مراحل خرید تا نصب تیرآهن

⦿ خلاصه
یکی از سوالات روزمره شما ممکن است این باشد که آیا می توان سازه بتنی را با تیرآهن ترکیب کرد یا خیر؟ اتصالات جوشی، پیچی و پرچی چه خصوصیاتی دارند؟ پس از آن که به پاسخ این پرسش ها رسیدیم؛ باید بدانیم که از چه روش هایی می توان این نوع مقاطع را تهیه کرد و کدام یک مطمئن و سریع تر است. شناخت اتوبارهای مناسب برای جا به جایی بار که انواع خاور و تریلی ها را شامل می شود از دیگر نکات مهم برای خرید مقاطع فولادی است.

پادکست خلاصه مقاله 

تیرآهن؛ از روش اتصال تا روش خرید

همه ما روزانه از کنار ساختمان های اسکلت فلزی رد شده و مشاهده می کنیم که تیرآهن ها با جوشکاری، پیچ و مهره ای و پرچ به یکدیگر متصل می شوند. همیشه این سوال پیش می آید چه تفاوتی میان این روش ها وجود دارد؟ در ادامه به این موارد می پردازیم.

اتصال جوشی

اتصالات جوشی تیرآهن یا سایر مقاطع فولادی با استفاده از جوش الکترودی یا زیرپودری (که برای اتصال تیرورق در کارگاه صورت می گیرد) انجام می گیرد. در اتصالات جوشی تیرآهن یا سایر مقاطع فولادی با ذوب کردن قسمت مورد نظر به یکدیگر وصل می شوند. برای استفاده از این روش ها باید به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • بهتر است هنگام جوشکاری همواره بر کیفیت و دقت جوش نظارت داشته باشید چرا که اتصال ناصحیح به مقاومت سازه ضربه می زند.
  • عموما برای تیرهای سراسری و اتصالات صلب خمشی متداول است.
  • باید توجه داشت که جوش تمیز و کم حجم کارکرد مناسبی خواهد داشت و لزوما نیاز به جوش پرحجم برای مقاوم سازی نیست.

اتصال پیچی

پیچ هایی که برای اتصالات فولادی مورد استفاده قرار می گیرند عموما به دو نوع ساده و مقاوم تقسیم می شوند. برای این که از این شیوه کمک بگیرید می بایست به نکات زیر دقت کنید:

  • اگر در زمینه جوشکاری نیروی با تجربه یافت نشد بهتر است از روش پیچی استفاده نمائید.
  • در صورت نیاز به اتصالات موقت در این زمینه؛ نوع پیچی به جوشی به سبب سهولت جدایی اجزاء برتری دارد.
  • در سازه های سبک و در قسمت های فرعی سازه نظیر، مهاربند های جانبی و اتصالات جزئی استفاده از پیچ معمولی توجیه اقتصادی بیشتری دارد.
  • در ساختارهای فلزی که فشار متناوب را تحمل می کنند و دچار خستگی می گردند بهتر است از پیچ های مقاوم استفاده گردند.

اتصال پرچی

در این نوع اتصال از پرچ های با قطر 1 الی 4 سانتی متری کمک گرفته می شود. در این جا پرسش آن است که از چه نوع پرچ هایی می توان استفاده کرد؟

ASTM (American Society for Testing and Materials) دو نوع پرچ را برای این کار پیشنهاد می دهد. این دسته از محصولات شامل A502 گرید 1 (A502-1) و A502 گرید 2 (A502-2) می شود. این نوع اتصالات سریع و آسان نصب می شوند اما در مقایسه با اتصالات پیچی استفاده بسیار کمی دارند و قطعات فولادی سازه ها اگر قرار باشد غیر از روش جوشی به هم پیوند بخورند؛ عموما از پیچ استفاده می گردد.

تلفیق بتن و تیرآهن

گاهی ساختمان هایی را مشاهده می کنیم که تلفیقی از بتن و تیرآهن هستند؛ در صورتی که عادت داریم بتن را در ترکیب با میلگرد و آرماتوربندی ببینیم. این نوع اتصال عموما برای اضافه کردن بخش های جدید به سازه است؛ اما ساختمان هایی را هم مشاهده می کنیم که از همان ابتدا از این شیوه کمک می گیرند.

برای به کارگیری این روش می بایست میلگرد تمام روزه را در بتن کارگذاری نمود و بعد تیرهای فولادی را به شکل مستقیم یا با بهره گیری از ورق به یکدیگر پیوند داد. حال که با انواع روش اتصال تیرآهن در سازه های ساختمانی آشنا شدیم به سراغ روش های خرید و یافتن قیمت تیرآهن می رویم.

وکتور تیرآهن

برای مشاهده قیمت روزانه میتوانید به صفحه محصول تیرآهن مراجعه کنید.

روش خرید تیرآهن

یکی از راه های اطلاع از قیمت تیرآهن و خرید آن قیمت گیری تلفنی یا مراجعه به بازارهای آهن است. این روش با وجود رشد کسب و کارهای اینترنتی همچنان ادامه دارد. شیوه دیگر که از روش های کاربردی برای تهیه این نوع مقاطع است مراجعه به سایت های اینترنتی است که در ادامه به هر دو مورد می پردازیم.

خرید مستقیم از بازار آهن

برای خرید تیرآهن IPE، IPB، INP و لانه زنبوری که در مقاله تیرآهن چیست؟ درباره این مقاطع صحبت کرده ایم، دو بازار عمده به نام های بازارآهن شادآباد و بازار آهن مکان وجود دارد. که در ادامه به معرفی این دو بازار آهن خواهیم پرداخت.

