تفاوت ناودانی سبک و سنگین

⦿ خلاصه
ناودانی های سبک و سنگین در حوزه های مختلفی با یکدیگر تفاوت دارند. نوع سبک دارای دو استاندارد عمده مورد توجه است در حالی که دسته سنگین ناودانی عموما با 5 استاندارد شناخته می شود. کالیبراسیون و قالب های مختلف کارخانه ها نیز باعث تفاوت وزنی در این دو مقطع شده و علاوه بر این موارد در حوزه های کاربردی نیز با هم تفاوت دارند. در انتها نیز به روش های خرید این مقطع و عوامل موثر بر قیمت گذاری توجه داشته ایم. برای آشنایی بیشتر با این ناودانی ها تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

یکی از موارد شناخت ناودانی، اطلاع از اصطلاحات و انواع محصولاتی است که در این حوزه تولید می شود. ناودانی در مواردی چون  استاندارد تولید، کاربردها، وزن ها و تقاضای خرید و… با یکدیگر متفاوت هستند. در ادامه به صورت جزئی موارد مهم در این حوزه خواهیم پرداخت.

استاندارد ناودانی سبک و سنگین

یکی از موارد مهمی که این دو نوع محصول را از یکدیگر متفاوت می کند، استاندارد تولید آن است. به همین سبب ما در این دسته بندی هر استاندارد را با توجه به مقطع فولادی مورد نظر دسته بندی کرده ایم:

استاندارد های تولید ناودانی سبک

این دسته از محصولات در ایران طبق دو استاندارد GOST 8240:1997 روسیه و 2-4477  ایران تولید می شود. البته ملاک اصلی بین این دو، استاندارد ملی است.

استاندارد های تولید ناودانی سنگین

این محصول استاندارد های متعددی دارد که شامل موارد زیر می گردد:

  1. EN 10279: که مخفف ترکیب European Standard است و یکی از معیارهای متداول در این قاره و دیگر نقاط جهان به شما می رود.
  2. ISO 12944-3: جدای از شماره، ISO مخفف واژه های ترکیبی International Organization Standardization که استانداردی جهانی محسوب شده و در کشورهای زیادی مبنا قرار می گیرد و بر اساس آن کیفیت محصول تحویل شده را می سنجند.
  3. DIN 1026:2099: این استاندارد مربوط به کشور آلمان بوده و DIN مخفف کلمات ترکیبی Deutsches Institut für Normung است و کیفیت ناودانی زیر نظر این انستیتو تایید شده و محصولات روانه بازار می شوند.
  4. NFA (AFNOR) 45-255: NFA با معادل NF هم شناخته شده و تلفیقی از واژه های French AFNOR STANDARD است که محصولات در فرانسه بر اساس استاندارد ملی این کشور تایید و برای ارائه آماده می شوند.
  5. 4477-1: این شماره مربوط به استاندارد ملی ایران است که مقاطع ناودانی طبق آن در کارخانه ها کنترل کیفی می شوند.
ناودانی

کاربرد ناودانی سبک و سنگین

بستگی به استفاده ای که قرار است از ناودانی بکنیم می بایست یکی از دو نوع سبک و سنگین را انتخاب کنیم. به همین سبب کاربرد عمده هر یک را به ترتیب ذکر کرده ایم:

ناودانی سبک

این نوع از ناودانی ها برای مواردی کاربردی هستند که قرار نیست بار و فشار سنگین بر مقطع وارد شود و یا این فشار به صورت بسیار محدود در زمان کوتاه بر روی آن اعمال شده و تداوم ندارد. به همین سبب برای استفاده در مواردی نظیر پل روی جوی آب (جلوی درب پارکینگ منازل مسکونی)، دیوارهای غیر باربر، استراکچر بیلبورد تبلیغاتی، شاسی کشی نمای ساختمان های بتنی و فلزی، ریل ویترین، برخی قاب های پنجره و…در نظر گرفته می شود. این نوع مقطع بسته به تشخیص سازنده آسانسور می تواند برای دور کابین استفاده شود.

برای آشنایی بیشتر با مقاطع فلزی که در آسانسور استفاده می شود به مقاله “کاربرد مقاطع فولادی در آسانسور” مراجعه کنید.

استفاده از ناودانی در بیلبورد

ناودانی سنگین

این مقطع برخلاف مدل سبک، باربر بوده و برای تقویت اتصالات نقش ضروری و حیاتی دارد. به همین سبب به عنوان مهاربند (باد بند) در سازه های اسکلت  فلزی، ساخت پل های سنگین، استراکچر آسانسور، ساخت شاسی ماشین آلات سنگین و حمل بار، دکل های مخابراتی و سازه های صنعتی کاربرد زیادی دارد.

در برخی موارد برای استحکام بخشیدن به استراکچر، ناودانی سنگین را به صورت دوبل جوش می دهند که در مورد ناودانی سبک هم می تواند انجام شود. مطلب اخیر بستگی به تشخیص مهندس محاسب و نیاز پروژه دارد.

