده نشده است و می توان آن را از دسته بندی ها حذف کرد.

کاربرد انواع آلیاژهای آلومینیوم

کاربرد آلیاژ 1000

سری 1000 آلومینیوم خالص تری نسبت به سایر گروه ها داشته و برای مصارف صنعتی استفاده می گردد. به عنوان مثال، ترکیبات سری 1050 نشان می دهد که خلوص 99.5٪ در این محصول وجود دارد و 1100 و 1200 نشان نیز صاحب خلوص 99٪ هستند. مقدار کمی آهن و سیلیس بسته به ویژگی های مورد نظر، به آلومینیوم اضافه می شود. آلومینیوم در سری 1000 فرایند پذیری عالی، مقاومت به خوردگی، جوش پذیری، هدایتگری الکتریکی و هدایت حرارتی خوبی دارند. بنابراین برای ساخت ظروف و محصولات تحت تشعشع مناسب است.

کاربرد آلیاژ 2000

آلیاژهای Al-Cu (سری 2000) استحکام و برش پذیری عالی دارند. از آنجایی که این آلیاژها حاوی مقدار زیادی مس هستند، مقاومت به خوردگی کمتری نسبت به آلومینیوم خالص دارند. این آلیاژها برای قطعات هواپیما، ماشین آلات و مصالح ساختاری استفاده می شوند. رایج ترین آلیاژ هواپیما 2024 است. آلیاژ 2024 یکی از سخت ترین آلیاژهای آلومینیوم است.

کاربرد آلیاژ 3000

این آلیاژها بدون به خطر انداختن فرایند پذیری، مقاومت در برابر خوردگی و استحکام بالایی دارند. به عنوان مثال، آلیاژهایی که با شماره های 3003 و 3004 مشخص شده اند، به طور گسترده در قوطی ها و سایر ظروف و همچنین در قسمت های بیرونی منازل استفاده می شوند. آلیاژ 3003 برای ساخت ظروف پخت و پز استفاده گردیده و آلیاژ 3004 یکی دیگر از آلیاژهایی است که برای ساخت قوطی های آلومینیومی برای نوشیدنی ها استفاده می شود.

کاربرد آلیاژ 4000

آلیاژ 4043 نقطه ذوب پایینی داشته و برای لحیم کاری فلز و به عنوان ترمیم کننده و یا پنل های ساختمانی استفاده می شود. آلیاژ 4032 که مس، نیکل، منیزیم برای بهبود مقاومت در برابر حرارت به آن اضافه شده است که در برابر سایش مقاومت بیشتری دارند.

کاربرد آلیاژ 5000

آلیاژهای این سری حاوی مقدار کمی منیزیم (0.5 تا 1.1%) بوده، برای مواد تزئینی و یا مشابه آن استفاده می شود. آلیاژهایی که مقادیر بیشتری منیزیم به آنها اضافه شده است (بین 2.2 الی 5 درصد) در مواد سازنده درب قوطی و سایر مواد ساختاری استفاده می شود. این محصولات در محیط هایی که اغلب در معرض آب دریا و آلودگی صنعتی قرار دارند مفید هستند. آلیاژهای 5000 برای ساخت مخازن تحت فشار و مخازن ذخیره سازی و برای کاربردهای مختلف دریایی قابلیت استفاده دارند. آلیاژ 5182 برای ساخت درب قوطی های آلومینیومی نوشیدنی استفاده می شود.

کاربرد آلیاژ 6000

آلیاژهای این سری از استحکام و مقاومت خوبی در برابر خوردگی برخوردارند و برای مصالح ساختاری معمولی استفاده می شوند. آلیاژ 6063 در عناصر زاویه ای اکسترود شده برای پوشش های ساختمانی و سایر سازه ها استفاده می شود. که برای ساخت برخی اجزای کامیون و قایق استفاده می شوند. محصولات اکستروژن از سری 6000 در معماری و ساخت وسایل الکترونیکی نظیر تلفن همراه استفاده می گردند.

pipe (7)

مشاهده لیست قیمت لوله

برای مشاهده قیمت روزانه میتوانید به صفحه محصول لوله مراجعه کنید.

کاربرد آلیاژ 7000

آلیاژهای این سری به دو نوع طبقه بندی می شوند: آلیاژهای Al-Zn-Mg-Cn که قوی ترین آلیاژهای آلومینیوم هستند. و آلیاژهای Al-Zn-Mg که در سازه های نیازمند جوشکاری استفاده می شوند. 7075 (Al-Zn-Mg-Cu) به عنوان ماده ای بسیار مناسب برای ساخت هواپیما، کالاهای ورزشی و سایر محصولات استفاده می شود. در مقابل، آلیاژ Al-Zn-Mg استحکام نسبتاً بالایی دارد. در درجه اول به عنوان مواد ساختاری جوشکاری می تواند استفاده شود و همین طور برای ساخت قطار هایی نظیر قطارهای تندرو به کار رود. آلیاژهای مهم در سری 7000، 7050 و 7075 هستند که هر دو برای ساخت هواپیما مورد بهره برداری قرار می گیرند.

کاربرد آلیاژ 8000

در سری 8000 ( شامل محصولات 8006، 8111، 8079، 8500، 8510 و8520) آهن و نیکل برای افزایش استحکام، بدون کاهش قابل توجه رسانایی الکتریکی، به آن اضافه می شوند و در آلیاژهایی که رسانایی مهم است؛ مانند 8017 مفید واقع می شوند. آلیاژ آلومینیوم – لیتیوم 8090 که استحکام و سختی فوق العاده بالایی دارد، برای کاربردهای هوافضا توسعه یافته اند. آلیاژ 8011 هم عموماً تامین فویل های بسته بندی مواد غذایی را برعهده دارد.

قوی ترین آلیاژ آلومینیوم چیست؟

منگنز اضافه شده به آلومینیوم استحکام آن را افزایش می دهد و آلیاژی با کارایی عالی و مقاومت در برابر خوردگی ایجاد می کند. بالاترین استحکام میان محصولات آلومینیومی، آلیاژ 5052 است.

مجتمع آلومینیوم امیدالبرز علاوه بر تجربه 6 دهه ای در حوزه ارائه محصولات فولادی، اخیرا اقدام به تولید انواع فویل های آلومینیومی در ضخامت های متنوع نموده است. همچنین با کمک دو مولفه بازه زمانی کم تحویلی از موعد ثبت سفارش و کیفیت بالای محصولات سعی در کسب رضایت حداکثری مشتریان این حوزه دارد.

مقالات پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

آواتار موبایل
منوی اصلی x