لوله برق گالوانیزه و کاندوئیت

⦿ خلاصه
لوله های برق گالوانیزه و کاندوئیت با استانداردهای مختلف اروپایی، آمریکایی، آلمانی و بریتانیایی تولید می شوند. این مقاطع جهت محافظت از کابل های برق در محیط های خاص که احتمال ضربه دیدن یا قرار گرفتن در مجاورت رطوبت و حرارت وجود دارد مناسب است. همچنین این مقاطع فولادی با ابعاد مختلف تولیده شده و مزایای گوناگونی دارند. لوله های برق گالوانیزه با لوله های کاندوئیت تفاوت هایی در مواد تشکیل دهنده و کاربردها دارند که در مقاله قرار است به آن ها بپردازیم.

عموما برای محافظت از سیم برق در خانه ها از خرطومی های پلاستیکی استفاده می شود چرا که کانال های ارتباطی تعریف شده ای میانه دیوارها وجود دارد و عملاً فشاری به سیم یا کابل برق وارد نمی شود و نیازی به محافظ فلزی ندارد. اما گاه نیاز است از لوله های روکار و یا دفنی جهت محافظت از مسیر برق کشی استفاده شود. به همین سبب ما در این موقعیت به استفاده از دو نوع مقطع با عنوان لوله برق گالوانیزه و لوله کاندوئیت احتیاج خواهیم داشت. در ادامه قرار است به هریک از این مقاطع به شکل جداگانه بپردازیم.

لوله برق گالوانیزه

لوله برق گالوانیزه در واقع همان لوله آب گالوانیزه ای است که تست هیدرواستاتیک جهت عبور سیالات را بر روی آن انجام گرفته است. این نوع لوله ها به جهت وزن سنگینی که دارند برای استفاده در منازل مسکونی به شکل روکار مناسب نیستند و دو نوع کاربرد عمده دارند:

  • استفاده دفنی و زیر زمینی: گاه ممکن است ما نیاز به عبور کابل های برق از زیر زمین و جاده داشته باشیم و برای محافظت از هر نوع آسیب نظیر زخمی شدن کابل ها و ممانعت از رسیدن رطوبت به آن ها نیاز به لوله گالوانیزه پیدا خواهیم کرد.
  • شبکه کردن کابل ها بین دو ساختمان: گاهی برای انتقال کابل های متعدد برق و ایجاد شبکه میان ساختمان های مجاور، نیاز به لوله گالوانیزه برق نیاز پیدا می کنیم.

در اینجا باید به این نکته توجه کنیم که ضخامت لوله های مورد استفاده برای موارد دفنی، با شرایط مقاطع مورد نیاز برای انتقال کابل بین ساختمانی، متفاوت است. به طور کلی این لوله ها در ضخامت های 2، 2.5 و 3 میلی متر از ورق گرم تولید می شوند. اما کاربرد اختصاصی تر آن ها به این شکل است که مقاطع تولید شده با ضخامت های 2 و 2.5 عموما برای انتقال بین ساختمانی (به صورت هوایی) و در صورت وجود فشار بر نقطه کانال کشی شده، از لوله های گالوانیزه شده با ضخامت 3 میلی میلی متر استفاده می گردد. در حالتی که فشار احتمالی بر مقطع ناچیز باشد از ضخامت های 2 و 2.5 ،زیر نظر کارشناس مربوطه، می توان استفاده کرد.

مقاله پیشنهادی : گالوانیزه گرم 

لوله کاندوئیت

لوله کاندوئیت که با نام لوله Pg هم شناخته می شود نوع دیگری از لوله های فولادی مورد استفاده برای انتقال سیم و کابل برق از نقطه ای به نقطه دیگر است. لوله کاندوئیت از ورق های سرد و روغنی در ضخامت های 0.5، 1 و 1.5 تولید می شود. پس از فرم دهی این ورق ها به روش رول فرمینگ و جوشکاری درز مستقیم با شیوه ERW، لوله تولید شده را گالوانیزه می کنند تا در برابر رطوبت و عوامل خورنده مقاوم شود.

این مقاطع به سبب استفاده از ورق های با ضخامت کمتر، انعطاف بهتری داشته و سبک تر هستند. به همین دلیل برای کاربردهای سقف و شرایطی که فشار بر لوله وارد نشود مناسب هستند و کارکرد آن ها عمدتا درون سازه ای بوده و نزدیک به سقف اجرا می شوند.