ناودانی سنگین
ناودانی

کاربران گرامی سایت امیدالبرز میتوانند برای مشاهده قیمت روزانه آهن آلات به صفحه محصول ورق مراجعه کنند. 

تفاوت در تقاضای خرید

برای خرید دو محصول ناودانی سبک و سنگین نیز تفاوت هایی وجود دارد. برای مثال بارهای صادراتی ناودانی به کشورهایی نظیر عراق عموما به صورت سبک عرضه می شود. اما در استراکچرهای عظیم میل سفارشات عمدتا به سمت ناودانی سنگین است. برای مواردی که ایمنی بسیار مهم است می بایست از ناودانی های اروپایی یا هموزن اروپایی استفاده نمود چرا که تاییدیه ها در این خصوص به سختی صادر می شود.

وزن ناودانی سبک و سنگین

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که یک سایز ناودانی را با دو وزن دیده باشید. برای مثال ناودانی سایز 12 به طول 12 متر در دو نوع سبک و سنگین، به ترتیب با وزن های حدودی 106 و 118 ارائه می شوند. ناودانی های سبک در واقع در ابتدای شروع کار کارخانه های فولادی در ایران از صنعت فولاد روسیه الگو برداری شدند که با استاندارد های اروپا مغایر بود. ناودانی سنگین نیز در جهت مطابقت بیشتر با نیاز بازار ساخته شد اما در میزان وزن تفاوت انکار نشدنی با مقادیر جدول اشتال استاندارد   DIN 1026 کشور آلمان دارد. این جدول معمولا مبنای مهمی برای سنجش استاندارد محصولات فولادی محسوب می شود.

وزن ناودانی تولیدی در کارخانه های فولادی ایران بستگی به کالیبراسیون و قالب های موجود در هر مجموعه صنعتی دارد. به همین سبب هرچه قدر دستگاه ها به فناوری روز نزدیک تر و قالب آن ها استانداردتر باشد؛ وزن این نوع مقاطع نیز دقیق تر خواهد بود.

روش های خرید ناودانی

ناودانی استاندارد

بسته به این که چه میزان ناودانی نیاز داشته باشید روش خرید ناودانی که باید از آن استفاده کنید متفاوت است. طبعا خرید ظرفیتی (22 تنی) با خریدهای کمتر متفاوت است. به همین سبب بسته به نیازتان می توانید از روش های زیر برای خرید این مقطع بهره بگیرید:

  • اگر خرید بسیار خرد دارید حتی از طریق آهن فروشی های نزدیک به محل زندگی هم می توانید اقدام به خرید کنید و این در صورتی است که مغازه این محصول را موجود داشته باشد یا بتواند تامین کند.
  • در صورتی که خرید های نیمه خرد و یا به نسبت زیاد دارید؛ از چند شاخه و چند صد کیلو گرفته تا زیر 22 تن می توانید مستقیم به بازارهای آهن نظیر شاد آباد و آهن مکان مراجعه کرده و اقدام به تهیه محصول کنید. در این مواقع از روش های اینترنتی نیز می توانید استفاده کنید و از کمک کارشناسان فروش بهره بگیرید.
  • در خرید های بالای یک ظرفیت نیز باید صورت خرید بالا داشته باشید تا بتوانید مستقیم از کارخانه خرید نمائید. البته در این موارد استفاده از روش های اینترنتی و کمک گرفتن از افراد با تجربه این حوزه ثمربخش تر خواهد بود چرا که خرید مستقیم از کارخانه ضوابط و آداب خاص خود را دارد.
  • خرید از بورس کالا یکی دیگر از این روش ها است که چندان کاربردی نیست چرا که عرضه این نوع مقاطع در بورس بسیار کم است. این در حالی است که یکی از روش های به نسبت کاربردی برای خرید میلگرد استفاده از بورس کالا است. این روش معمولا به این دلیل که باید منتظر عرضه بمانیم و نمی توانیم در زمان دلخواه خرید کنیم، چندان به کار نخواهد آمد.
ناودانی بندلی

قیمت ناودانی به چه عواملی بستگی دارد؟

قیمت ناودانی بستگی به استاندارد تولیدی، سایز و ابعاد انتخابی، وزن، شرایط بازار جهانی فولاد، وضعیت بازارهای داخلی، مرجع خرید و کیفیت محصول دارد.

از کجا ناودانی بخریم؟

در امتداد مطلب پیشین باید گفت که شناخت محصول مورد نظر برای همه مشتریان آسوده نیست و برای آگاهی بیشتر از صحت و کیفیت خرید بهتر است به مبادی رسمی مراجعه کنیم که از بازار فولادی و محصولات آن شناخت کافی داشته و می توانند راهنمای خوبی برای ما باشند. به همین سبب شما می توانید از طریق تماس با کارشناسان فروش مجموعه فولاد و آلومینیوم امید البرز محصول دلخواه خود را یافته و اقدام به خرید کنید.

مقالات پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

آواتار موبایل
منوی اصلی x