بازار آهن شادآباد

این بازار آهن در دهه 70 به سبب مشکلات آلودگی صوتی، آلودگی هوا و ترافیکی که در بازار آهن فروشان خیام و مولوی وجود داشت، به تدریج وجود آمد و مغازه و فروشگاه ها از مرکز تهران به ناحیه کنونی که جمعیت کمی هم داشت انتقال یافت. در حال حاضر شاد آباد از بزرگترین بازارهای آهن تهران است که نسبت به آهن مکان قدمت بیشتری دارد و وسعت عرضه مقاطع فولادی بالایی دارد. هم اکنون مجموعه فولاد و آلومینیوم امید البرز در شعبه فروشگاهی خود با قیمت مناسب و به صرفه مقاطع فولادی از جمله انواع تیرآهن را به مشتریان گرامی عرضه می کند.

فروشگاه شادآباد امیدالبرز

ناحیه جغرافیایی

بازار آهن شاد آباد در منطقه 18 تهران و نزدیکی یافت آباد قرار دارد. شما می توانید از طریق نزدیک ترین ایستگاه های مترو به این ناحیه یعنی مترو آزادی و مترو عبدل آباد و استفاده از تاکسی های خطی آزادی-شاد آباد و یا خط 110، از حوالی مترو عبدل آباد با استفاده از تاکسی های خطی 1822 به محدوده این بازار آهن نزدیک شوید.

مترو آزادی
مسیر مترو آزادی
مترو عبدل آباد
مسیر مترو عبدل آباد

بازار آهن مکان

بازار آهن مکان نیز یکی از بازارهای بزرگ عرضه مقاطع فولادی است که فروش آهن آلات عمرانی و صنعتی را بر عهده دارد. در این جا نیز تنوع مقاطع فولادی وجود دارد و می توان خرید تیرآهن را از این ناحیه انجام هم انجام داد؛ هرچند ارائه سایر مقاطع فولادی در این بازار ممکن است به تنوع بازار آهن شاد آباد نباشد.

ناحیه جغرافیایی

آهن مکان در ناحیه جنوبی تهران واقع شده است و نزدیک ترین ایستگاه های مترو به آن علی آباد و جوانمرد قصاب هستند. از طریق مسیر اول پس از پیاده شدن از مترو می توانید با کمک تاکسی های دانشگاه فنی، خط 1935 و از مسیر مترو علی آباد از طریق تاکسی های صالح آباد شرقی خط 2047 خود را به آهن مکان برسانید.

مترو علی آباد
مسیر مترو علی آباد
مترو جوانمرد قصاب
مسیر مترو جوان مرد قصاب

ماشین مناسب برای باربری تیرآهن

یکی از سوالات مهم و چالش های مشتریان این مسئله است که چه ماشینی برای میزان بار موجود، مناسب است. برای بارهای چند صد کیلویی می توان از ماشین سبک نظیر نیسان و پیکان وانت استفاده کرد. اما برای بار زدن مقاطع فولادی با وزن های بالای 2 تن در شرایطی که قرار است خرید تیرآهن داشته باشیم باید از ماشین های باربری نظیر آن چه در جدول زیر آورده ایم استفاده کنید:

ماشین حمل آهن

انتخاب هر یک از اتومبیل های باربری بالا بسته به نیاز و نظر مشتریان است. ممکن است مقدار مقطع مورد نظر شما از ظرفیت ماشین کمتر باشد اما برای احتیاط و جلوگیری از حادثه، می توان از ماشین های بزرگ تر نیز استفاده کرد.

کرایه ماشین های باربری

هزینه باربری مقاطع فولادی بسته به میزان باری که دارید و مسیری که قرار است طی شود متفاوت و متغیر است؛ به همین جهت نمی توان قیمت ثابت و مشخصی تعیین نمود.

خرید اینترنتی تیرآهن

یکی دیگری از روش ها برای خرید سایزهای مختلف و به دست آوردن قیمت تیرآهن 14 و سایر سایزهای کوچکتر و بزرگتر به سایت های مختلف مراجعه کنید. امید البرز با تکیه بر کارشناسان فروش مجرب می تواند شما را در خرید بهینه انواع مقاطع فولادی یاری کند.

شما با استفاده از مشاوره ما می توانید به سهولت هرچه تمام و با قیمت مقرون به صرفه نسبت به سایر عرضه کنندگان، خرید بهینه ای داشته باشید. همچنین از دغدغه ی یافتن اتوبار های مطمئن و مناسب هر بار آسوده شوید.

خرید حضوری یا اینترنتی؟

هر کدام از این روش های مزایا و معایبی دارند. در خرید حضوری شما می توانید بار محصول را از نزدیک دیده و از کیفیت تیرآهن و بارگیری آن مطمئن شوید از طرفی ممکن است حضور در جمع بزرگی از آهن فروشان شما را در خرید دچار سردرگمی و تردید کند.

در روش اینترنتی هرچند نمی توانید محصولات را از نزدیک ببینید؛ می توان به راحتی از موجودی و قیمت ها اطلاع یافته و به سرعت خرید خود را انجام دهید. البته با خرید از مجموعه امید البرز می توان این دغدغه ها را کاهش داد. مشاوره کارشناسان فروش در انتخاب بهینه و صحیح مقاطع فولادی برای شما می تواند راه گشا و مفید واقع شود.

مقالات پیشنهادی

2 دیدگاه ها برای “مراحل خرید تا نصب تیرآهن”

  1. علیرضا ضیایی فر

    خیلی مفید و خلاصه. ممنون

    1. maryam shahcheraghi

      با تشکر از دیدگاه شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

آواتار موبایل
منوی اصلی x