استاندارد تولید لوله برق و کاندوئیت

استانداردهای مختلفی برای لوله فولادی برق تعریف شده است که شامل موارد زیر می شود:

  • ANSI C80.3:2020 /American National Standard for Electrical Metallic (به طور کلی برای لوله برق استفاده می شود).
  • DIN 2394(1) : 1994 (برای لوله فولادی گالوانیزه درزجوش استفاده می شود).
  • EN 10219-2:2006 (جایگزین  استاندارد BS EN 10219-2:1997 لغو شده و مربوط به لوله کاندوئیت است که از ورق روغنی ساخته می شود).
  • DIN 40430:1971-02 (برای لوله کاندوئیت رزوه شده تعریف شده است).
  • BS 4568-1:2011 (این استاندارد جایگزین BS 31:1940 شده و مختص لوله کاندوئیت فولادی است).

انواع لوله برق و کاندوئیت

لوله های برق گالوانیزه (همان لوله آب گالوانیزه استفاده می شود) در کارخانه های داخلی با قطرهای 12 الی 13، 15 الی 16، 18 الی 19، 20 الی 21، 22.5، 28 الی 28.6، 37، 47، 54 و 60 میلی متر و بسته به نیاز استفاده می شوند. لوله های کاندوئیت (Pg) نیز با اسامی خاص و سایزهای مشخص طبق ابعاد جدول زیر به مشتریان عرضه می شوند:

قطر کابل برق، هماهنگ با قطر خارجی لوله تولید شده، با توجه به تغییر احتمالی سایز در هنگام ساخت مقطع ممکن است کمی تفاوت داشته باشد.

مقادیری که در جدول بالا براساس استاندارد DIN 40430:1971-02 با عنوان ضخامت لوله و قطر لوله آمده تقریبی است. برای مثال لوله Pg 9 با ضخامت 1.41  با ورق 1.5 در کشور تولید می شود و مطابقت دقیق با استانداردهای جهانی ندارد.

pipe (7)

مشاهده لیست قیمت لوله

برای مشاهده قیمت روزانه میتوانید به صفحه محصول لوله مراجعه کنید.

لوله برق گالوانیزه و کاندوئیت کجا استفاده می شود؟

پیش از این اشاره کردیم که برای انتقال برق درون واحد و بین طبقات در سازه های شهری و آپارتمان ها، در اغلب موارد از خرطومی برق پلی اتیلن استفاده می گردد. کارکرد عمده لوله برق گالوانیزه و کاندوئیت شامل موارد زیر می شود:

    • کارخانه ها: تمام کارخانه ها می توانند از این امکان استفاده کنند خصوصا کارخانه هایی که در محیط آن گرمای زیاد و بخار شیمیایی وجود دارد.
    • کارگاه: در کارگاه هایی که احتمال ضربه وجود دارد، برای جلوگیری از آسیب دیدن کابل می توان از این مقاطع بهره گرفت.
    • فاضلاب: یکی دیگر از کاربردهای رایج این لوله در مجاورت فاضلاب مجتمع های صنعتی یا سایر موارد است که مقطع می تواند مانع از رسیدن رطوبت به سیم و کابل شود.

مزایای لوله گالوانیزه برق و کاندوئیت

لوله های برق فولادی در هر دو نوع گالوانیزه شده، یکی بر پایه ورق سیاه و دیگری بر پایه ورق روغنی (کاندوئیت/Pg)، حاوی مزایای متنوعی است که به برخی از آن ها در موارد زیر اشاره می کنیم:

  1. لوله های فولادی از لوله های پلاستیکی مقاومت بیشتری برای محافظت از کابل ها دارند.
  2. در برابر رطوبت و بخارهای شیمیایی به سبب گالوانیزه شدن، در طی زمان تاب آوری مطلوب تری نسبت به سایر محصولات خواهند داشت.
  3. با استفاده از این مقاطع می توان کانال های جدید ایجاد کرد بدون این که سایر کابل ها آسیب ببینند و یا نیاز به جا به جایی آن ها باشد.
  4. لوله های برق کاندوئیت چرخه عمر بالایی داشته و از این لحاظ مزیت رقابتی بیشتری نسبت به مشابه پلاستیکی خود دارد.
  5. لوله برق فولادی در مجاورت گرما و یا هنگام آتش سوزی هیچ گاز سمی از خود متصاعد نمی کند.
  6. این محصولات در صورت نیاز قابلیت استفاده مجدد داشته و هزینه تعویض و تعمیر را در طول بازه زمانی بلند مدت کاهش می دهد.
  7. ضریب انبساط فولاد با مصالح ساختمانی نظیر آجر و بتن تقریباً یکسان بوده و سازگاری بیشتری با آن ها دارد.
  8. لوله های برق فولادی در مواقعی که به ایجاد ارتباط و رسانایی با زمین نیاز باشد، مناسب است.

مجتمع فولاد و آلومینیوم امیدالبرز به پشتوانه سال ها تجربه در حوزه بازارآهن کشور، اقدام به تولید و عرضه بدون واسطه ی انواع مقاطع فولادی با قیمت مقرون بصرفه برای مشتریان کرده است.

مقالات پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

آواتار موبایل
منوی اصلی x